Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Medicinmått.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Medicinmått.

    Hittade det här medicinmåttet (?) på en loppmarknad och köpte det bara för att jag aldrig tidigare sett ett sådant. Är de vanliga?

    Den är märkt inuti själva skedhuvudet med : "Matsked", "Dessertsked" och "Thesked". På utsidan står det "NUMA PETERSON STOCKHOLM".

    Undertill är porslinsmassan svartprickig och lite kornig.
    Bifogade filer
    Så är det.

  • #2
    Har aldrig sett någon liknande på mina rundor.
    En riktig liten läckerbit i mina ögon.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Har sett ett par stycke och jag tror att det ligger en härhemma, så helt ovanlig är det inte. Är väl föregångare till apotekets plaströr som man tar hostmedicin med, bara att din är miljövänligare. Klacken bakpå är för att den ska stå stadigt när man häller upp medicinen.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Annna, såna där grejer faller jag också för på loppisar saker som man inte sett förut som verkar annorlunda. Sambon hoppas att du desinficerar den innan användning......kan ju vara någon som haft läskig sjukdom som använt den

        Comment


        • #5
          Kul grej. Något att leta efter framöver.

          Comment


          • #6
            När vi nu är inne på mått, här en bild på trevligt mått med lite svårförståeliga
            siffror.
            Bifogade filer
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Tack för alla svar!

              Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
              Klacken bakpå är för att den ska stå stadigt när man häller upp medicinen.
              Ah - såklart!

              Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
              Sambon hoppas att du desinficerar den innan användning......kan ju vara någon som haft läskig sjukdom som använt den
              Will do. Hoppas bara inte att jag behöver använda den...


              Ingen som vet vem som tillverkade sådana här? Och om hur många gjordes det? Var det något man delade ut till kunder/sjuklingar?
              Så är det.

              Comment


              • #8
                De användes väl på apoteken.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                  När vi nu är inne på mått, här en bild på trevligt mått med lite svårförståeliga
                  siffror.
                  Måttenhet
                  cc är en förkortning för cubic centimeters, eller kubikcentimeter? på svenska. Vanlig enhet för en bensin- eller dieselmotors cylindervolym. Lika mycket som en milliliter.

                  Det här är ett mätglas för kemisk industri för ex eller något gammalt apotek

                  Comment


                  • #10
                    Undrar om det här 15 o nånting under CC på Äjth's mått kan vara 15° för det är ju så att volymen ändras med temperaturen.
                    Ett kilo vatten vid 4° är en liter.....går ju att vända på också, en liter fyra gradigt vatten är ett kilo. (för det var väl inte vid 20°? )
                    Längdmått mäts vid tjugo grader enl. standard (i verkastadsindustrin), metaller förändras också med temperaturen.

                    Comment


                    • #11
                      Jo, CC kunde jag men det är det Liljerik skriver kring i sitt inlägg som ger mig huvudbry. Nu är matematik, siffror och logik inte min starka sida.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Är osäker på när 1 kg vatten är 1 liter. Men vattnet har iallafall lägst densitet vid 4 grader. Vid kallare temperaturer ökar det igen och is tar ju riktigt stor plats.

                        Comment


                        • #13
                          Det här är väl att det här måttet var graderat med 15 grader C vatten och stämmer alltså då. Kan väl kallas något låg rumstemperatur Rumstemperaturen var kanske lägre då.
                          mvh

                          Comment


                          • #14
                            Ja det går hem, ganska låg innetemp, ja och tämligen exakt. Kan tänka att man kanske mätte vätskans temperatur om det handlade om "dyra droppar" av en eller annan ekonomisk eller viktig hälsoanledning.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #15
                              Skeen er ikke usædvanlig i Danmark - tror at den blev solgt hos Søstrene Greene for 10 15 år siden.

                              Comment

                              Working...
                              X