Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En äkta Tripod?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En äkta Tripod?

    Har visat detta föremål för kunniga, men dom tyckte att jag skulle fråga på detta FORUM.
    Någon sade att det är en "äkta Tripod".
    Eftersom jag inte vet någonting om vad Tripod är, så frågar jag här.
    Jag gillar den lilla grytan. Det känns som den vore av sten...?
    Click image for larger version

Name:	IMG_2637.JPG
Views:	2
Size:	42,1 KB
ID:	631557

    Click image for larger version

Name:	IMG_2639.JPG
Views:	2
Size:	49,9 KB
ID:	631751

    Click image for larger version

Name:	IMG_2641.JPG
Views:	2
Size:	55,2 KB
ID:	631752

  • #2
    För mig ser det ut att vara en kopia eller replik på ett fornfynd på Gotland och gjord av Etelheims Krukmakeri. Egil Solberg?

    Comment


    • #3
      Lars M Tack för ditt svar. Jag blir nyfiken om det kan vara en gammal sak? Jag är okunnig vad gäller fornfynd och liknade, men vill gärna veta mera.
      Vad kan jag göra föra att få veta mera om denna?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av lmt Visa inlägg
        Lars M Tack för ditt svar. Jag blir nyfiken om det kan vara en gammal sak? Jag är okunnig vad gäller fornfynd och liknade, men vill gärna veta mera.
        Vad kan jag göra föra att få veta mera om denna?
        Jag vet inget om Din trefoting, men känner till att man gjort repliker av fynd från regalskeppet Wasa, från Öland, Halland osv.

        Comment


        • #5
          Oj, men det låter spännande! Det blir för mig att fortsätta kolla upp känns det som. Man får inte ha för stora förväntningar bara. Tack för dina svar!

          Comment


          • #6
            Den ser välgjord ut, mycket lik äkta vara, inte alls som de klupiga repliker jag sett.

            Av skaftavslutningen att döma ser den ganska sen ut, efter 1650, så vitt jag förstått görs de fortfarande fram till omkring 1750. Med tanke på att oskadade lergrytor är extremt ovanligt känner jag att jag vill vara försiktig. Antalet kopior är tiotusentals gånger fler.

            Jag hittar dock egentligen ingenting att anmärka på. Har ju visat mitt fragment från Kalmar, ca 1660-1700 tidigare här på PES.

            Såg att jag inte hade några bra foton, så jag får nog ordna sådana. Men tycker helt klart din lergryta faktiskt ser ut att kunna vara från tiden.
            Last edited by FBQ; 2011-01-11, 12:50.

            Comment


            • #7
              Spännande med föremål att forska om!

              Själv har jag ingen kunskap om dessa föremål och hur de ska se ut.
              Hittade dock Kontoret för Keramiska Studier (KKS) sida med bilder,
              det hemrade fatet från Regalskeppet Vasa är fantastiskt fint tycker jag.
              Det finns även en tripod från Landskrona som har liknande form som Imt´s.
              Det jag funderar över är att jag tycker att tripoden på bilderna ovan ser lite medvetet antikiserade ut?
              Kan självklart vara min okunskap.
              Det finns kontaktuppgifter på KKS hemsida så det kanske går att skicka bilder till dem som en början.



              Mvh Simco

              Comment


              • #8
                Nog är det väl Solbergs "logga" - en rosett med två öglor och två tampar på botten av kärlet? Senast visat på en av Bengt H:s fåglar här på PES.

                Om Solberg skrev Gideon på en PES-tråd att S "upptäckte 1966 en metod att tillverka det mycket berömda 'etruskiska' svartgodset. Som modeller använde han lerkärl tillverkade på Gotland vid tiden efter Kristi födelse."

                Comment


                • #9
                  FBQ

                  Eftersom jag ingenting kan alls, så är detta en fantastisk spänning för mig. Men, jag försöker tänka: "sakta i backarna!" Jag tycker grytan är gullig även om den är nyare.
                  Bifogar ytterligare bilder, kanske det är något nytt NI kan utläsa?

                  Click image for larger version

Name:	IMG_2632.JPG
Views:	1
Size:	44,3 KB
ID:	506918

                  Click image for larger version

Name:	IMG_2634.JPG
Views:	1
Size:	26,6 KB
ID:	506919

                  Click image for larger version

Name:	IMG_2636.JPG
Views:	1
Size:	47,3 KB
ID:	506920

                  Click image for larger version

Name:	IMG_2640.JPG
Views:	1
Size:	44,4 KB
ID:	506921

                  Comment


                  • #10
                    simco

                    Ja, jag älskar sådant här. Gillar gamla ting väldigt mycket! Och, tänk om detta skulle vara riktigt gammalt
                    Men, som jag svarade FBQ nyss, "jag gillar min lilla gryta som den är"
                    OBS! - I svaret till FBQ finns nya bilder!

                    Fick tipset att vända mig till www.arkeologiforum.se
                    Detta gjorde jag, och även då med dessa bilder jag lagt in här på Pes.

                    Jag själv har ju inga som helst kunskaper om dessa föremål.

                    Tack för länken till Kontoret för Keramiska Studier (KKS) sida med bilder. Sparar och studerar

                    Comment


                    • #11
                      Lars M
                      Jag lade in nya bilder på svar till FBQ.

                      Jag har hittat Egil Solberg på:

                      Här står också mycket annat intressant!

                      Men som sagt, jag har inga kunskaper alls om varken signaturer eller föremålen.

                      Comment


                      • #12
                        Jag tänkte ta närmare bilder för jämförelse, men kameran ville inte just nu :-(

                        Nå, kan väl säga att jag blev lite mer skeptisk efter de senare bilderna - ytan som på tidigare bilder såg sliten ut efter långvarigt bruk, verkar ha blivit "rabbad" och därigenom fått lite utslätade former.

                        Den svarta färgen jag trodde kunde vara sot som impregnerat grytan verkar också vara avsiktlig färg som funnits med i rabbningen. Den är en senare kopia.


                        Men visst, den verkade ha varit bra gjord.
                        Last edited by FBQ; 2011-01-11, 17:59.

                        Comment


                        • #13
                          FBQ
                          Tack för hjälpen i alla fall, som sagt jag gillar min lilla gryta ändå.
                          Men, det hade ju varit roligt om den var gammal.

                          Vilken kunskap ni har på Pes!

                          Comment

                          Working...
                          X