Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fina gamla knappar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Viol> vilka underbara knappar! Och här var jag glad som fyndade cardiganknappar på loppis idag (ska byta på en ny H&Mkofta med supertråkiga standardknappar)...

    Sybehör tror jag blir mitt nya samlarområde, gillar saker som kan användas...

    Comment


    • #17
      Jaaaaaaa!!! Änteligen!! Bra Luchur!!!!

      Jaha då var tävlingen slut. Rosa is the winner!!! Grattis till dig, Rosen Rosa!På andra plats kom Luchur! På tredje plats kom Hirvi, Grattis! Åh på fjärde plats jag och Kim. Tröstpris till Arne W.
      Grattis!

      Räv, Kronhjort, Vildsvin, Beckasin, Tjäder är nog den rätta raden men vi är flexibla i denna jury, vi tar vad som passar dagsformen, inte vad som är 100% rätt.
      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

      Comment


      • #18
        Och nu blir det allvarligare genast, här kommer dödsssssknappar
        I någon form av plast/bakelit med små slipade strass-stenar i. I min fantasi är det dödssssknappar, jag tror att man hade dessa vid begravning, men det är bara vad jag tror, det kan vara helt vanliga knappar också, helt enkelt.
        Bifogade filer
        Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
          Jaaaaaaa!!! Änteligen!! Bra Luchur!!!!

          Jaha då var tävlingen slut. Rosa is the winner!!! Grattis till dig, Rosen Rosa!På andra plats kom Luchur! På tredje plats kom Hirvi, Grattis! Åh på fjärde plats jag och Kim. Tröstpris till Arne W.
          Grattis!

          Räv, Kronhjort, Vildsvin, Beckasin, Tjäder är nog den rätta raden men vi är flexibla i denna jury, vi tar vad som passar dagsformen, inte vad som är 100% rätt.
          Tack, tack Bra med en flexibel tävlingsledare och domare!

          Comment


          • #20
            Önskar att jag hade äldre knappar, men några är i allafall semiantika vid det här laget..
            Jag har alltså ärvt mina knappar, den vänstra burken efter min gammelmormor (född 1906), den högre efter farmor (född 1921), och nu har jag påbörjat en egen
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Mylla Visa inlägg
              Önskar att jag hade äldre knappar, men några är i allafall semiantika vid det här laget..
              Jag har alltså ärvt mina knappar, den vänstra burken efter min gammelmormor (född 1906), den högre efter farmor (född 1921), och nu har jag påbörjat en egen
              Oj du har ju massor med knappar! Kul att ha efter sin gammelmormor, hon har säkert använt knapparna i flera olika generationer kläder. Knappar var dyrt förr, fast det kanske det är fortfarande? Jag har bara dessa och några till. Sökte på Tradera, knappar, under antikt och design, jag fick upp några som jag tyckte var fina. Och det verkar vara kloka säljare som delar upp i mindre partier så man inte behöver köpa 253st fast man bara gillade 4st!
              Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

              Comment


              • #22
                Härlig tråd! Jag älskar knappar! Har inga foton inatt men sätter en tass här så jag hittar tillbaka!

                Comment


                • #23
                  Viol> jag är väldigt glad över min samling, och använder den vid behov. Jo, gammelmormor var av den sparsamma och återanvändande generationen, minsta plastpåse diskades och återanvändes (när vi tömde hennes lägenhet fick vi ihop tre sopsäckar bara med prydligt ihopvikta plastpåsar, stoppade i prydligt ihopvikta plastpåsar, stoppade i... ja, ni förstår)

                  Jag är en sk pysslesjäl, och mina absoluta favvoknappar är dessa vita glasknappar i blomform som fick pigga upp en tråkig och billig massproducerad kofta. Vet inte hur gamla de är, men jag skulle nog gissa på 40/50tal, innan plasten tog över..
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Även jag har en del ärvda knappar, och visar några av dem nedan.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      "Knäppa" knappar och "knäpp knappen!"

                      Fick förtroendet att gå igenom sambons gamla kaffeburk med "ärvda" och sparade knappar.
                      Metallknapparna är dock mina.

                      Ser att knappar finns i olika material.
                      Sorterade lite.
                      Här följer ett litet collage.





                      Knappmaterial:
                      Pärlemor: Vackert skimrande, lite av opalfärg i dem.
                      Lie av varje:Vita knappen tillvänster med tre öglor är keramik. De små flygplanen med stjärnor är kanska kul.
                      Trä: De två stora till vänster är av eneträ. De andra vet jag ej.
                      Läder:Cardigan- och tröjknappar.
                      Metall:Blandat militära uniformsknappar och civila.T.v i mitten artilleriknapp.Nedtill i mitten Försvarets fabriksverk. T.h. om den Jämtlands fältjägare och Norrlands Dragoner. Längs upp i mitten SJ. Snett t.h. om den "Kulknapp" husar eller grenadjärknapp.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars F; 2011-01-18, 22:50.
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                      Comment


                      • #26
                        Hallå Lars,
                        Inte är väl vi rädda för tjejbaciller? Kul med knappar, Karl VII håller med.So long..

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallå Lars,
                          Inte är väl vi rädda för tjejbaciller? Kul med knappar, Karl VII håller med.So long..
                          Förlåt Kim, men, Karl VII (7) ??
                          Jag förmodar du menar Karl XII. Han som dog av korsdrag?

                          /Lars
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                          Comment


                          • #28
                            Hallå Lars,
                            Ordblind och sjövild kan jag inte göra annat än beklaga. Tack för anmärkningen.
                            Men visst var det lite kul med Kalle och knappen? So long...

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå Lars,
                              Ordblind och sjövild kan jag inte göra annat än beklaga. Tack för anmärkningen.
                              Men visst var det lite kul med Kalle och knappen? So long...
                              Hej Kim!
                              Javisst är Karl och knappen och korsdrag bra.

                              Ligger inte knappen förresten i Varbergs fästning? Jag har för mig att jag sett den där en gång i tiden.
                              Inget vidare att få en sån i skallen.


                              Tack för ikväll, godnatt!


                              Bild från karlXII.se
                              Bifogade filer
                              - - - - - - - - - -
                              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                              Comment


                              • #30
                                Hallå Lars,
                                "Kulknappen" kallas den. Jo, Varberg stämmer bra. Hoppas den gör Violen glad. Nu får vi nog vara knäpp tysta. So long..
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X