Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ölflaska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jag har en grön Arboga från 1914.

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
      Tack för det klargörande Sladden.
      Du är ju lika bra som L.S. (Nästan)
      Var har du läst detta om LITER?

      Nu krävs en liten utredning.

      Om vi börjar med vad som går att läsa i Knoppölsboken:

      "LITER ersattes senare med LIT...........
      .....
      Vilket år skedde då dessa förändringar? Ja, uppgifter har inte gått att få fram i litteraturen som stått till mitt förfogande, men jag tänker mej 1890 plus minus 1 år, då jag stöder mej på följande två saker.
      1. När 1888 lades till handlingarna var literreformens tioåriga övergång genomförd och svenska folket skulle veta vad liter var, därför kunde man förkorta ordet till LIT.
      Text som sattes i formar kostade pengar, konkurrensen var mördande så alla chanser till inbesparing av kostnader togs tillvara. Av någon okänd anledningfortsatte dock Sölje med hela ordet LITER ända fram till nedläggningen 1903.
      2. De glasbruk som började blåsa knoppöl precis i början av 1890-talet har alla endast ordet LIT på sina flaskor.


      Jajamensan, så är det.
      Jag bor ju i Wentzelholmstrakten så lite sanna historier och lögnaktiga sådana har jag ju snappat upp av samlare och andra.
      Den Småländska snålheten gjorde säkert att man inte lade till ER i LITER längre än nödvändigt. Så kanske slutade detta redan 1889, som LS antyder.



      F.ö. så attributeras nästan allt brunt och grönt, antikt, glas som står att finnas här till Wentzelholm. Så är det nog i alla trakter där man haft ett glasbruk inärheten. Det är ju lite av "viljan är stark men kroppen svag".
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment


      • #33
        Om jag inte är helt förvirrad av alla utläggningar på den här tråden så är vi väl tillbaks till ruta ett nu vad det gäller cobes gröna knoppis. Den kan alltså mycket väl vara från Wentzelholm och 1890-tal. Eller är det jag som har gått in i väggen av ren utmattning. Nu när jag kollade tillbaks på första inlägget så såg jag att han skrev BLÅ, gonatt........
        Last edited by prylsnubben; 2011-02-03, 23:15.

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Om jag inte är helt förvirrad av alla utläggningar på den här tråden så är vi väl tillbaks till ruta ett nu vad det gäller cobes gröna knoppis. Den kan alltså mycket väl vara från Wentzelholm och 1890-tal. Eller är det jag som har gått in i väggen av ren utmattning. Nu när jag kollade tillbaks på första inlägget så såg jag att han skrev BLÅ, gonatt........
          Nejdå, den är ju fortfarande grön.

          Citerar:
          "Utländska tillverkningar.....
          Är de W-märkta flaskorna bruna och blåsta i tvådelad form är de så gott som alltid svenska.
          Är de gröna och blåsta i tvådelad form är de från Finland."

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av kecke Visa inlägg
            nejdå, den är ju fortfarande grön.

            citerar:
            "utländska tillverkningar.....
            är de w-märkta flaskorna bruna och blåsta i tvådelad form är de så gott som alltid svenska.
            är de gröna och blåsta i tvådelad form är de från finland."
            kyllä !!!!!!!!!!!!!!!

            Comment


            • #36
              Ja det kanske var mitt fel att det blev som det blev då! För jag tycker ju själv att den är mer blå en grön. För när jag har sett andra gröna ölflaskor har dom varit mer gröna en den här är. Skulle jag ställa flaskan framför någon som ej läst detta och inte vet nått om ölflaskor skulle dom helt klart säga blå. Färgen gör mig inget skulle bara vilja veta hur vanliga dessa är och om någon kan berätta lite om det finska bruket för jag hittar inget på nätetom det. Mvh cobe

              Comment


              • #37
                Inget problem Cobe. Nog vill jag kalla den färgen grön.

                Det enda jag vet om Wiiala är att de var verksamma under tiden 1890 - 1938.
                Och att de ingick i Finlands Buteljagentur under tiden 1920 - 1930.

                Comment


                • #38
                  Tack så mycket alla som har hjälpt mig med denna flaska!
                  Kul att få veta mer om det.
                  Tack så mycket.
                  Mvh cobe

                  Comment


                  • #39
                    Det verkar som att allt redan är utrett.
                    Det jag vet är att det inte går att skilja på flaskorna från 1890-talet om dom är gjorda på Westervik eller Wenzelholm.
                    Grön flaska omärkt i botten och gjord i 2-delad form = Wiiala.
                    Har en Wiiala någonstans skall kolla hur den ser ut.
                    Ha d /
                    MB

                    Comment


                    • #40
                      Måste bara få göra ett sent tillägg. Jag citerar Torbjörn Fogelberg "Emballageglaset och dess standardisering" ur Kulturens årsbok 1987.
                      "Sommaren 1915 tillsattes en inspektör av de olika brukens fabrikat för att om möjligt få likformig kvalité och sortering. I en rapport samma år befanns Västerviks bruks gröna 1/3 pilsnerflaskor rymma ända upp till 37 cl........

                      Då finns det alltså gröna Västervik, hur tidigt fanns dom och kunde dom vara blåsta i tvådelad form undrar man ? Är det fortfarande 100% omöjligt att Cobes gröna knoppis är gjord på Västervik undrar prylsnubben villrådigt. Du kanske skulle ta och mäta upp hur mycket Din flaska rymmer Cobe.

                      Comment


                      • #41
                        Jag tror att vi skall glömma Kulturens årsbok. Jag har hittat fel i den Titta på bilden av en knoppölsflaska och en modernare (den med alla måtten) Där har man skiftat vänster och höger
                        DG

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                          Jag tror att vi skall glömma Kulturens årsbok. Jag har hittat fel i den Titta på bilden av en knoppölsflaska och en modernare (den med alla måtten) Där har man skiftat vänster och höger
                          DG
                          Jag tror ju inte att Torbjörn Fogelberg är så okunnig att han inte vet vilken av de två flaskorna på bilden som är äldst, det är ju tryckfelsnisse som varit framme. Det händer ju ideligen om man inte korrekturläser ordentligt. Vilken bok hittar man inga fel i.......

                          Comment

                          Working...
                          X