Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sned och stor, till vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sned och stor, till vad?

    Borde platsa i en träkorg, den har en midja, buktar ut lite mer neråt nedanför "midjan". Sned och härlig hals, ser verkligen oproportionerlig ut. Innehåll, ålder?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Flaskan vill inte stå upp i inlägget
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Måste passa o fråga hur man snabbast och bäst blir av med all vattenkondens i stora flaskor.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Efter diskning brukar det mesta av vattnet rinna ur om man ställer objektet upp och ner på en tidning en halvtimma. Sedan immar det sista ut av sig självt, men ett par dagar brukar det ta. En ståltråd, med hushållspapper lindat runt toppen, kan man också använda om man vill skynda på det hela.

        Vad dessa så kallade Damejeanner användes till var upp till den som köpte den tomma flaskan, jag tror det var sällsynt att man kunde inhandla dem med innehåll.

        Natti natti.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

        Comment


        • #5
          För att ta bort kondensen snabbt kan man ta en nylonstrumpa, hälla i risgryn och knyta åt så grynen håller sig på plats. Släpp ner delen med ris och håll fast strumpan. Skaka runt. Riset suger åt sig fukten.
          Voila! Gammalt sommeliertrick!
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Enkelt och smart, när man väl vet om det. Tack för tipset!
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

            Comment


            • #7
              Nästa gång jag tvättar en butelj ska jag prova ditt knep greven, det kommer
              recension på knepet då. :-)

              Vi får se vad det inbringar för betyg.

              Comment


              • #8
                Man måste vara väldigt noga vid torkning av buteljer! Titta bara vad som hände när jag lät mina hänga på tork i tvättlinan för länge.
                Bifogade filer
                --I de blindas rike är den enögde kung.--

                Comment


                • #9
                  Wow vilka buteljer LS har!!!!

                  Först när jag titta som en flasksamlare tyckte jag att man ligger lite efter :-)
                  Men nu när man ser noga så ser man att det du har är normala saker.

                  Den första torde vara en anglosaxisk modell av 1/2 stop
                  Tvådje ser ut som en bugar butelj, som vi jon fick göra förr.
                  Tredje ser ut att vara än ifrån floderna i södern.

                  Comment


                  • #10
                    Jag änrar mig redan nu :-)

                    Tredje kan vara en vikinbutelj fylld med mjöd ser jag nu :-)

                    Comment


                    • #11
                      ja det är lätt hänt att glömma det som hängts på strecket!!
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Inte är det några avancerade program man har i datorn, men lite går det att leka med dem. De utdragna har här "sjokket ihop".
                        Bifogade filer
                        --I de blindas rike är den enögde kung.--

                        Comment


                        • #13
                          Ingen klarhet Ny bild

                          Ny bild rörande den stora sneda flaskan. Ålder? Här en bild av stort tumavtryck? liksom en buckla på flaskan. Häftigt tycker jag, men det kanske inte var särskilt ovanligt! Kan ngn ge mig en ungefärlig ålder. Känner och tänker själv, som den novis jag är, att denna inte är helt purung!
                          Bifogade filer
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Sorry Äjth, det är mitt fel att tråden tappades! Vad gäller åldern skulle jag gissa på runt 100 år. Har den puntelmärke under kan den vara lite äldre, utan kan den vara lite yngre.
                            --I de blindas rike är den enögde kung.--

                            Comment


                            • #15
                              Flaskan ser faktiskt ut att vara handblåst men inte i form, är detta möjligt?
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X