Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drygt en meter Gullaskruf eller...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Drygt en meter Gullaskruf eller...



    Vad tror Du!

  • #2
    Känns inte helt rätt tycker jag, "kroppens" form är lite för päronformad. Gullaskrufs Percyvaser har väl litet större bas, eller???

    Comment


    • #3
      Jag tycker också att proportionerna känns lite fel!

      Han har visst postat den i en dokumentationstråd också. (Bilder från en Gullaskrufsannons från 1954)
      percy Bottle vases designed in 1951 by Arthur Percy for the Swedish glasshouse Gullaskruf - in production until 1965. They came in a number of different colours
      Last edited by Kaptenen; 2010-11-18, 00:29.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Jag tycker också att proportionerna känns lite fel!

        Han har visst postat den i en dokumentationstråd också. (Bilder från en Gullaskrufsannons från 1954)
        http://fatlava.forummotion.com/scand...ighlight=percy
        Jag känner mig personligen helt övertygad att de enda vaserna i den tråden som faktiskt kommer från Gullaskruf är de i annonsen. I alla de andra fallen är det något som inte stämmer i färg eller form.

        Vad gäller den stora så är den dels större än den största katalogförda modellen, dels fel i färgen, dels känns övergången mellan kula och hals för utdragen, så den tror jag inte alls på som Gullaskruf. Färgen för mina tankar till Ryds glasbruk, och jag har för mig att jag sett liknande därifrån nån gång (etikettmärkt).

        Comment


        • #5
          Sölvehyttan gjorde också sådana stora vaser.
          Bifogade filer
          I’m a real mean bitch!

          Comment


          • #6
            Jag tror liksom cjf att det inte är Gullaskruf på någon av bilderna förutom annonsbilden. Gullaskrufsvaserna är mjukare/rundare i formen både i övergången från "klot" till hals och upptill.

            Om man jämför mina Gullaskrufsvaser med mina Åsedavaser så är skillnaden stor i botten. Åsedas är djupa och spetsiga in mot mitten. Gullaskrufs vaser är inte lika djupa och är platta mitt i botten.

            Den gröna vasen i Kaptens länk och där botten är fotograferad påminner om mina Åsedavasers botten.
            De båda blåa vaserna är "raka" på samma sätt som Åsedavaserna.
            Med detta säger jag inte att dessa är Åseda men jag tror som sagt inte att det är Gullaskruf.

            (Vid utförsäljningen av glas från Åseda glasbruk i slutet av 1970-talet fanns för övrigt meterhöga vaser i olika färger - i grönt (som min nr. 5) men också i gult och orange som jag minns.)

            På min bild nedan, från vänster:
            1. Okänd
            2. Gullaskruf, 18.5 cm
            3. Okänd
            4. Åseda
            5. Åseda, 30 cm
            6. Åseda
            7. Okänd
            8. Gullaskruf
            9. Gullaskruf
            Bifogade filer
            Last edited by brattensby; 2010-11-18, 13:28.

            Comment


            • #7
              Hej.

              Nu sticker jag ut hakan igen. Jag vill bara säga att på 50-talet så tillverkades vaser i meterstorlek vid Åseda glasbruk.

              På bilden är det mästaren Helge Israelsson som blåser den här golvvasen på 1 m höjd. Sedan är det Gusten Svensson som står beredd med ytterligare en post som skall bli till nästa vas.

              Allt är nog inte Percy och Gullaskruf när det kommer till de här modellerna. (ursäkta om det låter "näbbigt")
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Kul att se en bild på mästaren som fortfarande klättrar med trätoflor på dessa höga broar på 50talet, märkligt att hålorna som formhållaren satt i
                verkar kommit på -60 talet, när jag friblåste dessa höga golvvaser till turister,
                då hade vi hålor i hyttgolvet, behövde inte klättra med glaset upp och ner.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av mammacala Visa inlägg
                  Hej.

                  Nu sticker jag ut hakan igen. Jag vill bara säga att på 50-talet så tillverkades vaser i meterstorlek vid Åseda glasbruk.

                  På bilden är det mästaren Helge Israelsson som blåser den här golvvasen på 1 m höjd. Sedan är det Gusten Svensson som står beredd med ytterligare en post som skall bli till nästa vas.

                  Allt är nog inte Percy och Gullaskruf när det kommer till de här modellerna. (ursäkta om det låter "näbbigt")
                  Vi är helt överens är, mammacala, och jag betvivlar inte alls att andra bruk gjort meterhöga. Såvitt jag förstått var Percy/Gullaskruf först på plan med den här typen, men ingalunda ensamma. Jag har till och med sett i stort sett identiska (fast senare) från Murano...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    Kul att se en bild på mästaren som fortfarande klättrar med trätoflor på dessa höga broar på 50talet, märkligt att hålorna som formhållaren satt i
                    verkar kommit på -60 talet, när jag friblåste dessa höga golvvaser till turister,
                    då hade vi hålor i hyttgolvet, behövde inte klättra med glaset upp och ner.
                    Hirvi
                    Förlåt, men jag kan ju lika gärna ha placerat bilden i fel årtionde. Kanske en början till det Hirvi använde. Läckert ialla fall. Jag har hämtat bilden från skriften " Det brann en eld en gång" och den publicerades 1980. Helge Israelsson var anställd från 1948 och var kvar vid 10-årsjubileet 1957. Så långt har jag framför ögonen, får nog forska mer.
                    Last edited by mammacala; 2010-11-19, 02:40.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av mammacala Visa inlägg
                      Förlåt, men jag kan ju lika gärna ha placerat bilden i fel årtionde. Kanske en början till det Hirvi använde. Läckert ialla fall. Jag har hämtat bilden från skriften " Det brann en eld en gång" och den publicerades 1980. Helge Israelsson var anställd från 1948 och var kvar vid 10-årsjubileet 1957. Så långt har jag framför ögonen, får nog forska mer.
                      Bilden tycker jag talar mycket -50 tal, jag ser trähinkarna med plåtband på
                      så det är nog riktigt mammacala
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • #12
                        Kan bidra med bilder från motsvarande blåsning på Gullaskruf under första halvan av 50-talet. Notera att de använde någon slags formar.

                        Bilderna är för övrigt tagna av Jan-Erik Anderbjörk.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Jag tycker att både form och färg känns som Åseda...men även vad gäller glasmassan färg så kan det väl finnas flera. Denna gröna nyans stämmer dock med andra Åseda som jag haft eller sett, så det blir min gissning i alla fall
                          http://www.porslinsbloggen.se/

                          Comment


                          • #14
                            Formen är ju inte tät så det kanske blev en form av optikmönster på dom,
                            har någon visat någon sådan, vore kul att få se en sådan,
                            då förstod man formen, mönstret mera.
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                              Formen är ju inte tät så det kanske blev en form av optikmönster på dom,
                              har någon visat någon sådan, vore kul att få se en sådan,
                              då förstod man formen, mönstret mera.
                              Hirvi
                              Kan de möjligen ha löst på nåt annat sätt, Hirvi, för nåt mönster av optikblåsning finns det inte på de färdiga? Kan de ha använt formen bara till att "finjustera" storleken, kanske? Jag har sett på andra bilder att de först blåste upp på fri hand och först därefter använde formen.

                              Comment

                              Working...
                              X