Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Royal Worcester, England

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Royal Worcester, England

Hallo,
    1900-talets stilar är knepiga, tycker jag. Den här koppen, till exempel. Hur gammal är den?

Som marin amatör kan jag jag slå fast att den inte är äldre än 70 år för den moderna spinnakern kom först i bruk under slutet av 30-talet och tvåmastade segeljakten, en s.k. Yawl kom samtidigt. Vem vet eller vågar gissa...so long..
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    Senast redigerat av Gideon den 2012-10-14 klockan 16:36.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Snygg och stadig kopp att använda på Rûgenseglatsen.

Märkningen säger nånstans mellan 1966 och 1974, enligt den här eminenta länken:
    http://www.antique-marks.com/royal-worcester-marks.html

Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Gideon,
    Tack, men hur f-n kunde du finna den här länken? Fin dekor med alla tänkbara attribut får följa med till Rügen och jag ser fram emot att få bjuda på "a nice cup of the". So long...

Reg.datum
    aug 2005
    Rubriken är ändrad, och jag tycker att tråden kan få bli en dokumentatiostråd över produkter från den ärevördiga porslinsfabriken som grundades 1751 och finns kvar än idag.

Den här utsökta lilla vasen vill jag inte undanhålla er.
    Man kan inte tro att den är gammal, så intakt och så lätt i materialet den är. Tunt, genomsiktligt porslin och det är ett under att den klarat sig så bra i alla år.
    Årsmärkt 73 för 1873, vilket också länken inlägg 2 ovan bekräftar.

Måleriet är av hög klass, och kännaren av engelskt porslin kan säkert se vem konstnären var, vilket jag imponerad kunnat se i flera avsnitt av BBC:s Antique Roadshow.
    Men någon här kanske vet?

Namn:  Royal Worcester vas 1873 1.JPG
Visningar: 554
Storlek:  27,2 KB

Namn:  Royal Worcester vas 1873 2.JPG
Visningar: 524
Storlek:  28,5 KB

Namn:  Royal Worcester vas 1873 3.JPG
Visningar: 542
Storlek:  27,0 KB

Namn:  Royal Worcester vas 1873 4.JPG
Visningar: 521
Storlek:  15,7 KB

Mer att botanisera i, hos The Worcester Porcelain Museum:
    http://www.worcesterporcelainmuseum.org.uk/
    Senast redigerat av Gideon den 2012-10-20 klockan 02:11.

Reg.datum
    okt 2009
    Hello,
    No sir, vet ej. Men tycker det är kul när gamla trådar får nytt liv. So long....

Grattis till en elegant och som du säger välmålad vas!

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Grattis från mig också! Det är lite lustigt att du visar denna vas. I helgen såg jag ett avsnitt av engelska antikrundan och reagerade på en liten porslinsbägare med förgyllning och handmålade blommor som värderades till £3000. Bägaren var omärkt men bedömdes komma från Nantgarw. Eftersom jag aldrig hört talas om Nantgarw måste jag så klart kolla upp detta. Nantgarw var en Walesisk porslinstillverkare som grundades 1830 av William Billingsley och hans svärson Samuel Walker, och verkade fram till 1920.
    William Billingsley hade medverkat vid utvecklingen av receptet för porslin för Flight, Barr & Barr vid Royal Worcester. Billingsly och Walker hade undertecknat ett kontrakt att inte yppa porslinsreceptet till tredje part, men det fanns ingen klausul som hindrade herrarna att använda receptet själva.

Nantgarw-porslin är mycket eftersökt och verkar i flera fall vara omärkt, i andra fall finns en märkning, NANTGARW målat under glasyren. William Billingsley stavade Nantgarw med dubbla r vilket läses NANTGARRW. Ett kännetecken för poslinet skall vara att det är tyngre i förhållande till storleken.

Här kan ni kika på porslin från Nantgarw som mycket liknar det från Royal Worcester. Hittar ni något på loppisar så köp, Nantgarw-porslinet har ofta en kraftig prislapp.

https://www.google.se/search?hl=sv&p...FYPf4QTexIDACA

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Här kan man se likheterna i dekoren med Gideons vas. Bilden är lånad från THE WELSH CONNECTION
    (Nantgarw & Swansea Pottery and Porcelain)

Namn:  nantgarw.jpg
Visningar: 537
Storlek:  49,9 KB

http://www.nantgarwandswanseaporcela...n%20Trio&Sel=3

Reg.datum
    aug 2005
    Tack!

Det är stor variationsrikedom i såväl form som blomstermåleri, och det är hart närt omöjligt att hitta en likadan med Googles hjälp. Den lille rackaren väger bara 83 gram, så det kan ge en föreställning om hur tunt godset är.

Ja, Nantgarw är absolut något att hålla utkik efter, simco! Ingenting är omöjligt, inte ens på ett loppisbord i någon avkrok i Sverige, var så säker.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Egg Coddler

Här en egg coddler från Worcester. Lite ovanligt motiv med Tiger Lily och The Beautiful Princess.
    Men man kan ju också koka ägg med skalet på.......http://www.hillhousewares.com/catego...attern432.html
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •