Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sås kanna i silver

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • sås kanna i silver

    Har nyligen inhandlat en sås kanna i silver från ca 1800 + ?, denna har två stämplar, vad jag kan tyda är det:

    - Nycklar i kors, överdelen av nycklarna är hjärtformade - hjärtat är vänt åt "rätt" håll

    - Falk, örn eller liknande, liggande.

    Har tittat i silverbibeln och inte funnit den samma, tror att den ev. kan vara utlänsk, någon som kan hjälpa mig med denna?

    Tacksam för svar :-)

  • #2
    Det låter tyskt på beskrivningen, men försök att ta bra bilder på kanna och stämplar, så ska vi se vad vi kan komma fram till.

    Comment


    • #3
      bilder på kannan.

      Var oerhört svårt att ta bild på stämplarna, hoppas dessa gör det enklare att datera samt ursprungs bestämma denna fina silver kanna :-)
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Den verkar intressant, men som Du nog förstår duger inte stämpelbilden. Försök att ta en bild i dagsljus!

        Comment


        • #5
          Stämplar

          Nu gick det bättre att få en bild av stämplarna :-)
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Tack för de nya bilderna! Det finns många nyckelstämplar i Tyskland och om det är ett G gissar jag på att kannan är tillverkad i Regensburg av mästaren som stämplar med den örnliknande stämpeln. Jag tror att det är den högra nyckelstämpeln som gäller.

            Modellen känns engelsk och man har tillverkat den i modern tid.


            Jag saknar tyvärr vettiga referenser för Regensburg.
            Bifogade filer
            Last edited by Kaptenen; 2010-12-15, 15:06.

            Comment


            • #7
              Hmm,....jag tittade en lång stund på Regensburg jag också men avstod. Det liknar nog men är det tillräckligt. Dessutom hittade ja inte en tillstymmelse av stämplar som skulle ens likna den andra stämpel som troligen är mästrastämpeln som Kaptenen även säger, men men

              Såhär ser Regensburg ut
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                oj, Tack för upplysningarna och de fantastiska länkarna :-)

                tycker inte nycklarna stämmer med regensburgs stämlar, kannan är tung ca. 300 g.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av feke Visa inlägg
                  oj, Tack för upplysningarna och de fantastiska länkarna :-)

                  tycker inte nycklarna stämmer med regensburgs stämlar, kannan är tung ca. 300 g.
                  Nej, jag håller med dig, någon som är 100-procentigt lik finns varken i Rosenbergs stämpelbibel som Qrt.S visar eller på länken dock vet i inte hur ofta man ändrade utseendet på stämplar. I vissa städer t ex Lübeck var det med 10-20-års intervall under vissa perioder och vårt underlag vad gäller Regensburg kommer från perioden 1615-ca 1850.

                  Figurstämplar som mästarstämplar är inte vanliga men de förekommer.

                  I förhållande till den moderna såskannan från London är vikten hela 3 gånger så hög.

                  Kannan är av engelsk modell och man kan ju ställa sig frågan när modellen först kom i bruk - var det under Georg I eller II eller III antar vi att den är tysk bör den i så fall vara något tiotal år yngre.

                  Engelska provinsortsstämplar är jag dålig på och det enda jag kommer ihåg är att Perth hade en örn (Robert Keay (Kay) 1791-1800 (recorded as silversmith at Perth in 1815, Bunt Chaffers Handbook). Men att en eventuell Perth-örn skulle förekomma tillsammans med nycklar låter högst osannolikt.

                  Jag tror att risken är liten att det rör sig om pseudostämplar.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    ålder?

                    vad tror ni om åldern om ni får gissa? :-)

                    Comment


                    • #11
                      Tidigare än vad du skrev, åtminstone utifrån modellen.

                      Comment


                      • #12
                        Jag brukar inte gissa men eftersom du frestar mig enormt så försöker jag.........tidigt 1700-tal ungefär 15.12.1739 och.---kl. 6.15
                        Last edited by Qrt.S; 2010-12-15, 19:58.

                        Comment


                        • #13
                          Jag såg ditt tidigare svar 1793 och det kan nog vara lika rätt som 1739.

                          1714–1727 Georg I av Storbritannien
                          1727–1760 Georg II av Storbritannien
                          1760–1801 Georg III av Storbritannien

                          Ur Edward Wenham (1964), Old Silver for Modern Settings, London: Spring Books

                          fortsättningen av meningen lyder ... superseded by the small tureens with covers,...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ajajajj det var illa att du såg det. Hann inte ändra tillräckligt snabbt Orsaken till att jag ändrade åsikt ser du på bilden. Hittade denna såskanna som är amerikansk och gjord 1737. Den är mycket lika fekes kanna.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Jag lutar nog mot 1700-talets senare hälft

                              Comment

                              Working...
                              X