Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Burk av ek ?

Länk till olika träslags svarvbarhet. Kul med lite dosor
    http://www.dinbyggare.se/communicate...e.aspx?id=5232
    Senast redigerat av Ulferic den 2011-01-11 klockan 10:47.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Snubben,
    Dosor kallade vi snygga tjejer och läckra skor när jag var ung. Här en annan dosa i min smak. Svarvad i björk och lackad en gång i tiden. So long...
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Min kan nog trots allt vara av ek.
    Tittar jag på insidan av locket ser det lite "eklikt" ut. (död ek, skämt på låg nivå)

Men var de ämnade för något speciellt?

/Lars
    Min gamla far säger att man hade socker i dessa burkar. Vridlocket var till för att småbarnen inte skulle få upp locket till godsakerna.

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Snubben,
    Dosor kallade vi snygga tjejer och läckra skor när jag var ung. Här en annan dosa i min smak. Svarvad i björk och lackad en gång i tiden. So long...
    Hallå Kimmen !

Kan Du något om kompasserna med denna gradering, vad de kallas och när de var i bruk etc etc. Kallar dom för kvadrantkompass själv eftersom graderingen bara går till 90 grader och därefter går tillbaks till 0 grader i nästa kvadrant.

Ofta har dessa dosor en markering på både lock ock underdel. Om dessa ställs mitt för varandra så går locket att ta av och sättas på.
    Socker salt eller kaffe är väl något som gick att ha i dessa dosor. Har en dosa där någon skurit en flik i underdelen för att slippa ta av locket vid dosering.
    Fungerar bra, har provat.

Kan bli en tråd om dosor detta. Såg Kimmens kompis. Har något liknade ståendes. Kompass alltså.

Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Hallå Kimmen !

Kan Du något om kompasserna med denna gradering, vad de kallas och när de var i bruk etc etc. Kallar dom för kvadrantkompass själv eftersom graderingen bara går till 90 grader och därefter går tillbaks till 0 grader i nästa kvadrant.
    Hallå Snubben,
    Fick läsa på. Man vet inte riktigt hur gammal torrkompassen/kvadrantkompassen är. På 1200-talet fanns det bevisligen och det var faktiskt kompassrosor i små svarvade dosor med lock och på 1500-talet kom mässingsskålar med kardansk upphängning. Onödigt vetande, men ganska kul...so long...

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Snubben,
    Fick läsa på. Man vet inte riktigt hur gammal torrkompassen/kvadrantkompassen är. På 1200-talet fanns det bevisligen och det var faktiskt kompassrosor i små svarvade dosor med lock och på 1500-talet kom mässingsskålar med kardansk upphängning. Onödigt vetande, men ganska kul...so long...
    Min kvadrantkompass "ALFA" är ingen torris även om den läcker.......

Citat Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
    Ofta har dessa dosor en markering på både lock ock underdel. Om dessa ställs mitt för varandra så går locket att ta av och sättas på.
    Socker salt eller kaffe är väl något som gick att ha i dessa dosor. Har en dosa där någon skurit en flik i underdelen för att slippa ta av locket vid dosering.
    Fungerar bra, har provat.
    Ibland känns PES extra aktuellt- drygt en timme efter att jag hade funnit denna dosa på Kupan skrev du svaret på vad markeringarna på lock och botten betyder och visst stämmer det! (12 cm i diameter)

Reg.datum
    okt 2009

Felnavigation?

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Min kvadrantkompass "ALFA" är ingen torris även om den läcker.......
    Hallå Snubben,
    Det är din tråd, du ställer och styr. Med ditt tysta medgivande lägger jag in två torrisar i mässingsdosor, den ena kvandrant och den andra utan gradering. Båga gissningsvis mitten av 1800-talet vilket antyder att man under lång tid använde både skalorna.

Din skönhet har jag mött tidigare, en äkta alkis. Västskefylld sedan slutet av 1800-talet, men se västskan frös och då fyllde man på med alkohol. Kanske därför hon läcker? Din Alfa skulle jag placera en bit in på 1900-talet, vilket visar att sjömän ofta var väldigt konservativa. So long...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •