Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klotvas med hästar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
    Västergård är ett kombinerat matställe/boende som har en fast utställning med glimmaglas,,,DETTA ställe ligger i Glimåkra,,,blev lite fel som Simco skrev...

    http://www.restaurangvastergard.se/default.asp?pid=27
    Du får ursäkta en norrlänning

    Sökte på Glimma glasmuseum och såg att det sedan 2007 ligger i Gamla Västergård.
    Trodde att det var samma ställe.
    Tack för klargörandet!

    Last edited by simco; 2011-08-29, 18:23.

    Comment


    • #17
      Hej!

      Enligt Marcus Newhall (mer om honom här: www.sklounion.com) som är en av världens största kännare av Tjeckoslovakiskt glas:

      Inwald originally made this at Rudolfova hut', and the moulds were transferred in the 1970s to Rosice. It could be that a mould was licensed to Glimma, but unlikely. Probably etikett from another item, it would not be the first time. Only other possibility that Glimma bought the mould in 1996 from Crystalex, but you would know if Glimma were making glass at that date. Only definite way to be sure is to view the Glimma pattern books...

      Vi kan nog utesluta att Glimma började producera dessa 1996, så antingen har de licenstillverkat den eller så är det en etikett från ett annat föremål.

      Från glimakra.se:

      År 1919 grundades Glimma Glasbruk, som med kristall- och glastillverkning satte sin prägel på samhället i 40 år. Om detta vittnar Glimma Glasmuseum, som drivs i Glimåkra Hembygdsförenings regi.

      Josef Inwald grundade sitt företag 1867 och köpte Rudolfova 1906, så mysteriet kvarstår om det inte är någon som har tillgång till Glimmas produktkataloger?

      MvH
      EMil

      Comment


      • #18
        Tack Emil!

        Det här blir ju bara mer och mer intressant!
        Utifrån bilderna tycker jag att det ser ut som formarna är identiska. Den diagonala "refflingen" på partierna mellan hästarna och mönstret, finns med på alla föremål som visas. Eftersom Maria har flera vaser med Glimma-etikett, och att de finns representerade både på Glimmas glasmuseum och Västergård i Glimåkra, känns det mycket troligt att de skulle ha tillverkats där, kanske på licens som kännaren av Tjeckoslovakiskt glas skriver. Det skulle vara intressant att se den i en kurant från Glimma om någon har tillgång till en sådan, och kanske information mellan vilka år den tillverkades.

        Mycket intressant att höra Marcus Newhall´s information om den Tjeckoslovakiska tillverkningen! Tack för det?

        Vet Du vilket år dessa började tillverkas vid Rudolfova, och vilka färger som fanns i sortimentet?

        Mvh Simco
        Last edited by simco; 2010-10-23, 19:09.

        Comment


        • #19
          Glimma Glasbruk har tillverkat vasen i:
          Klarglas, frostat glas, blått, ljusbrunt, grönt och svart glas enligt Ingvar Ekvall.
          I’m a real mean bitch!

          Comment


          • #20
            Skulle ju vara kul och veta om alla var maskinblåsta,
            eller om det finns munblåsta oxå, då krävdes en lite annan form.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • #21
              För att ta en jämförelse med Glimmas vas med hästar som kom i tillverkning strax efter 1930... inköpt modell från Frankrike. Samtidigt som Elme glasbruk köpte formar från samma leverantör då bl.a. Laliuque modellen.

              Glimmas vas är en s.k överbindningsburk, troligen stråblåst och även använts av tryckluft för att glaset skall gå ut i metallformens prång...

              Josef Inwald skålen är i en pressgjutningsteknik i en trepassform och dess dekor skiljer sig till stora delar från Glimmas vas.

              Inwald skålens bild är stulen från nätet. Glimma vasen är fotat av mig.

              När man har dem jämte varandra så ser man tydligt skillnaden på dessa föremål.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                Eftersom Maria har flera vaser med Glimma-etikett, och att de finns representerade både på Glimmas glasmuseum och Västergård i Glimåkra, känns det mycket troligt att de skulle ha tillverkats där/.../

                Vet Du vilket år dessa började tillverkas vid Rudolfa, och vilka färger som fanns i sortimentet?

                Mvh Simco
                Jag håller med om att Glimmatillverkningen är så gott som klarlagd, frågan är bara i vilken form tillverkningen skett. Det enda jag vet är att Rudolfova började sin glastillverkning i Juni 1906, nya modeller började produceras 1914 och kort efter första världskriget "uppdaterades pressglasteknologin" på glasbruket. Av det jag sett skulle jag tippa att denna vas är en modell som är formgiven före 1914, men jag är öppen för andra förslag.

                Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                Skulle ju vara kul och veta om alla var maskinblåsta,
                eller om det finns munblåsta oxå, då krävdes en lite annan form.
                Hirvi
                I Tjeckoslovakien tror jag att de här pressades för hand, det var väldigt vanligt långt fram i tiden. Jag kan iaf garantera att det aldrig fanns munblåsta.

