Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arboga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Arboga

    Man får vara glad för det lilla.
    Idag har jag fått min första knoppis 1/3 lit, från Arboga. Jag har läst mej till att det är Arboga då det bara är två stjärnor runt A, inte Arima, som har tre.
    Det finns ingen text under så den bör vara från mitten av 1890-talet????
    Läser i Ls. bok att "Vid slutet av 1890-talet tom 1902 finns 1/3 lit. flaskorna med texten ARBOGA utmed bottenkanten." Fast det kanske inte gällde alla flaskor??

  • #2
    Kecke, jag har en flaska som är märkt som din men jag förstår uppriktigt sagt inte den delen i Lars S´s bok. Finns det flaskor parallellt som både har text nertill och dem utan? vi kan hoppas Lars tittar in och hjälper oss tillrätta.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Jag blev också lite fundersam medan jag skrev.
      Vi får säkert snart besked.

      Comment


      • #4
        Säg inte det Kecke! De stora oraklen kanske har övergett oss och nu får vi ropa i skogen!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Inte tror jag att "Oraklen" har övergett oss helt och hållet.
          Men jag har stor förståelse för att tiden inte räcker till för att svara på nybörjarfrågor.

          Comment


          • #6
            De finns med texten ARBOGA vid bottenkanten. Men de finns även utan denna text, vilket är det normala och mycket mer vanligt. Jag skulle naturligtvis haft med det lilla ordet även i boken.
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

            Comment


            • #7
              Tack LS.
              Visste väl att vi skulle få besked.
              Kram till dej.

              Comment


              • #8
                Jag har fått den uppfattningen att de med Arboga tvärs över botten var från början av 30-talet???????

                Comment


                • #9
                  Samma här! Från ett av de tre, eller hur många det nu var, småglasbruk som startades i Arboga efter att det stora glasbruket lades ner 1927.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Per; 2006-11-24, 09:59.

                  Comment


                  • #10
                    När texten ARBOGA följer bottenkanten handlar det om väldigt nära år 1900, är texten på tvärs över botten är flaskan blåst cirka 1930. Detta verkar de flesta "nördar" vara överens om. Även flaskans glasmassa och utförande tyder på samma sak. I övrigt kan man också notera att det enda glasbruk som märkt med namn OCH årtal undertill verkar vara just Arboga Glasbruk.
                    --I de blindas rike är den enögde kung.--

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av LS
                      I övrigt kan man också notera att det enda glasbruk som märkt med namn OCH årtal undertill verkar vara just Arboga Glasbruk.
                      Årnäs och Sund gjorde väl detta också väl ?
                      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                      Comment


                      • #12
                        Absolut Björn då jag har båda två med årtal och glasbruksnamn.

                        Comment


                        • #13
                          Jo det är riktigt, vad jag menade var de glasbruk vilka normalt inte har namnet undertill. Årnäs har alltid namnet under, även Sund har detta tom 1913 om jag minns rätt. Men bruk såsom Liljedahl, Brevik, Arboga och Gävle har hela namnet under flaskorna just precis runt år 1900. Varför? Vet inte, men det bör väl ha med reklam att göra förmodar man.
                          --I de blindas rike är den enögde kung.--

                          Comment


                          • #14
                            Jag förstod direkt vad du menade L.S. men jag kunde inte låta bli att leka lite viktigpetter
                            Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                            Comment


                            • #15
                              Den flaska jag lade in bild på, med ARBOGA tvärs över botten: har den knopp- eller alkamynning?

                              Mitt minne sviker mig, trots att det är jag som tagit bilden...

                              Comment

                              Working...
                              X