Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Arboga

Original Björn Ls avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Citat Ursprungligen postat av LS
    I övrigt kan man också notera att det enda glasbruk som märkt med namn OCH årtal undertill verkar vara just Arboga Glasbruk.
    Årnäs och Sund gjorde väl detta också väl ?
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Don Fingal A.Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Absolut Björn då jag har båda två med årtal och glasbruksnamn.

Seniormedlem LSs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Jo det är riktigt, vad jag menade var de glasbruk vilka normalt inte har namnet undertill. Årnäs har alltid namnet under, även Sund har detta tom 1913 om jag minns rätt. Men bruk såsom Liljedahl, Brevik, Arboga och Gävle har hela namnet under flaskorna just precis runt år 1900. Varför? Vet inte, men det bör väl ha med reklam att göra förmodar man.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Original Björn Ls avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Jag förstod direkt vad du menade L.S. men jag kunde inte låta bli att leka lite viktigpetter
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Den flaska jag lade in bild på, med ARBOGA tvärs över botten: har den knopp- eller alkamynning?

Mitt minne sviker mig, trots att det är jag som tagit bilden...

Seniormedlem LSs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Per
    Den flaska jag lade in bild på, med ARBOGA tvärs över botten: har den knopp- eller alkamynning?

Mitt minne sviker mig, trots att det är jag som tagit bilden...
    Oj, det där med minnet känner man igen, det är bra men kort ibland. Den jag har är försedd med den gamla sedvanliga knoppen, och det fåtal jag sett hos andra samlare har också knopp. Däremot vill jag minnas att de som undertill har märkningen AGI är försedda med alkamynningsring. Arboga glasbruks intressenter lär förkortningen betyda. Men så har vi det där med minnet, jag vågar inte slå vad om att äta bananer på tvären om jag minns lite oexakt.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Här är en AGI, dock inte min.
    Jag har ju en läsk från AGI, den har alkamynning. Men det behöver inte betyda att alla AGI:are har det.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Citat Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
    Samma här! Från ett av de tre, eller hur många det nu var, småglasbruk som startades i Arboga efter att det stora glasbruket lades ner 1927.

Ser ut att vara märkt..

Från ett museum ?

Ja, båda bilderna jag lagt in här föreställer flaskor som finns på bryggerimuseet i Arboga.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •