Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska/karaff från Rulles

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flaska/karaff från Rulles

    Hittade den här fina flaskan i helgen. Jag är ingen flasksamlare, men fastnade för den direkt. Den är ju inte så gammal, för Rulles startade ju en bit in på 1900-talet. Ett tips om ålder? Tyvärr en dålig bild, inget bra fotoväder idag!
    Bifogade filer

  • #2
    Det var så lustigt, kom på att jag hade en liten mini Rulles flaska och tänkte, den kan jag lägga in som jämförelse. När jag gjorde ren den undrade jag om den var spräckt, jag tittade och kände. Men, inte var den spräckt inte. Däremot var det en liten insekt, typ mygga INNE I GLASMASSAN. Svårt att ta kort på den särsklit nu när det är mörkt, dessutom är flaskan ett jordfynd, därför har den lite mjölkvita missfärgningar på vissa ställen.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Interessant insekt, som kan ses i en glasmassa, som var ca. 1200 grader varmt, da "insektet" kom derind! Kanske en eldflue? ;-)
      Last edited by PLYNG; 2010-11-10, 02:08.
      Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
      Min hemsida: www.antikflasker.dk

      Comment


      • #4
        Precis vad jag tänkte är jag såg insekten.
        Nej, såg gjorde jag inte. Läste gjorde jag.
        Borde inte allt förintas och eventuellt bilda bubblor i glaset?

        Comment


        • #5
          Hallå, Plyng och Kecke. Förstår så väl att Ni är skeptiska, men faktum kvarstår. Hoppas dessa bilder är lite bättre Kecke.Nu väntar vi på en förklaring på hur det har gått till, i bärnsten har man ju sett liknande, men kådan är väl inte 1200 grader varm.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Hej - och tak för fina bildar! - Vad jag ser, är kanske en "pytte liten" värme-sprängt flint-sten, som tillige har förårsaket en indre sprängning av glasset??? - Vad säger du, Hirvi? - Ar dette en möjlighet?
            Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
            Min hemsida: www.antikflasker.dk

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av PLYNG Visa inlägg
              Hej - och tak för fina bildar! - Vad jag ser, är kanske en "pytte liten" värme-sprängt flint-sten, som tillige har förårsaket en indre sprängning av glasset??? - Vad säger du, Hirvi? - Ar dette en möjlighet?
              Svårt att ta bilder, men jag ser det finmaskiga mönstret på vingarna med förstoringsglas.

              Comment


              • #8
                Det verkar helt otroligt, men jag ser dem också.

                Comment


                • #9
                  Jag tror mera på en typ av rökslinga i glasmassan
                  dom kan skapa otroligt märkliga mönster i massan,
                  bärnsten och småkryp är en helt annan sak.
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                  Comment


                  • #10
                    Det är förstås helt omöjligt att det är en insekt Men visst ser det roligt ut. En insekt skulle i 1200° helt förångas. Som Hirvi skriver, en rökslinga eller någon form av förorening är det.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Det verkar helt otroligt, men jag ser dem också.
                      Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                      Jag tror mera på en typ av rökslinga i glasmassan
                      dom kan skapa otroligt märkliga mönster i massan,
                      bärnsten och småkryp är en helt annan sak.
                      Hirvi
                      Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                      Det är förstås helt omöjligt att det är en insekt Men visst ser det roligt ut. En insekt skulle i 1200° helt förångas. Som Hirvi skriver, en rökslinga eller någon form av förorening är det.
                      Tänk att det ska vara så svårt att lura Er, men skam den som ger sig, så småningom kommer jag nog på något. Men medge att det verkligen ser ut som en insekt. Lustigt nog går det som en tunn, tunn sprickbildning några mm från den övre "vingspetsen" och runt hela flaskhalsen, tillbaka till samma "vinges" övre spets.

                      Comment


                      • #12
                        NUUU ser också jag den ickeexisterande insekten.
                        Häftigt.
                        Snygga bilder.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                          NUUU ser också jag den ickeexisterande insekten.
                          Häftigt.
                          Snygga bilder.
                          Annars hade jag ringt en optiker........

                          Comment


                          • #14
                            Flaska/karaff från Rulles

                            Hej! Jag bidrar med en liten rulles 12,3 cm hög.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Vem var Rulle?

                              Ursprungligen postat av karin p-v Visa inlägg
                              Hittade den här fina flaskan i helgen. Jag är ingen flasksamlare, men fastnade för den direkt. Den är ju inte så gammal, för Rulles startade ju en bit in på 1900-talet. Ett tips om ålder? Tyvärr en dålig bild, inget bra fotoväder idag!
                              Hej!
                              Har en likadan flaska med texten Rulles på och undrar vem detta var en person eller ett företag. Har för mej att jag hört talas om Rulles glögg men maken tror mej inte.
                              Nu hoppas jag att det finns någon som har lite fakta att komma med.
                              Tack på förhand. ingbi

                              Comment

                              Working...
                              X