Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Man tager vad man haver"...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "Man tager vad man haver"...

    ...eller "Nöden är uppfinningarnas moder".

    Först tager man ett knivskaft av bästa matsilvret.
    Sedan en "selklocka” från stallet.
    Till det en rejäl skruv och dito mutter och lite ståltråd.


    Och, VIPS! Är en ny "bordsklocka”är fixad.


    Jag kunde inte låta den bli kvar på loppisen.
    Ett charmigare ”hemmabygge” får man leta efter.
    Man kan ju undra vad den användes till, och när den användes?
    Och vem den kreativa och innovativa personen var eller är, som "knåpade" ihop den?

    Ett av de "bästa loppisfynd" jag gjort på länge.

    Synpunkter på den mottages gärna.

    Ha en trevlig första advent.

    /Lars
    Bifogade filer
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

  • #2
    Ring klocka ring...

    Hallå Lars,
    Jag gillar också hemmabyggen. Det är väl som du säger en bordsklocka, man kallar på hembiträdet för nu skall vi duka ut.

    Dulle gissa att själva klockan är en s.k. dörrklocka, möjligen grindklocka, som pinglar när man stänger. Vem pinglar du på?

    So long och gott nytt år.

    Comment


    • #3
      Kommer osökt att tänka på ett talesätt vi "körde" med när jag var ung, varför vet jag ej. "Det är klart grabben ska ha en cykel om han har ett ventilgummi".

      Comment


      • #4
        Jag tänker på en skolklocka. Jag har varit med och lekt med en snarlik när jag var liten, som kom från en riktig skola - där lärinnan använde den för att kalla in barnen från rasten.

        Tänker att antingen är den gjord för en rejält fattig byskola, eller på någon gård där far gjort en dylik till barnen som använt den för att leka skola.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Ring klocka ring...

          Hallå Lars,
          Jag gillar också hemmabyggen. Det är väl som du säger en bordsklocka, man kallar på hembiträdet för nu skall vi duka ut.

          Dulle gissa att själva klockan är en s.k. dörrklocka, möjligen grindklocka, som pinglar när man stänger. Vem pinglar du på?

          So long och gott nytt år.
          Hej Kim!
          Jag tror inte att denna klockan "platsade" i ett hem med hembiträde.
          Själva klockan liknar som du säger en som förr hängde innanför dörren till lanthandlar´n.
          Min bästa "pingla" visar jag inte. Hon vill jag ha för mig själv.

          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Kommer osökt att tänka på ett talesätt vi "körde" med när jag var ung, varför vet jag ej. "Det är klart grabben ska ha en cykel om han har ett ventilgummi".
          Hej Snubben!
          "Klart grabben skall ha en kofot han har ju anlag, sa ...?" Mer minns jag inte.
          Men något i den stilen användes även när jag var i tonåren.

          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Jag tänker på en skolklocka. Jag har varit med och lekt med en snarlik när jag var liten, som kom från en riktig skola - där lärinnan använde den för att kalla in barnen från rasten.

          Tänker att antingen är den gjord för en rejält fattig byskola, eller på någon gård där far gjort en dylik till barnen som använt den för att leka skola.
          Hej FBQ!
          Mina första fem år i Folkskolan (som det hette i "urtiden"), gick jag i en skola som just hade en skolklocka med träskaft. Som vi elever fick "förtroendet" att ringa med när det var rast. Det var jobbigt för en liten knatte i ettan eller tvåan att stå och skaka den ganska tunga klockan.
          Men kul var det.

          Tack alla tre för era inlägg!

          Ha det!
          /Lars


          "Äkta" skolklocka fån "anno dazumal" och kopia.
          Bifogade filer
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

          Comment

          Working...
          X