Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skansenglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jake.
    Jag hade inte sett det mörkblå krackade tidigare, enbart ljusare blått, som jag har en vas av. Från vilken tid är den blå fisken?
    Listan låter intressant. Skansen har ju ingen dokumentation till försäljning.
    Last edited by Kecke; 2006-12-14, 09:55. Anledning: Tillägg

    Comment


    • #17
      Om det är att för att fyllkajan är melerad du tvekar om ursprung så såg jag idag en fisk i blåmelerat med skansenetikett, de hade även en mörkblå fisk i inte krakelerat glas även den med etikett. Hade aldrig sett dem om det inte var för era inlägg!
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #18
        FD Glasblåsaren

        Hej Jake! Vore kul att få se en bild från ett annat håll på flaskan (fyllekaja) med arbetad propp! Ingemar N
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #19
          Ja Hirvi här har du en bild på den ! Ja Tingeling det finns flera varianter på glaset men det mörkgröna och det flerfärjade är väl ovanligast . Finns även lite andra färger som är ovnliga .Sett en ljustake som var brun faktiskt .Ja jag har väl säkert sammanlagt med fiskar 50 -60 pjäser minst Skansen .tyvärr finns det inte plats att ha allt uppe . Det finns även fiskar från Trelleborg men då är ofstast öppningen fyrkantig . Dom har defenetivt inte samma klass som skansen .
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            FD Glasblåsaren

            Tackar för bilderna! En kul fågel,det är inte fritt utan det kliar i glastarmen! Ingemar N
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • #21
              Regnvädersgöra.

              Nu har min lilla samling ynglat av sej för mycket och måste förpassas till någon mörk vrå.
              En del har visst förpassats redan. (Alla muggar)
              Innan jag packar ner så visar jag en bild.
              Fiskarna skall jag nog ha kvar på hyllan, i alla fall den blå och den gulröda.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Hoppsan!
                Du har legat i.
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                  Hoppsan!
                  Du har legat i.
                  Usch ja, slitsamt har det varit.

                  Comment


                  • #24
                    Ja, fy bubblan!
                    Bifogade filer
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

                    Comment


                    • #25
                      Den är ju himla snygg.
                      Kanske skall jag smygsamla bara liiite till.

                      Comment


                      • #26
                        Snygg samling Kecke. Hur var det nu med etiketter och årtal. Jag har två karaffer av Berglund. På en etikett står det Stockholms Glasbruk Ture Berglund Stockholm. På den andra Stockholms Glasbruk Ture Berglund Skansen. Kan den första vara gjord före flytten till Skansen?

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                          Snygg samling Kecke. Hur var det nu med etiketter och årtal. Jag har två karaffer av Berglund. På en etikett står det Stockholms Glasbruk Ture Berglund Stockholm. På den andra Stockholms Glasbruk Ture Berglund Skansen. Kan den första vara gjord före flytten till Skansen?
                          Svårt att veta.
                          Thure Berglund startade Stockholm Glasbruk 1933.
                          1936 Flyttade glasbruket till Skansen.
                          Man bytte dock inte etikett då. De gamla etiketerna användes tills de tog slut.
                          Det verkar inte som om någon vet när.
                          Det enda säkra är att etikettbyte skedde 1980 när M.o G. Hammar övertog glasbruket.

                          Comment


                          • #28
                            Hej jag har en undran ang Skansenglas..läste en dispyt på vårt bråkiga grannforum om huruvida kluckflaskor från skansenglas gjordes med glaspropp eller inte..det finns ju bilder postade av Jake..som ju tydligen inte är kvar, på flaskor därifrån med propp..vilket stämmer?

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                              Är det någon som vet om Stockholms Glasbruk ibland har slipat ned puntelmärket på sitt glas?
                              Hej
                              Hittade dessa glas (likadana som några av dina tveksamma). Jag kan inte hitta något puntelmärke på dessa heller. Läggar in en bild.
                              Bifogade filer
                              ________________________________________________________________________
                              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                              Då måste man ju nedvärdera nuet."

                              Comment


                              • #30
                                engelsson
                                Den kluckaflaska som jag har har inslipning för propp men hade vid köpet en korkkork.
                                Jag är nästan helt övertygad om att flaskan är från Stockholms Glasbruk men den har ju ingen etikett så ...................
                                artikus
                                Jag är nästan helt övertygad om att dina glas INTE kommer från Stockholms Glasbruk.
                                Färgen stämmer inte riktigt och de brukar ha oslipat puntelmärke.

                                Comment

                                Working...
                                X