Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klotvas med hästar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Här är en som attribueras till Frankrike, inte signerad, höjd 17,5, daterad ca 1930

    Comment


    • #32
      Tack för länken Kaptenen!

      Intressant med denna franska vas. För mig ser det ut som att de diagonala ränderna i mönstret saknas på vasen i länken. Vasen är ju dessutom lite mindre storleksmässigt, kan detta tyda på en form tillverkad efter en befintlig vas, alltså inte en av originalformarna, om man uttrycker sig så.

      Mvh Simco

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Tack för länken Kaptenen!

        Intressant med denna franska vas. För mig ser det ut som att de diagonala ränderna i mönstret saknas på vasen i länken. Vasen är ju dessutom lite mindre storleksmässigt, kan detta tyda på en form tillverkad efter en befintlig vas, alltså inte en av originalformarna, om man uttrycker sig så.

        Mvh Simco
        Det är svårt att veta, 0,5 cm, kan ju vara ett mätfel. Men jag håller med dig om att formskarvarna inte syns på den franska, vilket kanske kan bero på att efterarbetningen har varit noggrannare utförd och att den är matterad.

        Comment


        • #34
          Storleken diffar något även på Tjeckoslovakiskt pressglas. Jag håller med Kaptenen om skarvarna, men vill tillägga att det även kan bero på formen/formarna eftersom de tydligen slits. Det är absolut möjligt att hitta pressglas med halvtaskiga detaljer.

          MvH
          Emil

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
            ...... Bifogar (dålig) bild på en i frostat glas med Glimma etikett.

            Tack för svaren, Kaptenen och Emil!

            Anledningen att jag reagerade var bilden på Marias frostade vas, där ränderna syns tydligt. Försöker hitta små detaljer som eventuellt kan särskilja vaserna från respektive ursprungsland åt. Spännande att det dyker upp flera.

            Mvh Simco

            Comment


            • #36
              Jag kan försöka ta bättre bilder under morgondagen, när mina batteri är laddade
              Last edited by Maria; 2010-11-09, 18:17.
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #37
                Hej Maria!

                Jag tycker att din bild är bra, men om du vill kan du försöka ta en närbild på de diagonala ränderna, och kika om din vas har tre längsgående skarvar efter formen.

                Tack, mvh Simco

                Comment


                • #38
                  Hej Simco !

                  På dom vaserna jag har framme finns det 3 skarvar. Jag har fått tag i värdelösa uppladdnigsbara batteri till kameran, jag återkommer under mogrondagen med fler bilder.
                  I’m a real mean bitch!

                  Comment


                  • #39
                    Här kommer fler bilder
                    Bifogade filer
                    I’m a real mean bitch!

                    Comment


                    • #40
                      Stort tack Maria!

                      Det är precis sådana skarvar på min vas, samt de diagonala ränderna. Ska försöka ta bilder på min vas ur samma vinkel som du gjort. Just nu är det snöstorm och mörkt som attan, så jag väntar till imorgon.
                      Jättebra att kunna jämföra på detta sätt.

                      Mvh Simco

                      Comment


                      • #42
                        Tack så mycket Emil!

                        Intressant med dessa hästvaser. Nu har vi en till storlek på 17cm.
                        Som tidigare diskuterats så är det möjligt att det beror på hur man mätt vaserna.
                        Jag ser även att jag glömt att fota detaljena på min vas, vilket jag såklart måste göra!

                        Comment


                        • #43
                          17 cm hög och svagt gul
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #44
                            Har fått tag på en hästvas med Czechoslovakia märkningen i godset och tänkte att det är väl lika bra att dokumentera den här på tråden
                            Höjd 17 cm och med synliga formskarvar.
                            Click image for larger version

Name:	20120127 004.jpg
Views:	1
Size:	33,7 KB
ID:	531655Click image for larger version

Name:	20120127 003.jpg
Views:	1
Size:	28,9 KB
ID:	531656Click image for larger version

Name:	20120127 002.jpg
Views:	1
Size:	33,5 KB
ID:	531657Click image for larger version

Name:	20120127 001.jpg
Views:	1
Size:	31,0 KB
ID:	531658

                            Comment


                            • #45
                              Jag har en vit med snedställda räfflor.Har för mig att det ska vara någon Bernt Ekvall som designat denna för Glimma.Sant el.falskt?
                              Click image for larger version

Name:	klotvas.JPG
Views:	1
Size:	63,8 KB
ID:	534156
                              Last edited by Fnusfröken; 2012-04-22, 09:25.

                              Comment

                              Working...
                              X