Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stop Rörstrand. Att dricka PerMatsa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stop Rörstrand. Att dricka PerMatsa.

    Det här stopet har funnits i familjen i flera generationer och enligt traditionen användes det för att dricka PerMatsa vid jul. Jag förmodar mumma.
    (PerMatsa! -Vad vill Du? -Jag vill dricka! -Så drick! -Jag har druckit. -Hur smakade det? -Känn på! osv laget runt i gemensamhetsbägaren).
    Jag kan inte så mycket om Rörstrand men när användes en rak stämpel och står YB för Yngve Berg? Och vad står AC för?
    Stopet är 18 cm högt och diametern ca 11 cm.
    Bifogade filer

  • #2
    Rakstämpeln användes under 1800-talet fram till 1884, så YB kan inte vara Yngve Berg som var verksam på Rörstrand under 1930-talet. Här rör det sig nog om en beteckning för form eller kvalitet på massa.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Rakstämpeln användes under 1800-talet fram till 1884, så YB kan inte vara Yngve Berg som var verksam på Rörstrand under 1930-talet. Här rör det sig nog om en beteckning för form eller kvalitet på massa.
      Tack, Kaptenen!

      Comment


      • #4
        Tack vare PES har två personer hört av sig på "personligt meddelande" och jag har fått en länk med värdefulla uppgifter om "Permatsa". Det är från Tjänarinnebladet 1907 och utgivet av Stockholms tjänarinneförening. http://runeberg.org/tjanbladet/1907/0027.html Undras om föreningen finns kvar
        Last edited by Lars M; 2019-12-29, 18:10.

        Comment

        Working...
        X