Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fåglar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av Pani Visa inlägg
    Står det Elsie och EG? Kanske Elsie Granholm?

    [ATTACH]172382[/ATTACH]
    Tack för ditt svar

    Comment


    • #92
      Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
      Tack så mycket för bilderna på dina fina Jie-fåglar, Tina. (För jag förmodar att Bengt Johansson också var verksam där).
      Förhoppningsvis kan Aimon komma in och berätta lite mer om Jie:s tillverkning av fåglar och andra figurer.
      Hoppas också att kunna få se någon fågel av Maria Ericsson, för nog lär hon väl ha framställt även sådana.
      Här visas en bild på en annan fågel av Engqvist.
      Det är så många som tillverkat fåglar hos AB Jie Johnson, så det blir allt för lång redogörelse. Jag får först skriva ned allt och be få tterkomma, när det är färdigt.

      Comment


      • #93
        En liten and eller anka - bara 3 cm lång och med en stämpel så liten att det behövdes förstoringsglas: TOM. Kan det vara Tom Möller som gjort den?
        Bifogade filer

        Comment


        • #94
          Hej Lars M. Jag är så gott som helt säker på att det
          är Tom Möller, har sett liknande små skulpturala figurer
          av honom tidigare, dessutom ser man ju att den lilla
          har den rätta härliga glasyren.

          Comment


          • #95
            Rödhake

            Alla kan göra misstag men att utse den i övrigt trevliga och "sociala" rödhaken till landskapsfågel för Halland är fel! Inte bara de från Falkenberg protesterar mot det som JIE och Staffan Johnson gjort. Pilgrimsfalk är givetvis Hallands landskapsfågel! En stor rödhake av Bengt Lindqvist från Ödsmål har jag visat här. http://precisensan.com/antikforum/sh...6dsm%E5l/page4
            Och här en tredje Red Robin men från Tyskland och då blir det ett fat med "Unsere kleine Vogelwelt" och en " Rotkehlchen am Wegesrand" av Karl-Hans Boese för Tirschenreuth. 19,5 cm Ø. Med de i trädgården har jag en samling!
            Bifogade filer
            Last edited by Lars M; 2020-03-25, 18:22.

            Comment


            • #96
              Sillgrissla

              Erik Frisk har varit aktuell på Antikprat för 10-tal år sedan då med en Hoburgsgubbe och att han kom från Gotland, https://cdnc.ucr.edu/cgi-bin/cdnc?a=...-txIN--------1
              Här en grissla som ju finns bl a på Stora Karlsö där jag själv sett hur ungarna kastar sig ut från klipphyllorna och studsar ner mot vattnet.
              E. Frisk och bara 4 cm hög.
              Bifogade filer

              Comment


              • #97
                Hej!

                Och i detta inlägg ställde jag en fråga om samma lilla fågel! Men hittade denna tråd och vet nu att det är Erik Frisk från 60-talet.


                Tack!

                Comment


                • #98
                  TyLi

                  En fågel av obestämd art men gjord av Tyra Lidström (f. 1942) Keramik & Bild i Kåge.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2021-04-05, 16:45.

                  Comment


                  • #99
                    Fågel funnen

                    Någon som känner igen fågeln eller signatur?

                    Click image for larger version

Name:	Fåg1.jpg
Views:	1
Size:	79,1 KB
ID:	575017

                    Click image for larger version

Name:	Fåg2.jpg
Views:	1
Size:	39,8 KB
ID:	575018

                    Mvh Mikael

                    Comment


                    • Haha, hittade en pippi idag som jag tyckte såg bekant ut, så den fick följa med hem. Dessvärre upptäcker jag nu hemma att det var för att den påminner om den i föregående post, som fortfarande är okänd för mig

                      Ingen som kan tyda signaturen ovan, eller känner igen denna pippi, om nu det är samma vet jag förstås ej.

                      Click image for larger version

Name:	PIppi1.jpg
Views:	1
Size:	112,0 KB
ID:	575361

                      Click image for larger version

Name:	Pippi2.jpg
Views:	1
Size:	76,7 KB
ID:	575362

                      Mvh Mikael

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av MaikiMajk Visa inlägg
                        känner igen denna pippi,
                        Mvh Mikael
                        Den undre skulle möjligen kunna vara från Norrmans Keramik, Motala. (Berth Norrman verkade även i Markaryd, jag ser keramik även därifrån).

                        Comment


                        • Stort tack Eskil, nu när jag googlar med lite ledtrådar hittar jag varianter av de båda från Norrmans, undrar om jag inte hittade den första just i Motala.

                          Mysteriet löst!

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av MaikiMajk Visa inlägg
                            nu när jag googlar med lite ledtrådar hittar jag varianter av de båda från Norrmans
                            Det är möjligt att det är så, men inte något som jag påstår. Den ena fågeln har identisk form med denna, som enligt uppgift kommer från Norrmans Keramik. Den röda glasyren stämmer också väl överens med andra saker därifrån. Därför tror jag på Norrmans, när det gäller denna.
                            Click image for larger version

Name:	Norrmans Keramik (2).jpg
Views:	1
Size:	27,3 KB
ID:	575367

                            Den andra, eller egentligen den första, har en tydlig signatur, okänd för mig. Den har jag svårare att koppla till Norrmans, även om fågelns form, näbb och ögon påminner. Det är alltså signeringen som gör mig tveksam.
                            Men jag kan ha fel - det vore i så fall inte den första gången.

                            Comment


                            • Det var denna jag tänkte på, men det är ju lite som skiljer:

                              Click image for larger version

Name:	6085d05896e16.jpeg
Views:	1
Size:	16,5 KB
ID:	575369

                              Jag blir inte heller klok på signaturen, enda jag hittat som liknar skulle vara denna:

                              Click image for larger version

Name:	034a5e0f-b1d9-4a3d-8203-3c4cd277a974_300x300.jpg
Views:	1
Size:	8,6 KB
ID:	575370

                              Men det kan väl inte stämma heller?

                              Mvh Mikael

                              Comment


                              • Nu blev jag lite förvirrad - jag trodde först att den blå fågeln var signerad på det sätt som du visar i den andra bilden. Men den blå fågeln är från Norrmans Keramik, ingen tvekan om den saken. Den har du väl hittat här:
                                Vit och blå fågel i keramik från Norrmans i Motala med vackra detaljer. Felfri såklart och 11 cm hög, 13 cm lång och 10 cm bred. 


                                Den andra bilden, ser ut att vara från Gunnar Nylunds tid på Bing & Gröndahl (1925 - 1928). Den har du nog hittat här:
                                Se eksempel på Gunnar Nylund keramik signatur/stempler og tilføj nye.


                                Mera av den sorten: https://www.bukowskis.com/en/auction...denmark-1920-s

                                Gunnar Nylund for Bing and GrøndahlUnique stoneware vase with illustration of people and animals in light relief, matte pale blue-gray...


                                Men om den signeringen är densamma som på din fågel - det vågar jag inte påstå. Men visst finns likheter! Det hade ju varit kul om det var så! En riktigt tidig Nylund!(???)

                                Comment

                                Working...
                                X