Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Morean, fransk fiskare på visit...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Morean, fransk fiskare på visit...

    Allo,
    O:et har tappat hatten och jag kan inte hitta den. Uppmuntrad av vacker "negress" i grannkanalen publicerar jag denna moreanska, inköpt i Paris för himla många år sedan. Ostronfiskare eller bärerska tror jag hon är. Numera samlare av visitkort. Kanske 1800-tal? Vad tror och vet ni? Hon bor i stan så jag kan inte visa detaljbilder just nu eftersom jag är på landet.

    So long..
    Oj vad bilden blev dimmig. Pardon.
    Bifogade filer
    Last edited by Kim von Platen; 2010-11-21, 15:11.

  • #2
    Hallå,
    Intresset för moreaner var svagt. Kunskaperna inga? Jag tycker själv att det är en fin figur
    Om jag inte får ett enda svar hotar jag med fler moreaner. So long...

    Comment


    • #3
      Kan bara säga vad jag tror Kim . Figurin: en av ett par andra halvan av 1800talet i bemålad zink. Funktion? Allmän ögonfröjd.

      Comment


      • #4
        Din morean är vacker och utmärkt till visitkorten! Jag gissar på att den är ca 35 cm hög och att fundamentet är 6-7 cm. Stämmer måtten!

        Comment


        • #5
          Hallå och tack för svar,
          Zink, nej tror järn, den är himla tung och sockeln mässing. Brännförgylla detaljer. Måtten stämmer ganska bra, jag skulle säga 30 hög och 15 bred. Gissar att man hade poturrier i korgen? Skall kolla lite närmare på måndag.
          So long....

          Comment


          • #6
            Angående användning... Den kan inte ha varit tänkt att användas till just visitkort? Under en period kunde man ju åka runt en hel förmiddag och lämna visitkort hos alla som var något i bekantskapskretsen. Jag vet att det var brukligt med en bricka till visitkorten men kan inte någon ha kommit på att använda en korg istället?
            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

            Comment

            Working...
            X