Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskruf-assietter.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gullaskruf-assietter.

    Jag har en hög ärvda, fina, färgglada assietter: Några blå från Gullaskruf som jag undrar om det finns koppar till, eftersom jag tycker det ser ut som "kopp-nedsänkningar" i mitten på dem. Känner någon till om det är en kaffeservis och vad den i så fall heter?

    Dom röda assietterna saknar etikett men jag tror att dom också kan vara Gullaskruf. Här undrar jag bara om det stämmer, och varifrån dom annars kommer.

    Bifogade filer

  • #2
    Hej JK och välkommen!

    Skulle du möjligen kunna ta en bild på undersidan på de blå assietterna? Det är möjligen inte så att det är ett mönster av upphöjda prickar runt fotringen?

    De röda assietterna tror jag kommer från Reijmyre, kanske någon annan kan bekräfta detta?

    Comment


    • #3
      Det ordnar jag

      Men inga prickar, nej. Dom är ganska släta under..
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        OK, vad är det för diameter på den?

        Comment


        • #5
          19 cm.

          Comment


          • #6
            Då tror jag att det är en modell som heter 1644. Den har ingen angiven formgivare, och jag skulle gissa att den ursprungligen är från Trelleborgs glasbruk och följde med till Gullaskruf vid köpet i mitten av 50-talet.

            Comment


            • #7
              Okay, tack för hjälpen! Då vet jag vad jag kan leta efter..

              Om någon annan vet något om kopparnas eventuella existens så är jag fortfarande intresserad

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av JK. Visa inlägg
                Om någon annan vet något om kopparnas eventuella existens så är jag fortfarande intresserad
                Några passande koppar tror jag inte att du kommer att hitta dessvärre, det är fatet för stort för, och det finns inte med några koppar i kuranten.

                Comment


                • #9
                  Äsch då, det som vore så snyggt. Men tack ändå!

                  Comment

                  Working...
                  X