                MvH
                Emil

                Comment


                • #23
                  Bay, jag förstår inte vad du menar. Det är ju två olika vaser.

                  Comment


                  • #24
                    Rotade bland mina kataloger o hittade en glimmakatalog med dåliga bilder..vasen finns på sidan 14 i glimmas katalog från 1953..art nr 342 Blomkula 180 mm med hästmotiv mattad art.nr 343 blomkula 180 mm med hästmotiv omattad...beklagar den dåliga bilden på vasen
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Gött, ett steg närmare sanningen!

                      MvH
                      Emil

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                        Glimma Glasbruk har tillverkat vasen i:
                        Klarglas, frostat glas, blått, ljusbrunt, grönt och svart glas enligt Ingvar Ekvall.
                        Tack igen Maria!

                        Det var bra att veta vilka färger som finns Hästakulorna tillverkade vid Glimma! Visa gärna fler bilder på de du har.

                        Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                        Jag håller med om att Glimmatillverkningen är så gott som klarlagd, frågan är bara i vilken form tillverkningen skett. Det enda jag vet är att Rudolfova började sin glastillverkning i Juni 1906, nya modeller började produceras 1914 och kort efter första världskriget "uppdaterades pressglasteknologin" på glasbruket. Av det jag sett skulle jag tippa att denna vas är en modell som är formgiven före 1914, men jag är öppen för andra förslag.

                        I Tjeckoslovakien tror jag att de här pressades för hand, det var väldigt vanligt långt fram i tiden. Jag kan iaf garantera att det aldrig fanns munblåsta.

                        MvH
                        Emil
                        Tack Emil, för ytterligare info om de Tjeckoslovakiska vaserna och Rudolfova!
                        Trevligt att de verkar vara tidiga pjäser. Skulle vara spännande att hålla en Glimma-vas och Rudolfova-vas i handen och jämföra.
                        Skillnad på vikt, små detaljer, och glasmassa kanske skulle kunna bidra med ledtrådar. Har du någon hästvas i din ägo? Undrar också om de Tjeckoslovakiska vaserna finns i fler färger och om de finns i andra utföranden än "frostat" glas.

                        Mvh Simco
                        Last edited by simco; 2011-07-18, 19:25.

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          Tack igen Maria!

                          Det var bra att veta vilka färger som finns Hästakulorna tillverkade vid Glimma! Visa gärna fler bilder på de du har.



                          Tack Emil, för ytterligare info om de Tjeckoslovakiska vaserna och Rudolfova!
                          Trevligt att de verkar vara tidiga pjäser. Skulle vara spännande att hålla en Glimma-vas och Rudolfova-vas i handen och jämföra.
                          Skillnad på vikt, små detaljer, och glasmassa kanske skulle kunna bidra med ledtrådar. Har du någon hästvas i din ägo? Undrar också om de Tjeckioslovakiska vaserna finns i fler färger och om de finns i andra utföranden än "frostat" glas.

                          Mvh Simco
                          Jag har en blå, och 2 i klarglas och ytterligare en frostad, förutom den blå, är resterande nedpackade i låder.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Maria; 2010-10-23, 20:10.
                          I’m a real mean bitch!

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
                            Rotade bland mina kataloger o hittade en glimmakatalog med dåliga bilder..vasen finns på sidan 14 i glimmas katalog från 1953..art nr 342 Blomkula 180 mm med hästmotiv mattad art.nr 343 blomkula 180 mm med hästmotiv omattad...beklagar den dåliga bilden på vasen
                            Stort Tack Dakota!

                            Min vas är 18cm hög, så det stämmer bra med måtten i katalogen.

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
                              För att ta en jämförelse med Glimmas vas med hästar som kom i tillverkning strax efter 1930... inköpt modell från Frankrike. Samtidigt som Elme glasbruk köpte formar från samma leverantör då bl.a. Laliuque modellen.

                              Glimmas vas är en s.k överbindningsburk, troligen stråblåst och även använts av tryckluft för att glaset skall gå ut i metallformens prång...
                              Hej Bay!

                              Intressant att få veta när vaserna började tillverkas och att formarna är köpta från samma leverantör som Elmes "Lalique".
                              Har en svart "Lalique" sedan tidigare.

                              Tack för informationen!

                              Mvh Simco

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                                Jag har en blå, och 2 i klarglas och ytterligare en frostad, förutom den blå, är resterande nedpackade i låder.
                                Tack för bilden!

                                Du har fått fram den rätta färgen på vasen!
                                Trevligt att se Bay´s bild på den gröna varianten.
                                Får hålla ögonen öppna och se om jag hittar fler färger på hästvaserna.

                                Comment

                                Working...
                                X