Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Servettringar i metall

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Nysilver och tre i trä

    En servettring i nysilver som inte är bensinreklam men nästan.
    Och så smyger jag in tre ringar som egentligen faller utanför trådrubriken men ändå.
    Vem Åke Wijkström är, vet jag inte och jag har lite svårt att skilja på jakaranda och palisander. Teak känner jag dock igen.
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Hemslöjden Kalmar

      "Di glänser nästan som rikti guld".
      Kalmar läns Hemslöjdsförening. Mässing 5 cm Ø. X 302.
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Ytterligare en serviettring

        Jag har ingen aning om hur gammal denna är. Den ser ut som om det är silver, men är troligen inte det, för det enda som står inuti är 3H.
        Vet någon någonting om den här? Kul ändå att jag långt efter er andra i alla fall kan bidraga med ytterligare en ring.
        /Barbro
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          För en struntsumma fick Berndt följa med hem. 6 x 2,5 x 2 cm och vikten är 21 g. GAB och M8 tyder väl på att den är från 1938. Stämpeln längst till höger vet jag inte vad den står för.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Trevlig bekantskap..

            Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            För en struntsumma fick Berndt följa med hem. 6 x 2,5 x 2 cm och vikten är 21 g. GAB och M8 tyder väl på att den är från 1938. Stämpeln längst till höger vet jag inte vad den står för.
            Hallå,
            Kul att se, men vad var tanken bakom formgivningen. Ändamålet. Askfat? Vem vet? So long...

            Comment


            • #36
              Stämpeln till höger - en kärve - användes av GAB, lite ostrukturerat, som ett kvalitetsmärke på mindre silverpryttlar.

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå,
                Kul att se, men vad var tanken bakom formgivningen. Ändamålet. Askfat? Vem vet? So long...
                OK Kimmen - får väl hjälpa till så att tioöringen trillar ner - servettring är ändamålet.

                Har har man kostat på med en praktfull present till Berndt - serveringar i silver. Undrar just vilken av livets passager det gällde. Servettringar hör väl till de saker man fick tidigt i livet, examen, uppnådd myndighet eller dylikt.

                Comment


                • #38
                  Tack Kim, bwh och HgF för synpunkter och info! Jag kan tänka mig att lille Berndt fick ringen redan vid dopet. Namnet Berndt hade väl en "peak" på 30-40 talen?

                  Comment


                  • #39
                    Julafton 1936 fick Olof en servettring i silver. Ett krönt G tyder på Göteborg men vad tecknet längst till vänster står för vet jag inte. Vikt 27 gram.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Lite otydlig bild av stämplarna, men ser ut att vara importvara för kattfoten verkar ha oval ram

                      Comment


                      • #41
                        Den krönta gripen från Skåne finna på dessa två servettringar i tenn. Men vem eller vilka är BEM? Och ingen årtalsmärkning.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Grisa inte ner!

                          Dålig knorr! Hur man skall tolka symboliken kan ju diskuteras om gästerna eller värdfolket får de här servettringarna Inga stämplar men de verkar vara av tenn. 5,5 x 3,5 cm
                          Bifogade filer

                          Comment

                          Working...
                          X