Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Royal Worcester, England

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Royal Worcester, England

    Hallo,
    1900-talets stilar är knepiga, tycker jag. Den här koppen, till exempel. Hur gammal är den?

    Som marin amatör kan jag jag slå fast att den inte är äldre än 70 år för den moderna spinnakern kom först i bruk under slutet av 30-talet och tvåmastade segeljakten, en s.k. Yawl kom samtidigt. Vem vet eller vågar gissa...so long..
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2012-10-14, 17:36.

  • #2
    Snygg och stadig kopp att använda på Rûgenseglatsen.

    Märkningen säger nånstans mellan 1966 och 1974, enligt den här eminenta länken:
    A guide to dating Worcester Marks on pottery and porcelain including date codes and dates for the infamous Royal Worcester porcelain dot mark sequence

    Comment


    • #3
      Hallå Gideon,
      Tack, men hur f-n kunde du finna den här länken? Fin dekor med alla tänkbara attribut får följa med till Rügen och jag ser fram emot att få bjuda på "a nice cup of the". So long...

      Comment


      • #4
        Rubriken är ändrad, och jag tycker att tråden kan få bli en dokumentatiostråd över produkter från den ärevördiga porslinsfabriken som grundades 1751 och finns kvar än idag.

        Den här utsökta lilla vasen vill jag inte undanhålla er.
        Man kan inte tro att den är gammal, så intakt och så lätt i materialet den är. Tunt, genomsiktligt porslin och det är ett under att den klarat sig så bra i alla år.
        Årsmärkt 73 för 1873, vilket också länken inlägg 2 ovan bekräftar.

        Måleriet är av hög klass, och kännaren av engelskt porslin kan säkert se vem konstnären var, vilket jag imponerad kunnat se i flera avsnitt av BBC:s Antique Roadshow.
        Men någon här kanske vet?

        Click image for larger version

Name:	Royal Worcester vas 1873 1.JPG
Views:	1
Size:	27,2 KB
ID:	541826

        Click image for larger version

Name:	Royal Worcester vas 1873 2.JPG
Views:	1
Size:	28,5 KB
ID:	541827

        Click image for larger version

Name:	Royal Worcester vas 1873 3.JPG
Views:	1
Size:	27,0 KB
ID:	541828

        Click image for larger version

Name:	Royal Worcester vas 1873 4.JPG
Views:	1
Size:	15,7 KB
ID:	541829

        Mer att botanisera i, hos The Worcester Porcelain Museum:
        250 years of stories told through the largest collection of Worcester porcelain in the world, where it was made. Museum of Royal Worcester.
        Last edited by Gideon; 2012-10-20, 03:11.

        Comment


        • #5
          Hello,
          No sir, vet ej. Men tycker det är kul när gamla trådar får nytt liv. So long....

          Comment


          • #6
            Grattis till en elegant och som du säger välmålad vas!

            Comment


            • #7
              Grattis från mig också! Det är lite lustigt att du visar denna vas. I helgen såg jag ett avsnitt av engelska antikrundan och reagerade på en liten porslinsbägare med förgyllning och handmålade blommor som värderades till £3000. Bägaren var omärkt men bedömdes komma från Nantgarw. Eftersom jag aldrig hört talas om Nantgarw måste jag så klart kolla upp detta. Nantgarw var en Walesisk porslinstillverkare som grundades 1830 av William Billingsley och hans svärson Samuel Walker, och verkade fram till 1920.
              William Billingsley hade medverkat vid utvecklingen av receptet för porslin för Flight, Barr & Barr vid Royal Worcester. Billingsly och Walker hade undertecknat ett kontrakt att inte yppa porslinsreceptet till tredje part, men det fanns ingen klausul som hindrade herrarna att använda receptet själva.

              Nantgarw-porslin är mycket eftersökt och verkar i flera fall vara omärkt, i andra fall finns en märkning, NANTGARW målat under glasyren. William Billingsley stavade Nantgarw med dubbla r vilket läses NANTGARRW. Ett kännetecken för poslinet skall vara att det är tyngre i förhållande till storleken.

              Här kan ni kika på porslin från Nantgarw som mycket liknar det från Royal Worcester. Hittar ni något på loppisar så köp, Nantgarw-porslinet har ofta en kraftig prislapp.

              Comment


              • #8
                Här kan man se likheterna i dekoren med Gideons vas. Bilden är lånad från THE WELSH CONNECTION
                (Nantgarw & Swansea Pottery and Porcelain)

                Click image for larger version

Name:	nantgarw.jpg
Views:	1
Size:	49,9 KB
ID:	541839

                Comment


                • #9
                  Tack!

                  Det är stor variationsrikedom i såväl form som blomstermåleri, och det är hart närt omöjligt att hitta en likadan med Googles hjälp. Den lille rackaren väger bara 83 gram, så det kan ge en föreställning om hur tunt godset är.

