Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skansenglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skansenglas

    Är det någon som vet om Stockholms Glasbruk ibland har slipat ned puntelmärket på sitt glas?

  • #2
    Nej

    Nej jag har inte sett något Skansen glas som punteln varit bortslipad på . Jag har i alla fall sett något hundratal pjäser av Skansenglas . Kanske det kan finnas nåt enstaka undantag men då finns det ju inga bevis på det i så fall

    Comment


    • #3
      Tack Jake.
      Undrar just hur många glasbruk som gjort liknande krackglas?
      Nu kan jag i alla fall med gott samvete plocka bort de föremål i min lilla samling som inte hör dit.

      Comment


      • #4
        Hmm.....gjorde ett inlägg med bilder.....undrar var jag placerade det???????
        Hur som helst så gör jag ett nytt försök.
        Visar min lilla samling på krackglas från Stockholms Glasbruk + en bild på de som jag är tveksam till.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Gåsen eller vad det är för fågel, den har jag inte sett tidigare, mkt trevlig.
          Det finns en avvikelse i färgtonen gällande samtliga föremål på första bilden gentemot föremålen på bild två. Om det har med ljuset att göra eller inte, men det förefaller som dina etikettmärkta/säkra/ skansenglas har en blåaktigare ton än de flesta övriga på bild två.
          Trevligt när någon visar sina samlingar, stor eller liten. Tack Kecke!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Gåsen eller vad det är för fågel, den har jag inte sett tidigare, mkt trevlig.
            Det finns en avvikelse i färgtonen gällande samtliga föremål på första bilden gentemot föremålen på bild två. Om det har med ljuset att göra eller inte, men det förefaller som dina etikettmärkta/säkra/ skansenglas har en blåaktigare ton än de flesta övriga på bild två.
            Trevligt när någon visar sina samlingar, stor eller liten. Tack Kecke!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Vilken Gås?????????

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                Vilken Gås?????????
                Tror hon menar fisken.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Aha......den är min favorit.
                  Nu saknar jag egentligen bara en hund.
                  Vad gäller färgerna så har några av de "osäkra" samma typiska gröna färg som de säkra sakerna. Det som skiljer är att de "osäkra" har slipat puntelmärke.

                  Comment


                  • #10
                    Kan villigt erkänna att jag inte varit
                    någon beundrare av skansen-glas.
                    Men når man ser en så väl hållen
                    samling är jag inte sämre än att jag
                    kan ändra mig. Faktiskt riktigt vackert
                    glas när man får upp ögonen för det.

                    Comment


                    • #11
                      Så tokigt det kan bli, tyckte precis att, det är stjärten på fisken, var halsen på gåsen. Era kommentarer fick mig att gapskratta!! Tack för det!
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Gjorde ett inlägg som noterades på första sidan, det finns inte i tråden med inlägget är noterat????
                        Hoppsan, där hoppade det upp.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #13
                          Ja det finns ju några andra Trelleborg Rejmyre och Åfors . Trelleborg har ju också gjort fiskar men dom håller inte samma klass som Skansens . Dubbelkaraffen har även Rejmyre gjort har jag för mig .Här är några av fiskarna jag har och en fågel som enligt uppgift ska vara Skansen .Men måste säga att den känns lite osäkert med fågeln . Min favorit är ju den gammla kluckflaskan i mitten på bilden .Kolla hur mycket jobb som lagts ner på proppen till den .
                          Mvh
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ditt inlägg värmde Ulferic. Har själv nästan tröttnat på den gröna färgen men skall ändå försöka komplettera med en fyllehund. Sedan får det vara nog.
                            Jake. Jättefina fiskar. Är alla från Stockholms Glasbruk? Ser att det står Skansen på några av dom.
                            Jag har kontaktat expert inom området för att få veta vad som är vad. Karin, dotterdotter till Thure. Hon var lite osäker men skulle prata med en glasblåsare som varit med länge och återkomma.
                            Vi får se hur det går.

                            Comment


                            • #15
                              Ja det är helt säkert Skansen fiskar . Men jag är inte så säker på den så kallade fyllkajan på bilden känns inte rätt . Fyllhund har jag aldrig sett i krackelerat glas tyvärr . Själv tycker jag det mörkblåa krackade glaset och det mörkgröna ,det är ju inte så vnligt bara . Har en lista där det finns över 300 modeller finns ned teknade och det finns ju upp till tre fyra modeller på vissa pjäser med prisuppgifter . Min gammla kluckflaska kostade då det begav sig 12 kr bara .

                              Comment

                              Working...
                              X