Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Servettringar i metall

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Servettringar i metall

    Min farmors servettring???. Farmor var född 1900.
    Kan någon berätta om stämplar, materialet och år för tillverkningen.
    Skulle gärna vilja veta det jag kan få veta. Ett fint minne av farmor.

    Click image for larger version

Name:	IMG_0496.jpg
Views:	1
Size:	24,1 KB
ID:	632746

    Click image for larger version

Name:	IMG_0497.jpg
Views:	1
Size:	23,5 KB
ID:	632747

    Click image for larger version

Name:	IMG_0501.jpg
Views:	1
Size:	20,2 KB
ID:	632748

    Click image for larger version

Name:	IMG_0502.jpg
Views:	1
Size:	21,4 KB
ID:	632749
    Last edited by Kaptenen; 2012-01-10, 23:58. Anledning: Ändrat rubriken

  • #2
    Lite svårt att se stämplarna men servettringen är stämplad K 7 dvs 1912 och materialet är 830/1000-delar rent silver.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-07, 23:23.

    Comment


    • #3
      Kaptenen
      Finns det något intresse av bättre foto på stämplarna? Jag kan bättre!!!
      Kanske tillverkarens namn?

      Comment


      • #4
        Ja tack! Då kanske vi kan lösa vilken firma det rör sig om.

        Comment


        • #5
          Åh, vad roligt
          Har den inte hemma hos mig just nu men skall försöka plåta den i morgon!
          Tack så länge Kaptenen

          Comment


          • #6
            Jag väcker denna tråd och hoppas att Imt lyckas läsa av vad det står på tillverkarstämpeln.

            Samtidigt visar jag denna serviettring som jag köpte direkt efter nyår. Försilvrad mässing och invändigt rester av förgyllning. Ostämplad, men ett koncentrat av art nouveau - jugend.

            Click image for larger version

Name:	Servettring art nouveau jugend res.jpg
Views:	1
Size:	30,8 KB
ID:	527464Click image for larger version

Name:	Servettring art nouveau jugend 1 res.jpg
Views:	1
Size:	36,6 KB
ID:	527465

            Välkommen att fylla på med fler servettringar!

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Jag väcker denna tråd och hoppas att Imt lyckas läsa av vad det står på tillverkarstämpeln.

              Samtidigt visar jag denna serviettring som jag köpte direkt efter nyår. Försilvrad mässing och invändigt rester av förgyllning. Ostämplad, men ett koncentrat av art nouveau - jugend.

              [ATTACH]109180[/ATTACH][ATTACH]109181[/ATTACH]

              Välkommen att fylla på med fler servettringar!
              Hallå Kapten.
              Ett ena ord som svar: underbar. So long...

              Comment


              • #8
                Tack så mycket!

                Comment


                • #9
                  Jaha, alltså mera servettringar. För att göra en lång historia kort. Finns det servettringar måste det ju finnas servetter. Kanske det först finns orsak att tala om varför det finns servetter och senare servettringar. Servetterna ”uppfanns” redan på 1500-talet. Då åt man med fingrarna och måste sålunda ibland torka dem någonstans. Det gjorde man i bordduken och det gillade inte värdinnan, det blev mycket byke. Med tiden hittade värdinnan på att duka med en överlopps mindre och viken duk på tallriken. På franska kallades detta ”couvert”, härlett från det franska verbet ”couvir” som betyder täcka (jmfr. engelskans cover). Idag har ordet couvert/kuvert en lite annan betydelse och avser alla personliga attiraljer på middagsbordet.
                  Servetterna blev ju som sagt nerklottade, men inte så mycket. Fordom höll gästabuden på i flere dagar så servetterna gick minsann åt. I medlet på 1800-talet klack det till hos värdinnan hon placerade servetten i en ring bredvid kuvertet. På ringen graverades gästens namn. Nu visste varje gäst vilken servett var hans. Saken var den att bordet visserligen avdukades efter måltiden, men servetterna lämnades på plats för nästa mål och igen nästa mål. Servettringen hade sålunda två funktioner nämligen att identifiera innehavaren och att sålunda spara på servetterna för nu användes samma servett hela gästabudet ut. Samtidigt fungerade de även som placeringskort.
                  När 1900-talet inträdde blev servettringen en omtyckt present och fortfarande graverades namn på den. Men inte användes servetterna mera mer än under en middag och gästabuden höll inte heller på i dagar. Det är därför det finns ett namn graverat på ringen. Efter andra världskriget föll ringarna i glömska. Det är först nu som de blivit populära igen dels som samlingsobjekt men även dels används de vi dukningen.