                  Ja, Nantgarw är absolut något att hålla utkik efter, simco! Ingenting är omöjligt, inte ens på ett loppisbord i någon avkrok i Sverige, var så säker.

                  Comment


                  • #10
                    Egg Coddler

                    Här en egg coddler från Worcester. Lite ovanligt motiv med Tiger Lily och The Beautiful Princess.
                    Men man kan ju också koka ägg med skalet på.......http://www.hillhousewares.com/catego...attern432.html
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Hej Kim, Lars M, Gideon m fl

                      Jag hittade den här tråden. Den är trevligt, för jag fick en liten
                      fin present av min dotter som kom just från Oxford.
                      Ja, en coddler. Jag visste ej att de fanns ens, men i England är
                      de mycket omtyckta tror jag. Jag tror det är en "enäggs" coddler
                      och ca 7 cm hög.
                      Jag får nu leta upp recept mm.

                      Tillägg: Nu har jag googlat en del och vad jag förstår heter mönstret
                      "Bournemouth". Jag har också sett att det finns massor av olika, både
                      tillverkare, former och mönster. Här en länk: http://www.egg-coddlers.com/


                      Hälsar
                      Staffan
                      Bifogade filer
                      Last edited by Staffan Kvist; 2016-09-03, 19:31.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                        Hej Kim, Lars M, Gideon m fl

                        Jag hittade den här tråden. Den är trevligt, för jag fick en liten
                        fin present av min dotter som kom just från Oxford.
                        Ja, en coddler. Jag visste ej att de fanns ens, men i England är
                        de mycket omtyckta tror jag. Jag tror det är en "enäggs" coddler
                        och ca 7 cm hög.
                        Jag får nu leta upp recept mm.

                        Tillägg: Nu har jag googlat en del och vad jag förstår heter mönstret
                        "Bournemouth". Jag har också sett att det finns massor av olika, både
                        tillverkare, former och mönster. Här en länk: http://www.egg-coddlers.com/


                        Hälsar
                        Staffan
                        Hallå Staffan,
                        Goddler och googler. Spännande att lära känna den förstnämnde vid namn och funktion. Var snäll testa,
                        blir äggen godare? Man man äter ju med ögat:
                        So long
                        Kim
                        PS. Har en kontakt i Norra Roslagen Famn som säljer ägg från frigående hönor i allsköns färger. Så ska
                        det smaka.

                        Comment


                        • #13
                          Hej Kim

                          Jo, coddlers är en nyhet för mej och jag är så orolig
                          för att använda den. Tänk om den spricker i det heta
                          vattnet?

                          Har någon provat en coddler?

                          Men jag vill visa en annan nu med mönstret "Lavinia".
                          björnbär med blad och blommor. Kanske är den här
                          lite nyare, då stämpeln under har fått ett extra tecken, ett
                          R i en cirkel.

                          Jag tror ej att "coddlers" är en så vanliga loppisgrej här i Sverige?
                          Kanske har jag sett två eller tre stycken på många år.

                          Hälsar
                          Staffan
                          Bifogade filer
                          Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-09, 08:53.

                          Comment


                          • #14
                            Hösten 1973 gjorde jag praktik på administrationen vid Worcester Royal Infirmary. Givetvis besökte jag den gamla porslinsfabriken och minns de oerhört vackra figurerna - hästfigurerna glömmer jag aldrig! Kassan räckte till sex små pajformer. Här visar jag en dekorerad med björnbär och oliver på en tandpetare! "Oven to table ware" och "dishwasher proof" och har ®.
                            Jag passar på att visa ett litet fat som är köpt i Sverige och med björnbär och äpplen. Även detta märkt "oven to table ware". Här är det ©.
                            Båda har Evesham men vad som skiljer ® och © vet jag inte riktigt
                            Här mer Worcester - långt ner på sidan två till vänster finns den kopp Kim visat först på tråden!
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Hej Lars M

                              Att praktisera på Royal Worcester låter riktigt trevligt och
                              så trevliga pajformar och tallrik. Hur skall pajformarna
                              användas? De ser små ut, men kan de vara det?

                              Kanske har man lagt till © och ® i ett förtvivlat
                              försök att skydda de vackra mönstren från att
                              kopieras av "billiga" konkurrenter?

                              Så, skulle de användas på samma sätt som coddlers
                              dvs en liten paj i sin form vid varje frukostkuvert?

                              Vad är "Evesham" och vad kan det betyda?

                              Jag kan berätta att jag fyndade en "Double coddler" igår
                              i Västertorp. Den skall fotograferas om vädret blir bättre.
                              (inget loppispris 50 kr, men jag kunde inte...)

                              Hälsar och undrar
                              Staffan
                              Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-09, 14:08.

                              Comment

                              Working...
                              X