Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äkta tavla av samekonstnären N N Skum?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Äkta tavla av samekonstnären N N Skum?

    Hej!
    Jag har hittat en tavla på loppis som jag har lite funderingar kring. Jag vet inte om det är en äkta N N Skum eller om det är en reproduktion.

    Det som jag tycker talar för att den kan vara äkta är en lapp med text "pastell" "Älgar" samt lite övrig text och konstnärens signatur på som är fastklistrad i närheten av teckningen. Kanske denna lapp satt under tavlan då den såldes? Teckningen har måtten 33 x 24 cm.

    Om den är äkta hur vet man det eller vart vänder man sig?
    Vad kan den vara värd om den är äkta?
    Jag bifogar lite bilder.

    Mycket tacksam för svar!!
    Bifogade filer

  • #2
    Svårt att se på dina bilder.
    Enklast är nog att ta bilden ur ramen och försiktigt sudda något streck.
    Går det att sudda så är det inget tryck.

    Comment


    • #3
      Det är tyvärr med största sannolikhet ett av många tryck efter honom. Om du kontrollerar bilden med lupp kommer du att hitta små prickar som kallas raster. Finns det raster är det lika med repoduktion/kopia av ett original.

      Comment


      • #4
        Tack för era svar Kecke och Mr.

        Jag har inte provat ta bort ramen än. Det verkar lite besvärligt eftersom det sitter trekantsstift runt hela ramen under.

        Jag har en ytterligare fråga till Mr. måste man ha lupp eller fungerar det med ett förstoringsglas för att se prickarna/rastret?

        Jag undrar också om denna typ av lappar som sitter under teckningen följa med reproduktioner? Har ni sett liknande lappar tidigare?

        Om jag inte lyckas med att bedöma om det är ett raster själv. Vart kan man vända sig då?

        Comment


        • #5
          Har man bra ögon fungerar nog ett förstorningsglas för att se prickarna. Är man lite van ser man faktiskt dem oftast med blotta ögat. Ser du inga raster får du plocka isär den för att känna och kanske sudda som Kecke föreslår. Även den perfekt raka motivkanten gentemot det vita pappret tyder på reproduktion.

          Vet inte om man kan säga att det är vanligt med denna typ av lappar men det finns ibland lappar på tavlor som skall göra dem "mer äkta".

          Comment


          • #6
            Hej!

            Verkligen spännande tavla! Håller med om att du ska kika med lupp eller förstoringsglas efter de pyttesmå prickarna "rastret".
            Men snälla sudda INTE, om det är en äkta NN Skum är den värd en del pengar och vidare analys bör ske av kunnig inom området.
            Man ska inte åsamka teckningen några skador om det är ett original.
            Det finns en mycket kunnig person inom detta område, hoppas han kikar in här.
            Tillsvidare, gör inget med teckningen innan, förutom att kika med förstoringsglas då.

            Comment


            • #7
              Det finns väldigt mycket reproduktioner efter Skum som nästan skall se ut som att de är någon form av original/litografi. Samma sak gäller exempelvis konstnären Harald Wiberg där signaturen ser ut att vara i blyerts men egentligen sitter i själva trycket. Här luras köpare gång på gång. Ha ALLTID en lupp med er innan ni skall köpa något dyrare blad, det har räddat mig många gånger. Man kan bli lurad ändå men man minimerar definitivt riskerna.

              Tyvärr är ditt blad ett vanligt tryck (offsetlitografi är enligt mig en felaktig beskrivning):
              Köp och sälj Svenska litografier enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

              Comment


              • #8
                Efter lite sökande hittade jag en likadan tavla på Tradera.
                Undrar om den vita kanten på bilden och motivet är i ett stycke?
                Själva teckningen ligger inte utan på eller innanför det vita arket?
                Om dessa två är i ett stycke är det med största sannolikhet ett tryck.

                Köp och sälj Svenska litografier enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

                Comment


                • #9
                  Ha, ha där skrev vi samtidigt Mr

                  Comment


                  • #10
                    Hej!
                    Teckningen sitter på det vita bladet bakom liksom lappen gör. Det ser ut som om det kanske vore klistrat eller något för att det ska sitta kvar på rätt ställe på det vita bakombladet.

                    Jag såg att det var en likadan tavla på tradera är det troligt att detta också är ett tryck då?

                    Comment


                    • #11
                      Hej igen om ni tittar noga på det andra fotot kan ni se att teckningen har en kant som är "fastklistrad" eller något på det vita bakomarket.

                      Comment


                      • #12
                        Sannolikheten att det är du som sitter på originalet är ändå mycket liten men för att definitivt avgöra detta måste du plocka bort ramen och undersöka "målningen" och dess papper. Men luppen/förstorningsglas är fortfarande steg nummer 1 om du inte redan har försökt med det.

                        Ja, hittar man en likadan tavla betyder det att det är någon form av kopia. Det kan vara ett litografi som är tryckt i en upplaga men det mesta talar även mot det i detta fall.

                        Comment


                        • #13
                          Lite Skuminformation!

                          Nils Nilsson Skum (1872-1951) var ju kanske mest känd för sina tavlor med stora renhjordar som skildrade samernas rajd och drivning av sina renar.
                          Han slutade som renägande same i slutet på -30-talet och blev konstnär på heltid.
                          Han bosatte sig då i den väglösa byn Sjisjka där han byggde en ateljékåta.
                          SJ lät bygga Sjisjka station vid Malmbanan i närheten av Skums hus och ateljé på grund av konstnärens berömmelse, (och kanske för att byn gör reklam för SJ dubbelt upp i namnet).

                          /Lars



                          [I]Kom ut på frimärke 1970.
                          Skums ateljékåta och Sjisjka station[./I] bilder Wikipedia
                          Konstnären själv bild Nordiska Museets bildbyrå
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars F; 2011-02-15, 22:46.
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                          Comment


                          • #14
                            Nu har jag plockat ur bilden ur ramen och tagit närbilder. Jag tror nog att det är ett tryck eftersom det verkar vara "prickar" i teckningen på färgdelarna om det är det ni menar med raster?!. Se närbilderna
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Skickar lite fler bilder. Tacksam för svar om det är en reproduktion.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X