Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Medicinmått.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    FD Glasblåsaren

    Dom här måtten från den kemiska tiden i Fåglavik är snarlika ditt mått Äjth! (dålig bild) Ingemar N
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #17
      Skedmåttet liknar ett mått jag köpte till min son. Blå blom gustavsberg. Ser ut att vara samma storlek och modell.

      Jag har ett mått som ser ut som Hirvis lilla. Min är graderad 25, 50, 75 och 100. Över gradstrecken stål ml och 20o (gradtecken). Man mätte/mäter tydligen vätskor i olika temperatur. Kanske olika vätskor??

      Comment


      • #18
        Ursäkta felstavningen : Står skall det stå inte stål. Står skrivet kan det tom stå .

        Comment


        • #19
          Visst Ingemar, de ser mkt lika ut, skillnaden är bara olika graderingsskalor. Lite svårt att se på din bild, tycker siffrorna ser lite rakare ut än de som är graverade på mitt mätglas. Kan du se om de är lika? Vore roligt om det var blåst på Fåglavik!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
            Skedmåttet liknar ett mått jag köpte till min son. Blå blom gustavsberg. Ser ut att vara samma storlek och modell.
            Ursäkta mig, men är det inte ett kaffemått du köpt på Gustavsberg (eller ropat in på auktion eller köpt på loppis)? Den var väl inte graderad? Den hade väl inte en hällvänlig spetsig snip i fronten? Rätta mig gärna och sätt gärna in en bild som motbevis.... Jag älskar att bli överbevisad...

            Comment


            • #21
              Har slagit upp vattens densitet i Karlebo Handbok.
              Destilerat vatten har högsta densiteten vid 4°, 1000kg/kubikmeter eller 1kg/liter
              0° (is), 999.87kg/kubikmeter. Lägre densitet, det är därför det flyter
              15°, 999.13/kubikmeter
              20°, 998.23/kubikmeter
              25°, 997.07/kubikmeter. Alltså lättare än 0 gradigt vatten och det är väl bl.a. därför som man kan känna vid sjöbadande att det kan vara kallare vatten längre ner?.

              (Kolmårdstrollet, gradtecken: ?Alt? och ?248?)

              Comment


              • #22
                FD Glasblåsaren

                Äjth du har lite mer påkostade siffror på ditt glas, färgtonen har mera lyster i ditt glas, man vet aldrig det ändrades ju även då. Ingemar N
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
                  Destilerat vatten har högsta densiteten vid 4°...
                  Förstås... och inte lägsta som jag skrev.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                    Ursäkta mig, men är det inte ett kaffemått du köpt på Gustavsberg (eller ropat in på auktion eller köpt på loppis)? Den var väl inte graderad? Den hade väl inte en hällvänlig spetsig snip i fronten? Rätta mig gärna och sätt gärna in en bild som motbevis.... Jag älskar att bli överbevisad...
                    Nu ska vi inte va sådär Peter . Visst är det ett kaffemått jag gav bort. Utan graderingar. Vad jag menade var att Gustavsberg gjort liknande mått. Trådstartaren undrade ju om vilka fabriker som kan tänkas ha gjort hennes mått.

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
                      Hittade det här medicinmåttet (?) på en loppmarknad och köpte det bara för att jag aldrig tidigare sett ett sådant. Är de vanliga?

                      Den är märkt inuti själva skedhuvudet med : "Matsked", "Dessertsked" och "Thesked". På utsidan står det "NUMA PETERSON STOCKHOLM".

                      Undertill är porslinsmassan svartprickig och lite kornig.
                      Förmodligen en lite nyare variant X 2.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Den översta i porslin (Wilhelm Haldenwanger, Berlin för svensk marknad), därefter en av okänd tillverkare i flintgods, därunder två i glas med slipad och polerad botten.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          A Spoonful of Sugar

                          Så där tio år efter prylsnubben och Kaptenen har jag också fått något att ta den rätta medicinen med! Men det krävs lite socker i botten...
                          Ingen märkning och en oval att stå på. https://www.youtube.com/watch?v=_L4qauTiCY4
                          Tysk tillverkning?
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2020-12-03, 17:24.

                          Comment

                          Working...
                          X