Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga: Vem har gjort tekanna med "grispip"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kählerskanna identifierad

    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Då måste jag blanda mig i, Edith Nielsen. Kanske........Äsch det skulle ju vara en man. Anker Nörregaard då.
    Varken Edith eller Anker, prylsnubben, men det viktigaste är att deltaga.

    Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Nils J. Kähler?
    Du kan ta bort frågetecknet, Kaptenen. Grattis!

    Signerad "HAK Nils Made in Denmark".

    Bilden av kannorna, bilden på Nils Kähler samt texten på danska i detta och tidigare inlägg från boken "Kählers vaerk" av Peder Rasmussen.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2010-11-18, 20:16.
    p-son

    Comment


    • #17
      Tack, det var en ren gissning när jag såg citatet och året. Var inne på att det var Lars Henrik Kähler, men han var för ung. Han använder samma typ av pip!

      Comment


      • #18
        Polsson, det är kul med kluriga gåtor, som inte har ett givet svar, kom gärna med flera
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #19
          Håller med! Kul att få se gruppbilden också.
          I denna länk finns en liknande tepotte, scrolla en bit ner;



          Mvh Simco
          Last edited by simco; 2010-11-18, 22:25.

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Tack, det var en ren gissning när jag såg citatet och året. Var inne på att det var Lars Henrik Kähler, men han var för ung. Han använder samma typ av pip!
            http://www.randerskunstmuseum.dk/ima...%C3%A4hler.htm
            Även "rena gissningar" bär tydligen frukt, Kaptenen. Tack för sidan med Lars Erik. Den har jag inte sett tidigare.

            Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
            Polsson, det är kul med kluriga gåtor, som inte har ett givet svar, kom gärna med flera
            Visst är det kul med "kluriga gåtor". I takt med att "ny" keramik inträder i hemmet och den inte är "verkstadstypisk", exponerar jag den mer än gärna, Maria.

            Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Håller med! Kul att få se gruppbilden också.
            I denna länk finns en liknande tepotte, scrolla en bit ner;



            Mvh Simco
            Simco! Eftersom jag håller med Maria, håller jag naturligtvis med dig också. Menar du kannan av Herman K på ceramicstoday-sidan, kan jag delvis hålla med dig.
            Last edited by Polsson; 2010-11-18, 22:44.
            p-son

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

              Simco! Eftersom jag håller med Maria, håller jag naturligtvis med dig också. Menar du kannan av Herman K på ceramicstoday-sidan, kan jag delvis hålla med dig.
              Hej Polsson!

              Eftersom jag har en förmåga att snöa in på detaljer hittade jag likheter på kannan på ceramicstoday som stämde överens både med din kanna och kannorna på gruppbilden. En fusion av dessa men med egna särdrag.

              Jag har "lånat" (utan att fråga, hm, tror det finns ett ord för det) dina bilder och bilden från ceramicstoday för att demonstrera vad jag menar. eftersom jag är noga med källhänvisningen hoppas jag att detta är okej.


              Bild 1: Polssons kanna med grispip, har en "toppig" knopp likt kannan på bild 2, men kupat lock ock liknande form som den inringade kannan på bild 3.

              Bild 2: Kanna från HAK under perioden då Nils Kähler tog över efter HC Kähler.
              Toppig knopp, men med liknande hänkel som den inringade kannan på bild 3.


              Bild 3: Polssons gruppbild, den inringade kannan, (skålformad knopp), men med form och hänkel som referens till de 2 övriga.
              Bifogade filer
              Last edited by simco; 2010-11-19, 13:30.

              Comment


              • #22
                Förträffliga analyser, simco. Sådana gilar jag. Man kan ju undra hur många olika modeller av tekannor som Nils K gjorde.
                p-son

                Comment


                • #23
                  Knoppig topp verkar ovanligt, men det är ju typiskt Polsson.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Knoppig topp verkar ovanligt, men det är ju typiskt Polsson.
                    Kanske kan man använda bladen som te?
                    p-son

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Förträffliga analyser, simco. Sådana gilar jag. Man kan ju undra hur många olika modeller av tekannor som Nils K gjorde.
                      Tack så mycket Polsson!
                      Det är en av mina små hobbys att jämföra, hitta samband, likheter och skillnader i detaljer. Skulle verkligen vara trevligt att veta hur många varianter av tekannor som gjordes. Vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att det verkar som att tekannor i keramik, i alla möjliga modeller, varit populärt i Danmark under en lång period. Även de små keramikverkstäderna verkar ha haft ett brett sortiment. Är danskarna lika flitiga tedrickare som engelsmännen? Här i Sverige är vi ju å andra sidan riktiga kaffetunnor.

                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Knoppig topp verkar ovanligt, men det är ju
                      typiskt Polsson.
                      Att va´på topp i knoppen är bättre än att vara urholkad. Kannan passar Polsson utmärkt. Don efter person.

                      Bifogar en bild på en dansk tekanna som jag visat förut.
                      Från Thisted Keramikfabrik, 1912-1958,
                      En av de tidigare ägarna av dåvarande Thisted Lervarefabrik , Rudolph Christensen Kirkegaard, arbetade hos Kähler i början på 1900-talet.

                      Denna kanna har ingen knopp överhuvudtaget
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av simco Visa inlägg

                        Bifogar en bild på en dansk tekanna som jag visat förut.
                        Från Thisted Keramikfabrik, 1912-1958,
                        En av de tidigare ägarna av dåvarande Thisted Lervarefabrik , Rudolph Christensen Kirkegaard, arbetade hos Kähler i början på 1900-talet.

                        Denna kanna har ingen knopp överhuvudtaget
                        Med en så smart design behövs ingen knopp.

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Med en så smart design behövs ingen knopp.
                          ha,ha

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                            Är danskarna lika flitiga tedrickare som engelsmännen? Här i Sverige är vi ju å andra sidan riktiga kaffetunnor.

                            Bifogar en bild på en dansk tekanna som jag visat förut.
                            Från Thisted Keramikfabrik, 1912-1958,
                            En av de tidigare ägarna av dåvarande Thisted Lervarefabrik , Rudolph Christensen Kirkegaard, arbetade hos Kähler i början på 1900-talet.

                            Denna kanna har ingen knopp överhuvudtaget
                            Dracks det inte mer te på 60- och 70-talet här i landet? Kanske var det då likadant i Danmark. Eller också var det produktion för export. När jag tänker efter känns det som om det tillverkades tekannor i parti och minut just under dessa 10-tal.

                            Thisted-kannan är en härlig skapelse. Vilken placering av locket och vilket handtag och pipen har ju också en egen personlighet (gristryneaktig)!

                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Med en så smart design behövs ingen knopp.
                            En sådan smart design, kräver en knopp utöver det vanliga!
                            Last edited by Polsson; 2010-11-25, 23:33.
                            p-son

                            Comment

                            Working...
                            X