Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sodamatic Stockholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sodamatic Stockholm

    Hittade en flaska idag med texten "Sodamatic Stockholm" i relief inskrivet i en oval. Ovanför ovalen finns en liten pil i relief med 3+3 styrfjädrar åt vardera hållet. I övrigt är flaskan omärkt.

    Flaskan är maskinblåst i tvådelad form i klarglas, 21,5 cm hög och 6,6 cm diameter, Den rymmer ca 30 cl plus kanske någon cl ytterligare.

    Det märkliga är förslutningen som är invändigt gängad mynning med en brun (sannolikt) keramikpropp med motsvarande gängor utvändigt, som är försedd med en nu mumifierad röd gummipackning.

    Någon mer som har observerad denna flasktyp och kanske vet något om Sodamatic? Jag gissar ålderna till 1900-talets första halva/tredjedel.
    Last edited by HgF; 2006-12-01, 18:25.

  • #2
    Den vanliga uppfattningen om flaskan är just det du skriver, att den är från c:a 1920-talet. Vill minnas att den finns med i Surte glasmuseum och då ligger det nära till hands att dessa flaskor är blåsta där. Bl.a. är bäst att tillägga, för är det omärkt så är det alltid klurigt att komma med bestämda uttalanden.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Står det något skrivet på din kork HgF?
      L.S har tidigare informerat om att det endast var Liljedahl och Surte som tillverkade flaskor med invändig gänga så något av dessa bruk borde blåst flaskan!

      Comment


      • #4
        Tack LS. Det har visat sig att firma "Sodamatic Stockholm" genom odaterade etikettprover ger sig till känna i olika etikettsamlingar.

        *MB*> Proppen är omärkt.
        Det är lätt att skrapa bort material från den brunsvarta proppen, och jag är därför nu mer benägen att tro att proppen är av ebonit/hårdgummi än av keramik.
        Flaskan är anmärkningsvärt tung, den väger inklusive proppen ca 470 gram.

        Comment


        • #5
          Några bilder på tillhörande propp.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Jag har fått hem en Sodamaticflaska med invändig gänga.
            Varför det är tjockt glas i den beror väl på att det är en föregångare till de olika typer av apparater för att hemma skapa bubbelvatten.
            På auktionssajten Kolonn har en apparatur för detta varit till salu Ganska stor apparat med en separat gasflaska

            Flaskan är blåst i en tvådelad form Hur regalinsaxen har sett ut vet jag inte Det är en del "vridna" blåsor i halsen. Kanske Hirvi har en tanke på hur regalinsaxen har varit funtad
            DG

            Pilen som nämns i ett tidigare inlägg går knappt att urskilja Jag tror att flaskan är handblåst.
            Korken har ingen märkning.
            Bifogade filer
            Last edited by LasseC; 2010-12-13, 23:36.

            Comment


            • #7
              Kul flasor dom där Lasse, jag köpte en med samma gänga och regalin
              av en PESare här för ett tag sedan, jag ville oxå se att gängan var gjord som jag anade, tappen på regalinsaxen har varit gängad när dom drev ut den,
              dom fick rulla saxen i korta drag fram och tillbaka och klämma åt under rullning, tappen såg ut som korken, jag har ingen kork till min flaska.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #8
                Oj de borde vara till denna maskin

                Fann denna maskin på loppis o flaskorna borde vara till denna tidiga "sodastream"Click image for larger version

Name:	mackapär 004.jpg
Views:	1
Size:	100,4 KB
ID:	539520Click image for larger version

Name:	mackapär 005.jpg
Views:	1
Size:	44,2 KB
ID:	539521

                Comment


                • #9
                  Likadan

                  Har en likadan apparat som jag köpte på loppis för några år sedan. Nu har jag fått förklaringen på vad den har använts till.
                  Förmodligen en kolsyresättningsmaskin som monterades direkt på kolsyretuben och kunde köpas med därtill avsedda flaskor. En tidigare Sodastream alltså. Den stabila konstruktionen tyder på att den inte var avsedd för hushållsbruk, utan kanske såldes till hotell, restauranger och dylikt. Funderar på att lägga ut mitt exemplar på Tradera. Någon intresserad?
                  I så fall kontakta mig.
                  Med vänlig hälsning
                  Toni Söderholm
                  tonisod@hotmail.com

                  Comment

                  Working...
                  X