Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vilse i porslinsdjungeln - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilse i porslinsdjungeln

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilse i porslinsdjungeln

    Såsom nybliven porslinsnörd är jag rätt så lost bland tallrikar och såssnipor. Jag älskar att leta porslin på loppisar, särskilt 50-70-tal, men hur mycket ska man egentligen betala för det? Vad är billigt, vad är normalpris och vad är rena överpriser? Jag vet att man inte kan generalisera, men för att ta några exempel: Idag hittade jag en liten skål, "blå druva", Gustavsberg 10 kr, ett fat, ca 10 cm i diam, "Bodil" från Rörstrand för 30 kr samt åtta små koppar med fat, Nationalservisen, Rörstrand i ljusblått för 140 kr. Av dessa köpte jag de jag vet att jag kommer använda, dvs. de två förstnämnda, men vad säger ni om priserna? Vore kul att ha ett litet hum inför framtiden, så jag vet vad jag lägger mina pengar på.

  • #2
    Åh, det var inte svårare än så?
    Köper du bara för egen användning så måste det ju vara din egen betalningsförmåga som styr. Om du ska köpa för att sälja vidare behöver du nog studera marknaden lite till innan du sätter igång med inköpen. Vissa saker kan det vara värt att betala enorma summor för, och det går oftast inte att lista ut enbart genom att titta på ålder, teknik och utseende... Vissa serviser går högt, andra snarlika kan vara osäljbara.

    Jag kan inte säga något om de priser du skrivit eftersom jag är osäker på föremålen. Både på vilka serviser det är samt storlek och skick på föremålen. En bild hade varit enklare.

    Blå Druva är jag osäker på vilken det är. Men en användbar skål i bra skick är definitvt värd 10 kronor.
    Bodil låter som något från 60-70-talet. 10 cm-fat låter som kaffefat? Isåfall tycker jag 30:- är mycket pengar.
    Mockakopparna från Rörstrand vet jag vilka det är, 8 st för 140:- låter billigt, men det är väl inte så ofta man dricker ur mockakoppar...

    Som du förstår är det omöjligt att ge några generella prisuppgifter. Ett bra tips är att kolla avslutade auktioner på Tradera.

    Comment


    • #3
      Peter S: Ja, jag testade Tradera, men hittade inget av det jag letade efter. Bodil-fatet är från -76 och är ett litet uppläggningsfat eller vad man ska säga. Ska lägga upp en bild så förstår du bättre.
      Jo, det är klart att jag betalar vad jag själv tycker det är värt, men det är ändå kul att veta om man skulle springa på nåt fynd

      Comment


      • #4
        Här kommer bilder. Skålen är ca 15 cm i diam, fatet 10 och ca 3 cm djupt. Båda är i relativt gott skick.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Fat nr 2 ingår i servisen Picknick av Marianne Westman och den har ett capris i inköp från butik runt 150:-.mellan tummen och pekfingret.Beroende på skick förstås. heter den Bodil ???????
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Ja, det var ju inte så lätt att gissa utan bild... Står det "Blå Druva" under skålen? Den är definitvt värd de 10 kronor du la ut.
            Bodilfatet är samma modell som pickninck och kallas där för Krustad. Det ser ut som om det är ett nagg på kanten och då är 30:- ganska ordinärt pris.
            Inga fynd direkt, men prisvärt.

            Båda är så ovanliga att du troligen inte kommer hitta exakt samma på Tradera. Leta efter liknande föremål och se hur de betalas. I porslinssvängen betyder "ovanlig" INTE "dyr" utan snarare tvärtom. Oftast är det de serier som tillverkats i större upplagor som folk vill betala mest för. Dels var de uppmärksammade och uppskattade när de kom ut. Dels såldes de under lång tid och hamnade i många hem. Idag är det nostalgin som betalas. Berså, Blå Eld, Picknick, har alla tillverkats under lång tid i stor upplaga.

            Vad menar du med fynd? Det är ganska ovanligt att så här enkelt porslin kommer över bruksvärdet, dvs ca halva nypriset om det är i bra skick. Jämför vad motsvarande föremål kostar på Åhléns... Porslinsfynd för mig är att hitta något som jag längtat efter.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Fat nr 2 ingår i servisen Picknick av Marianne Westman och den har ett capris i inköp från butik runt 150:-.mellan tummen och pekfingret.Beroende på skick förstås. heter den Bodil ???????
              Picknick är annorlunda målad. Mer färg framförallt, troligen tog det längre tid att måla ett pickninckfat.
              Pickninck Krustad:
              Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.

              Bodil kastrull:
              Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.

              Comment


              • #8
                Ja, jag har förstått att det ofta handlar om nostalgivärde. Själv köper jag som sagt sådant jag själv tycker om och bryr mig egentligen inte så mycket om värdet. Men det är ju bra att ha några riktmärken. Har förstått att det kn vara svårt att värdera ovanliga föremål (som t.ex. min gröna Blå Eld som det debatterats så mycket om. Har letat som en galning efter upplysningar men alla fortsätter hävda att den inte finns, angående värdet var det enda svar jag fick att "den är inte värd så mycket, för ingen vill ha den eftersom ingen har den". Nåja, det spelar ingen roll, jag älskar den och vill ändå inte skiljas från den.)

                Peter S:Ja, det står Blå Druva under skålen.

                Äjth: Bodil 76 står det under den. Trodde Picknick var äldre. Formgivningen är ju snarlik, men tydligen är det här en annan servis. Är det samma formgivare, tro?

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Hannan Visa inlägg
                  Är det samma formgivare, tro?
                  Formgivare är ett svårt ord som oftast kan missuppfattas. Det är fortfarande Marianne Westman som gjort modellen, men vem som gjort dekoren är svårare att säga.... Troligen någon på dekoravdelningen.

                  Comment


                  • #10
                    Åhå, där ser man, än en gång har jag visat min okunnighet
                    Så man liksom... återanvänder redan existerande modeller?

                    Comment


                    • #11
                      Precis så. För att göra en ny modell går det åt en massa beräkningar och provbränningar. Sen ska man göra gjutformar och specialverktyg. Det är en rejäl investering att ta fram en modell. Men sedan brukade de användas till en massa olika dekorer. De kunde målas eller tryckas eller stämplas med stämpel. Det gjordes för hand och kunde mycket lätt varieras.

                      Den första gången en ny modell lanseras har oftast samma konstnär även ritat en lämplig dekor till. De övriga dekorerna som kommer senare är oftast inte lika väl avpassade till formen och då får man en krock mellan form och dekor.

                      Comment


                      • #12
                        Då förstår jag. Det är verkligen en hel vetenskap! har visst en del att läsa på, kul!

                        Comment

                        Working...
                        X