Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koskällor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hej jag vill bara väcka liv i detta ämne ,väntar på fler inlägg ,fins särert dom som vet

    Comment


    • #17
      Okej.
      Jag lägger ut en bild på en modell som ingen har lagt ut än.
      Det jag vet om den är att den kommer från min morfars föräldragård i Småland.
      Möjligen tillverkad av min morfars far eller farfar, gården har befunnit sig i släktens ägo sedan mitten av 1600-talet.
      Någon som kan säga något om åldern på skällan utifrån bilden?

      mvh

      Click image for larger version

Name:	Bild 017.jpg
Views:	1
Size:	97,8 KB
ID:	525986

      Comment


      • #18
        Jag tänkte visa ett par bilder på en skälla med aktningsvärd ålder som jag såg i en låda på auktion i somras. Tyvärr var den i dåligt skick. Kläppen saknades och det var hål i plåten. Men vad kan man begära av ett 298 år gammalt föremål.

        Click image for larger version

Name:	Nora 110821 Skälla 1713 1.jpg
Views:	1
Size:	140,9 KB
ID:	526037Click image for larger version

Name:	Nora 110821 Skälla 1713 2.jpg
Views:	1
Size:	144,4 KB
ID:	526038

        Comment


        • #19
          Den var riktigt go!
          Här kommer några som inte heller är purunga...
          Endast en med inristat ortsnamn och signatur/bomärke,den lille svarte
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Har också en koskälla, vet inte riktigt hur gammal, men den känns bra.

            Click image for larger version

Name:	skalla2.jpg
Views:	1
Size:	114,2 KB
ID:	526145Click image for larger version

Name:	skalla1.jpg
Views:	1
Size:	118,3 KB
ID:	526146

            Comment


            • #21
              Fantastiskt fin Lars, man undrar om kossan som burit pinglan hört hemma på en Kungsladugård.

              Comment


              • #22
                Tanken har slagit mig med.

                Comment


                • #23
                  koskällor

                  Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
                  Den var riktigt go!
                  Här kommer några som inte heller är purunga...
                  Endast en med inristat ortsnamn och signatur/bomärke,den lille svarte
                  Hej på er
                  Av en slump när jag var på Blocket så hittade jag denna samlarsida.
                  Jag kommer från en by i norra Norrland från en stor hemman där vi hade en massa kor ännu när jag var liten. I den stora timmerladugården så hängde det en massa koskällor i farstun till ladugården och när man var inne och hälsade på mormor som satt på en pall och handmjölkade korna. När man sprang ut från ladugården så satt man koskällorna i gungning och korna blev vansinniga och trodde att nu är det sommar och de skulle få komma ut fast det var vinter.

                  På Somrarna fick man åka till byn Parakka och vara hos en moster några veckor.
                  Där gick alla korna fortfarande på skogsbete och vi fick 50 öre när vi förde ut korna till skogen. Alla kor hade koskällor på sig och de gamla bondmororna kände ingen alla olika ljud från skällorna och visste vems kor det var som kom.

                  Min farfar var bysmed som blad annat tillverkade koskällor till alla byar runt omkring.
                  Jag samlade på dessa koskällor från hela släkten och flera andra när jag var ung och har en del hängandes på vinden i vår släktgård.

                  Varje gård hade en stor koskälla som hängdes på den äldsta ledarkon. de är ungefär 15 cm x 12 cm. Det berättades att när man beställde en koskälla av bysmeden så fick man lämna in koppar och eller mässings metallbitar som skulle smältas in i klockan så att den fick en speciell högre klang.
                  På de stärsta skällorna så vände man läderbygeln på klockan på tvären så att inte klockan skulle skava / ( kortändan ) mot kons halls.

                  Jag såg för ett 10 tal år sedan om en person som hade en enorm ( 100 tal ) koskällor i sin samling. Tyvärr så rev jag ej ut sidan men det är kanske någon som vet äm denna ?

                  Mvh Lasseman

                  Comment


                  • #24
                    Välkommen till Pes, Lasseman! Tack för en trevlig berättelse. Hoppas du får svar på vem samlaren är, jag vet tyvärr inte.

                    Comment


                    • #25
                      Koskälla de luxe

                      Denna kossa måste väl varit älskad, eller vad säger Ni? .
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Kan hon ha hetat Rosa... O haft den på bal?

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                          Kan hon ha hetat Rosa... O haft den på bal?
                          På en bal med hö möjligen, hö,hö,hö............

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                            Hej Einarsson!

                            Ibland händer det att man inte får "napp" på PES-en.
                            Har inte mycket att komma med, men det finns en gammal tråd om skällor.

                            Denna kan kanske ge dig lite.


                            Nedan min enda skälla. Vet inte hur gammal den är eller var den kommer ifrån. 10 cm hög.

                            Ha det.
                            /Lars

                            Hej på dig /er.

                            Jag har en del koskällor i min ägo som jag har samlat på sedan barnsben.
                            Jag kommer i från Norrland där min farfars far var den lokala bysmeden.
                            Han hade 5 st söner och detta var väl vid det laga skiftet att alla bönder fick utstakat sin egen mark och skog.
                            I alla fall så har jag tagit tillvara alla dessa koskällor från dessa hemman och man ser i modellen m.m. att det är samma smed.
                            Sedan har jag en del som kommer från andra Norrlands byar och då är vikningen av järnplåten lite annorlunda likaså nitningarna och överdragningar av koppar och mässingen.

                            De som är gjutna i mässing med motiv var nog en " dyrare " koskälla som de antagligen kunde köpa i någon lanthandel ".
                            Har också en sådan /liknande och det berättas att farfars mor fick den på en kvigko till hennes bröllop.

                            Mvh / Lars

                            Comment


                            • #29
                              Tack Lasseman, intressant information. Lite skillnad mot nuförtiden, det handgjorda är ju det som är exklusivt och det man köper i "lanthandeln" är nog mest skräp.

                              Comment


                              • #30
                                Hej det vore intresant att se bilder på Lassemans koskällor

                                Comment

                                Working...
                                X