Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nebulosor i glassfär....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nebulosor i glassfär....

    Hittade denna fantastiska glaspjäs på loppis igår.
    Cirka 20 cm hög och med en inbuktning som just precis är stor nog för ett värmeljus. Den polykroma glasmassan är i flera lager och skapar en illussion av nebulosor. Bilderna gör INTE rättvisa åt de fantastiska färgerna.
    Hel botten som är puntelslipad.
    Tankarna går till murano.
    Vad kan detta vara?
    Bifogade filer
    Last edited by Ballonggreven; 2006-12-17, 18:02.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Klart läcker! Planslipad sriver du, den ärväl ändå inte massiv? eller... Är den mkt tung?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Den är inte massiv, men ändå ganska tung. Sluten botten med kulsslipad puntel.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Skulle tro att vasen är av en tillverkning som kallas för "Medina glas", och du utförd vid en glashytta på ön Malta. Stilen och färgerna stämmer överens med tidigare föremål som jag sett.

        Comment


        • #5
          Malta!? Stämmer ju iof med medelhavsestetiken och min tanke om Murano.
          Tack för svaret.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Hittade en länk
            LeMacau adalah situs sering kasih menang besar setiap hari, pilihan tepat bagi anda para pemburu cuan max win setiap hari. Segera daftar sekarang juga!
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Kolla vad jag hittade på Tradera:

              Inte helt olik!
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Fram med luppen Herr Greve och sök av ytan efter knappt synbara signeringar, måste vara väldans fin i solljus med dessa färger.
                --eller hur det nu va.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                  Kolla vad jag hittade på Tradera:

                  Inte helt olik!
                  Inte för att jag på något sätt är missunnsam Ballo, men om din är en Colora så ska jag äta upp en av mina kuranter...

                  Comment


                  • #10
                    Nedan finns lite fler exempel på Lindstrands Colora:
                    Win one-of-a-kind items from auctions around the world. Awarded Excellent (4.5 stars) on Trustpilot by thousands of bidders.


                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                      Inte för att jag på något sätt är missunnsam Ballo, men om din är en Colora så ska jag äta upp en av mina kuranter...
                      Tror inte att min är en Colora, men lik traderaobjektet är den.
                      Å andra sidan är ju inte vasen i auktionen särskilt lik pjäserna i dina länkar. Eller?
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        Nej, det håller jag i och för sig med med om, men den har en signatur som talar sitt tydliga språk...

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                          Nej, det håller jag i och för sig med med om, men den har en signatur som talar sitt tydliga språk...
                          Min är ju inte heller en vas utan snarare en förvuxen värmeljushållare.
                          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                          Konfucius

                          Comment


                          • #14
                            När jag googlar på colora och lindstrand får jag upp en massa olika former som allar har ett likartat linjespel/mönster. Klotet på Tradera har ju en helt annan form och mönster.
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment


                            • #15
                              Råkar ha tillfållig tillgång till en Kosta-kurant, men eftersom just LC12 saknas i denna blir man ju inte mycket klokare av denna...
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X