Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Hamrat", slipat och blått?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "Hamrat", slipat och blått?

    Denna cirka 30 centimeter höga pjäs är lite motsägelsefull. Pukebergsk i det hamrade, kosta-aktig i halse och höglundsk i reliefen med den wärffblå pluppen.
    Systern säger "Pukeberg". Jag säger "finsk". Vad säger ni?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Ingenting?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Mer och mer mysko.
      Vände mig till Bay Åkerblom för ledtrådar, men till och med han stod som ett frågetecken!
      Vad kan detta vara!?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        En annorlunda flaska med en trattmynning får mej att tänka på en vinkaraff jag tidigare sett.

        En vinkaraff på 1,5 liter med tratt för dekanterings
        (lägg till ett filter) samt för luftning av vinet.

        Click image for larger version

Name:	Vinkaraff_.bmp
Views:	1
Size:	24,8 KB
ID:	445757

        En del Portvin måste dekanteras, d.v.s. hällas över från buteljen,
        för att få bort grumset på botten.

        Detta är en gissning och kanske en början på vidare forskning kring din flaska.
        [I]Bättre att fråga och för stunden förrefalla dum och bli smart, än att förefalla smart för stunden och förbli dum.[/I]

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
          Denna cirka 30 centimeter höga pjäs är lite motsägelsefull. Pukebergsk i det hamrade, kosta-aktig i halse och höglundsk i reliefen med den wärffblå pluppen.
          Systern säger "Pukeberg". Jag säger "finsk". Vad säger ni?
          När inte Bay kan bidra med nåt börjar jag undra om det inte är nån som gjort den just för att sätta myror i huvudet på amatörer som oss. Formgivningen är ju inte precis konsekvent...

          Min gissning blir retsam studioglasare...

          Comment


          • #6
            Vi kanske inte är i Sverige.
            "Tjeckien" anyone?
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av LO-Teks Visa inlägg
              En annorlunda flaska med en trattmynning får mej att tänka på en vinkaraff jag tidigare sett.
              ...
              Tror inte min pryl har något användningsområde annat än som prydnad.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Det kan vara ett elevarbete oxå.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Måste bara invända lite mot uttrycket "hammrat" usch! fastblåst i en kall järnform möjligtvis.. nää hammrat.. hammra på den stackars flaskan så får du se vad som händer Och något "sölarbete" eller studioglas är det absolut inte. rättså påkostad flaska med många moment och påklipp. antaglign 2st formar till den. fin flaska tycker jag!

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av D.H Visa inlägg
                    Måste bara invända lite mot uttrycket "hammrat" usch! fastblåst i en kall järnform möjligtvis.. nää hammrat.. hammra på den stackars flaskan så får du se vad som händer Och något "sölarbete" eller studioglas är det absolut inte. rättså påkostad flaska med många moment och påklipp. antaglign 2st formar till den. fin flaska tycker jag!
                    Lite enklare att skriva "hamrad" för att beskriva ytan tycker jag, men jag förstår din invändning.
                    Håller också med om att det inte är någon tillfällighetsproduktion. Alldeles för avancerad för det.
                    Ska det vara omöjligt att få reda på ursprunget!?
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment

                    Working...
                    X