Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bringare i parti och minut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tillbringare 18cm hög i stengods. Den har jag haft sedan slutet av 70-talet. Vem har gjort den då? Ni skall inte behöva gissa, signerad BjörnStröm Kolmården. (Björn Nyström). Det är en lokal keramiker som numer gör annat också. Skickar med en länk.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Några till kommer här.

      Hoppas att Polsson inte har något emot att jag ställer en fråga till Kolmårdstrollet som inte har det minsta med denna tråd att göra? I så fall tar jag bort den.
      I Norrköping fanns under 1970-talet förutom Björn Nyström och Bo Olls även två unga kvinnor som var verksamma som keramiker, Diana Sparw och Eva J:son (Ler-Eva).
      De båda herrarna har ju blivit rätt så kända medans jag inte alls hört talas om någon av kvinnorna under de senaste årtiondena. Vet du om dom fortsatte med keramiken, eller om det blev stopp under 70-talet.

      Nu blir det några bringare (eller möjligen kannor).
      Vineta är väl mest känd från Rörstrand, men det fanns tydligen även en sådan dekor också vid Gustavsberg.
      En från Rörstrand.
      Anna från Göteborg.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Anna var en riktig läckerbit.

        Comment


        • #19
          VINETA från Gustavsberg var för mig helt okänd, jag har inga anteckningar om det mönstret annat än från Rörstrand......

          Comment


          • #20
            Gröna Kvidinge?

            Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
            Tillbringare 18cm hög i stengods. Den har jag haft sedan slutet av 70-talet. Vem har gjort den då? Ni skall inte behöva gissa, signerad BjörnStröm Kolmården. (Björn Nyström). Det är en lokal keramiker som numer gör annat också. Skickar med en länk.
            http://www.gallerili.se/augusti07-start.html
            Förutom "glasfusning" förefaller Björn Nyström även behärska drejningens svåra konst.

            Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
            Några till kommer här.

            Hoppas att Polsson inte har något emot att jag ställer en fråga till Kolmårdstrollet som inte har det minsta med denna tråd att göra? I så fall tar jag bort den. I Norrköping fanns under 1970-talet förutom Björn Nyström och Bo Olls även två unga kvinnor som var verksamma som keramiker, Diana Sparw och Eva J:son (Ler-Eva). De båda herrarna har ju blivit rätt så kända medans jag inte alls hört talas om någon av kvinnorna under de senaste årtiondena. Vet du om dom fortsatte med keramiken, eller om det blev stopp under 70-talet.
            Nu blir det några bringare (eller möjligen kannor).
            Vineta är väl mest känd från Rörstrand, men det fanns tydligen även en sådan dekor också vid Gustavsberg.
            En från Rörstrand.
            Anna från Göteborg.
            Bästa, Bengt H!
            På PES måste vi ha högt i taket. Allt som leder till kommunikation i den ena eller andra formen tycker jag platsar på alla trådar. Dina kannor/bringare är verkligen stiliga. Fick en tanke när jag såg deras namn, Vineta och Anna. Är det inte så, att om porslin/bringare får egennamn, så är det oftast kvinnonamn/femininum? - Ingeborg, Anna, Vineta.

            ************************************************** ******

            Denna gröna lergodsbringare rymmer en liter, är 15 cm hög och har sin plats ovanpå kylen/frysen. Den är osignerad men känns väldigt kvidingsk i såväl form som färg. En liknande bringare av krukmakaren Erik Lindkvist finns med i den utmärkta boken "Keramik från Kvinge" av keramikern Tomas Anagrius, och just därför kallar jag från och med nu bringaren för "Gröne Erik".
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2011-02-15, 16:53.
            p-son

            Comment


            • #21
              Tack för det, Polsson och gratulerar till "Gröne Erik".

              Här visar jag två stycken av Harald Cederholm i Varberg.
              Den tredje är från en verkstad i Oviken, Jämtland. Numera kallar sig företaget för Nordic Kiwi.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                PH-värde 510 kronor

                Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                Tack för det, Polsson och gratulerar till "Gröne Erik".
                Här visar jag två stycken av Harald Cederholm i Varberg.
                Den tredje är från en verkstad i Oviken, Jämtland. Numera kallar sig företaget för Nordic Kiwi.
                Tack för det, Bengt H!
                Trots att Oviken-bringaren är drejad av en skicklig krukmakare, jämn och fin,
                tycker jag att Cederholms bruna, "Brune Harald", har mer charm. Av det gods jag sett av Harald, påminner det mycket om Albert Elfstrands, dvs klumpigt kraftfullt.

                ************************************************** *******

                För att inte dras med i auktionshetsen på ort och ställe, händer det oftast att jag istället lägger ett bud på nätet. Eftersom jag inte sett godset live, blir det som regel låga bud i detta fall lade jag 500 kronor på " Fat och skål PH Lundgren". Glatt överraskad blev jag när jag vann budgivningen med 100 kronor lägre än mitt bud. Ännu mer överraskad blev jag när jag hämtade ut godset. Eftersom det inte var några mått noterade på nätet hade jag tänkt mig en normal bringare och skål, inte en bringare som rymde 6 liter och en skål som innehöll det dubbla. Av dekoren att döma, misstänker jag att dekoratören slapp göra sin militärtjänstgöring för inte håller man ett gevär på "ditta viset". Inbillar mig att bringaren och skålen är föregångaren till vask och rinnande vatten.

                Här en kanna i nästan samma stil.
                Köp och sälj Övrigt svenskt keramik & Porslin enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2011-02-16, 16:57.
                p-son

                Comment


                • #23
                  Och nu får jag säga ett ännu större grattis till P H L- bringare och skål.

                  Jag fortsätter med några av porslin. Dom tre första från Rörstrand (två och tre med den äldre stämpeln). Möjligen är den fjärde också en rörstrandare, men där går inte att se någon stämpel.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Rena fina linjer från 1944. Saknar tre färger vara den vita både är mest sug efter hos mig och borde vara lättast att hitta. Finns även turkos och rosa. Någon som har någon av dessa tre?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Gustafsberg? Här kommer en annan från Gustafsberg och Stig Lindbergs mind: Löv.
                      Bifogade filer
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #26
                        Kul att få se alla dessa bringare.

                        Här visas en ifrån Ystads keramik och en annan från Bobergs (BoFajans) med ett riktigt "såghandtag".
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Gustafsberg? Här kommer en annan från Gustafsberg och Stig Lindbergs mind: Löv.
                          Visst är det Gustavsberg. Colorado i LA-formen.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av J.J Visa inlägg
                            Visst är det Gustavsberg. Colorado i LA-formen.
                            Får lite tokigt perspektiv här - för mina ögon står en bulligare form.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              Får lite tokigt perspektiv här - för mina ögon står en bulligare form.
                              Här är en kanna från sidan. Bulligare än så är den inte.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                                Får lite tokigt perspektiv här - för mina ögon står en bulligare form.
                                Kanske tänker du på denna. Ofta påstås den komma från Coloradoservisen men det är helt fel.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X