Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borrkärna Saulo Koppargruva.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Borrkärna Saulo Koppargruva.

    Mässingsskodd borrkärna från Sulitelma (Saltgruvan) i Norge. Innehåller bl.a mineraler som koppar, zink och järn samt spår av guld och silver.
    Ps Att det är en ljusstake höll jag på att glömma tala om......
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Mässingsskodd borrkärna från Sulitelma (Saltgruvan) i Norge. Innehåller bl.a mineraler som koppar, zink och järn samt spår av guld och silver.
    Ps Att det är en ljusstake höll jag på att glömma tala om......
    Hej Snubben!

    Snygg! Ser nästan ut som marmor.
    Väger en del kan jag tänka?

    Ha det!

    /Lars
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

    Comment


    • #3
      Hallå Snubben,
      Stake... so long... men vad händer med hundra gubbar???
      Last edited by Kim von Platen; 2010-12-30, 00:31.

      Comment


      • #4
        Den är som en stor mortelpistill, malmen har vad jag förstår hög svavelhalt. Kan för lite om mineraler......men som tur är har vi ju andra som kan.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Subben,
          Stake... so long... men vad händer med hundra gubbar???
          Apropå stake Kimmen.
          På 60-talet bodde jag under 4-år i den förnämliga och trevliga småstaden Arboga (säg ALDRIG småstad till genuina Arbogabor).
          I samma förnämliga stad fanns (och finns, tror jag), den likaledes förnämliga småstadstidningen schhhhh !!! Arboga Tidning.

          Allmänt bland lite mer vidsynta och skämtsamma Arbogabor kallades densamma för "gubbyxan". Alltså jag förtydligar, inte yxan utan Gubb+byxan.

          Varför då ?
          Ledtråd ? Ja den har Du ju gett Dig själv.

          Nu är det försent att gissa, här kommer svaret:
          GUBB-BYXA, alltså. DET STÅR INGET I DEN....

          Är det lika illa med "Hundra Gubbar"-tråden tro. Kom igen nu Gubbar, visa att Ni kan. Visserligen tror ju Polsson att jag är pryd och behöver hjälp, men vad vet en lärare om livet, nada.
          Last edited by prylsnubben; 2010-12-30, 00:43.

          Comment


          • #6
            Intressant stake och snygg. Jag kan inte på rak arm säga vilka mineral som fanns i Sulitelma, Men svavelkis är rätt Väldigt stora svavelkiskristaller hittades där (kuber). Tyvärr var de inte så stabila jag minns att det en gång i tiden låg en vittrad kristall på Riksmuseet. Den hade varit en kub på över 10 cm.
            Jag får väl leta fram en bok om Sulitelma och friska upp minnet.
            DG

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
              Intressant stake och snygg. Jag kan inte på rak arm säga vilka mineral som fanns i Sulitelma, Men svavelkis är rätt Väldigt stora svavelkiskristaller hittades där (kuber). Tyvärr var de inte så stabila jag minns att det en gång i tiden låg en vittrad kristall på Riksmuseet. Den hade varit en kub på över 10 cm.
              Jag får väl leta fram en bok om Sulitelma och friska upp minnet.
              DG
              Tack Lasse.
              En bild i dagsljus ger lite bättre hum om hur mineralet ser ut.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Tack Lasse.
                En bild i dagsljus ger lite bättre hum om hur mineralet ser ut.
                Hej!

                Här nedan lite om svavelkis eller pyrit eller kis eller järnsulfid eller...?




                /Lars




                svavelkis
                Bifogade filer
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                  Hej!

                  Här nedan lite om svavelkis eller pyrit eller kis eller järnsulfid eller...?



                  /Lars
                  svavelkis
                  Den kisen verkar inte speciellt spirituell, snarare verkar han lite fyrkantig av sig.

                  Comment


                  • #10
                    Vi får nog kalla det marmor. Jag blandade ihop begreppen lite.
                    Så här står det i min nu framletade bok.
                    En av Nordens viktigaste monumentstenar är Fauskemarmorn väster om Sulitelma i Noednorge. Under namnet norsk marmor och Jaune Rose har denna bergart blivit internationellt uppskattad.

                    Nu får jag fundera på vilken gruva som hade de stora pyritkristallerna
                    DG

                    Borrkärnan skulle passa i min samling trots att jag i det närmaste slutat med stensamling

                    Comment


                    • #11
                      Nu tror jag att jag har rett ut begreppen. I närheten (fortfarande på Norska sidan) fanns det en koppargruva som hette Grång Hoppas att jag stavar namnet rätt.

                      Den gruvan som jag letade namnet på var Nasafjäll alldeles öster om den Norska gränsen.
                      Där bröts silver bly och zink. Gruvan är en skamfläck för Sverige då man mer eller mindre tvingade samerna att jobba där samt forsla malmen över fjället vintertid. Gruvkartan som upprättades över fyndigheten lär vara Sveriges första gruvkarta. Den upprättades redan 1640. Det finns rätt mycket att läsa om Nasafjäll om man är intresserad.
                      Uppgifterna har jag hämtat ur "Sveriges ädlare malmer och Bergverk" av F.R.Tegengren Sveriges Geologiska undersökning Ser Ca no 17 från 1924
                      DG

                      Comment


                      • #12
                        Här en liten vägledning....http://www.nordnorgesguiden.no/festi...festivalen.htm

                        Comment

                        Working...
                        X