Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas med proviniens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pressglas med proviniens

    Fick ett nytt saltkar i samlingen idag.
    Saltkaret är tillverkat i grön glasmassa (vaselineglass el uranglas).
    I botten på saltkaret kan man läsa "BACCARAT" Glasbruket som ligger i Frankrike startade 1764 och det är fortfarande i drift.

    Jag har ingen speciell litteratur från franska glasbruk, men har googlat mig fram till att det kan röra sig om ett saltkar från 1870-talet. Saltkaret har inget puntelmärke i botten. Den uppmärksamme ser dock att det är planslipat där den målade guldranden finns. Trevlig glasmassa med både orenheter och "rännilar" i glasets yta.
    Bifogade filer

  • #2
    Märkningen

    Här kommer märkningen i botten på saltkaret.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Mycket stiligt kar i en härlig färg, man får en känsla av att den är äldre än
      1870-tals, tänker mig mer åt 1850-talet.

      Men eftersom den är märkt i botten kan det ju inte vara så, jag läste på
      nätet att de just börja 1870 att märka Baccarat i goset på detta vis.

      Du får investera i en liten sockel med en uv-lampa i och sedan ställa den
      på sockeln, vilken effekt det skulle bli på kvällarna :-)

      Comment


      • #4
        Tycker också att det är ovanligt vackert, och visar tecken på ålder gör det också. Som konstaterats tidigare, saker och ting behöver inte vara tillverkat inom landet för att vara en fröjd för ögat. För övrigt är det nog ingen dum idé att samla på saltkar, det går att få en snygg samling utan att väggarna bågnar utåt.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av L.S.
          Tycker också att det är ovanligt vackert, och visar tecken på ålder gör det också. Som konstaterats tidigare, saker och ting behöver inte vara tillverkat inom landet för att vara en fröjd för ögat. För övrigt är det nog ingen dum idé att samla på saltkar, det går att få en snygg samling utan att väggarna bågnar utåt.
          Jag har nog relativt tidigt valt att gå utanför landets gränser i mitt samlande.
          På så vis ökar chansen att man får tag i något roligt.

          A.F. Jag har en UV-lampa, den är tillfälligt utlånad till en annan glasmupp:-)
          Men tanken är god.

          Comment

          Working...
          X