                  Sorry nummer 3 är upp och ner.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Qrt.S; 2012-01-11, 17:26.

                  Comment


                  • #10
                    Hallå Ort. S,
                    Härlig raposodi i bilder och väldigt intressant berättelse om ringarnas historia. Tack för den som tycker det är kul att duka rätt och tufft. Ett litet tillägg i historian är väl att servettringarna var en väldigt populär dopgåva, då i silver, och själv har jag fått en från tidigt 40-tal. Problemet var att givaren inte alltid visste barnets förnamn och då lämnade man fältet öppet för senare gravyr.
                    Menar du verkligen att värdfolket lät gravera gästernas namn? Jo visserligen kunde gravören "sudda", men jag är lite tveksam. So long... hoppas vi får se fler vackra ringar.

                    Comment


                    • #11
                      Servettringarnas historia är mycket längre. Därför skrev jag att "för att göra en lång historia kort...".
                      Beträffande vem som graverade kan jag inte säga med säkerhet. Därför använde jag passiv form "graverades" , då är upphovsmakaren okänd, men idén med namnet var den jag berättade. Jag har också för mig att gästerna kunde ha haft egna ringar med sig när de kom, vet inte med säkerhet tyvärr.
                      Jo det stämmer säkert att servettringar gavs som dopgåvor, födelsedagspresenter, julklappar mm.

                      Ring nummer 5 från 1908 är ett utsökt arbete av 5 artellen i Moskva.

                      Det skulle vara trevligt om någon annan visade sina ringar. Sedan kan jag igen bidra med en ny sats. Jag har en hel del och alla i använding nu och då.

                      Comment


                      • #12
                        Hallå,
                        Jo, en sten brukar ge ringar i vattnet. Dessvärre är mina nedpackade i en låda inför flytt, men kanske har jag några "lantliga", vi får se. Tycker kanske att du bör berätta om lite mer om ringarna som du visat upp. Än finns väl tid att redigera och komplettera. So long ...

                        Comment


                        • #13
                          OK, på begäran,

                          Ring 1
                          Ringen är tysk, stämplad 830S och har en firmastämpel S.L.J.&C. Ingen aning vem det är. Tyska stämpla är inte mitt gebit. Ringen är från runt sekelskiftet kanske lite senare. Om någon vet vem det är, berätta tack.

                          Ring 2
                          Ringen är finsk och alldeles ny från 2007 även om den har en jugendmodell. Modellen heter Suomi och är ursprungligen designad av Akseli Gallen-Kallela i början av sekelskifte. Den är gjord av Kultakeskus Oy i Åbo. Serien säljs än idag och är mycket populär.

                          Ring 3
                          Ringen är finsk och gjord i Viborg 1932 av Johan Akseli Tarkianinen, ett företag som efter kriget etablerade sig i Helsingfors och finns där fortfarande. Jag känner sonsonen bra.

                          Ring 4
                          Ringen är sannolikt tysk eventuellt norsk. Den har bara stämpeln 830S

                          Ring 5
                          Ringen är rysk och jag berättade redan att den är från 5 artellen i Moskva

                          Ring 6
                          Ringen är finsk och gjord av Hjalmar Salo i Tavastehus 1923. Sakari är Zacharias på svenska

                          Ring 7
                          Ringen är finsk och gjord av Efraim Montin 1916 i Vasa

                          Visa nu era ringar!

                          Comment


                          • #14
                            Hallå och tack...

                            Comment


                            • #15
                              Hallå,
                              Några bidrag till ringen, ingenting märkvärdigt, men trevliga att duka med vid gästabud på landet.
                              1. Alpaca
                              2. Alpaca
                              3. Silver
                              4. Nysilver/plate

                              So long...
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X