Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gunnar Nylund - Nymølle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gunnar Nylund - Nymølle

    Jag visar här ett par av Gunnar Nylunds arbeten från Nymølle. Jag hoppas att andra PES:are fyller på så att det kan bli en bra dokumentation. Själv har jag inget mer att komma med. Siffrorna förmodar jag är modellnummer eller kan man utläsa årtal?
    Bifogade filer

  • #2
    Efterkommer Ditt önskemål med en platt, men tung stengodsvas av densamme.
    Att Nylund, enligt Nyström i sin bok "Svensk keramik..." skulle ha kommit till Nymölle först 1959, ställer jag mig lite frågande till.
    En del av hans alster därifrån ser äldre ut, och framförallt snabelsigneringen förknippar jag med Nylunds 1920- och 30-tal.

    I Vingedals kan man läsa att:
    Nymölle Keramiske fabriker og Fuurström fajanceverk A/S är dotterföretag till Schous Fabriker A/S, Ravnholm. Verksamheten där påbörjades 1936. Ursprungligen tillverkades hushållsgods och prydnadssaker i glaserad lera, från 1942 omställdes produktionen till fajans, bruksföremål kallade Fuurström och en mera konstnärligt präglad exportvara som bär namnet Nymölle Fajance Art. Även stengods tillverkas."

    Gunnar Nylund finns också med i Vingedals danska avdelning, och där står det:
    ...keramiker, son till Felix Nylund, var under åren 1926-1928 och 1937-1938 anställd vid Bing & Gröndahl. 1959 återkom Nylund till Danmark från Sverige för att tillträda en befattning som konstnärlig ledare vid Nymölle Keramiska fabrik. Även designer vid Schous fabrik."

    Nylund hade fingrarna i mycket i Danmark, som till exempel tillkomsten av Saxbo tillsammans med Natalie Krebs, så det blir nog knepigt att skilja på tillverkningstiderna för enskilda föremål.
    En Nylundkännare borde träda in här och reda ut oklarheterna, framförallt vad det gäller hans signeringar och Nymöllefabrikens märkningar.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Med danska ögon sett: http://www.arsscandinavica.com/Gunna...nnarNylund.htm

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Jag visar här ett par av Gunnar Nylunds arbeten från Nymølle. Jag hoppas att andra PES:are fyller på så att det kan bli en bra dokumentation. Själv har jag inget mer att komma med. Siffrorna förmodar jag är modellnummer eller kan man utläsa årtal?
        Hej, Lars M!
        Här kommer min chamotterade Nylundvas från Nymölle.
        Bifogade filer
        p-son

        Comment


        • #5
          Fortsätter denna gamla tråd...
          Jag är inte jätteroad av religion och än mindre av samlartallrikar men denna tallrik anser jag vara ett litet konstverk som gärna får hänga på min vägg i juletider. Märkt Nymölle 1959-1960 och artist G. Nylund.

          Click image for larger version

Name:	nymölle1.jpg
Views:	1
Size:	121,8 KB
ID:	542736

          Comment


          • #6
            Vilken rolig tallrik! Samma form som de han gjorde senare för Rörstrand, och 10 år tidigare! Stilen går också att känna igen från de senare jultallrikarna. Undrar om det finns fler?

            Comment


            • #7
              På denna sida finns min samt denna snygga: http://theroom.uk.com/pages/bakery/g...enhagen-58.php
              Sedan har jag hittat ytterligare en liknande som är reklam för Christian Dior strumpor.

              Comment


              • #8
                Här är hela serien av Diors strumptallrikar:

                Nordens ledande auktionshus. Exklusiva Live auktioner och kvalitetsauktioner online. Sälj till marknadens högsta priser genom expertis och engagemang.


                Mvh
                Emil

                Comment


                • #9
                  Här ett fat (14 cm Ø) med samma mönster som i början av tråden.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Ytterligare en Nylund för Nymölle Keramik!

                    Hej!

                    Enligt sökningar på internet så ska även denna vas vara formgiven av
                    Gunnar Nylund för Nymölle!Click image for larger version

Name:	mars.2014 007a.jpg
Views:	1
Size:	21,1 KB
ID:	556882Click image for larger version

Name:	mars.2014 009a.jpg
Views:	1
Size:	25,6 KB
ID:	556883

                    Comment


                    • #11
                      För Christian Dior strumpor gjorde artisten Gunnar Nylund detta väggfat 1959 - 1960. Det ser ut att föreställa snöflingor på baksidan. Och mer bensprattel här: https://www.youtube.com/watch?v=oyeES-321xc Samma strumpreklam för Dior finns på denna länk 1961 - 1962 men nu ser det ut att vara regn......http://precisensan.com/antikforum/sh...ight=nym%F6lle
                      Fortfarande strumpor men nu är artisten Arne Ungermann (1902 - 1981) och från 1958 -59.
                      Bifogade filer

                      Comment

                      Working...
                      X