Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kårahult Vas/Urna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tyvärr har jag inte kommit vidare i sökningarna efter formgivare till den vackra vasen/Urnan. Dock så hittade jag ytterliggare ett alster som givetvis fick följa med hem. Jag lyckades inte riktigt ge skålen rättvisa med bilderna. Glasyren är härligare i verkligheten.

    Samma typ av märkning och även samma "signatur" Li framträder svagt som på vasen/urnan. Höjd 10cm, 19 cm över öppningen och vikt 539gram. Gillar den verkligen.
    Funderar på att ta och åka förbi Kårahult inom en snar framtid och fråga lite på plats.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

    Comment


    • #17
      Den här kändes inte så värst kinesisk!

      Comment


      • #18
        Missat att du svarat Kaptenen, håller med dig att den inte känns kinesisk även om jag nu inte är särskilt duktig alls på kinesiskt.

        Jag fortsätter att dokumentera lite. Hittade idag ett fat som inte heller känns kinesiskt för fem öre

        Svängde förbi kårahult på vägen hem från Kosta för ett tag sen, tyvärr utan lycka. Frågade två personer om de visst ngt men de hade ingen aning och tyvärr hade jag inte mer tid att lägga ner den dagen. Jag fortsätter dock.........
        Bifogade filer
        Pes är mitt google.

        Comment


        • #19
          I avsnitt 14 av "Sverige" finns ett inslag om hur barnen till de som byggde kollektivet i Kårahult nu renoverar de förfallna byggnaderna. Keramiktillverkningen nämns. Inslaget börjar 22:10



          Click image for larger version

Name:	Kårahult Keramik.jpg
Views:	1
Size:	87,8 KB
ID:	525675
          Last edited by Kaptenen; 2011-11-14, 12:28.

          Comment


          • #20
            En utmärkt observation!
            Tidsmässigt ser det ut att stämma med wasistdas´ föremål och nu behövs det bara lokalforskning för att få belägg.

            Comment


            • #21
              Tack Kaptenen, det var otippat att det skulle nämnas på detta viset. Kul. Så fort jag får lite tid över så ska jag försöka åka förbi.
              Pes är mitt google.

              Comment


              • #22
                Kårahult-vas

                Hej, Kårahult Li står mycket riktigt för Liza Graae som finns i min närhet! Vad jag vet stod hon ensam för merparten av keramiken där och då med egna glacyrrecept och egenutvecklad metod.

                Comment

                Working...
                X