Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klotvas med hästar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    fråga till Emil Brännström (eller andra!)

    Tråden är mycket gammal, men eftersom jag just nu håller på att skriva lite om glaspressning och press(nings)utveckling under 1900-talet blir jag nyfiken på detta:

    Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
    Jag håller med om att Glimmatillverkningen är så gott som klarlagd, frågan är bara i vilken form tillverkningen skett. Det enda jag vet är att Rudolfova började sin glastillverkning i Juni 1906, nya modeller började produceras 1914 och kort efter första världskriget "uppdaterades pressglasteknologin" på glasbruket. Av det jag sett skulle jag tippa att denna vas är en modell som är formgiven före 1914, men jag är öppen för andra förslag.



    I Tjeckoslovakien tror jag att de här pressades för hand, det var väldigt vanligt långt fram i tiden. Jag kan iaf garantera att det aldrig fanns munblåsta.

    MvH
    Emil
    Hur kan man (någonsin) "pressa" en kula? (jag förutsätter här att även insidan har kul-form)
    OM detta blivit möjligt, kan någon ge mig tips om var jag finner beskrivning av ovannämnda "uppdatering av pressglasteknologin"?
    I min (ganska inskränkta, medges) värld måste ett pressat föremål ha en övre öppning som är samma, eller större, än det vidaste stycket på föremålet i fråga - hur skulle annars press-mallen kunna dras upp från föremålet/formen?

    I samma (inskränkta) min värld skulle blomkulor som dessa snarare antagas vara "fastblåsta", med lungor eller tryckluft, men dock med luft.

    Snälla experter, upplys mig!

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Dom ser ju ut att vara luftblåsta i maskin, mynningen och botten talar mycket för det, men vackra är dom, tydligen en fin järnform.
      Hirvi
      Inlägg nr 10

      Comment


      • #48
        Hur kan man (någonsin) "pressa" en kula? (jag förutsätter här att även insidan har kul-form)
        OM detta blivit möjligt, kan någon ge mig tips om var jag finner beskrivning av ovannämnda "uppdatering av pressglasteknologin"?
        I min (ganska inskränkta, medges) värld måste ett pressat föremål ha en övre öppning som är samma, eller större, än det vidaste stycket på föremålet i fråga - hur skulle annars press-mallen kunna dras upp från föremålet/formen?

        I samma (inskränkta) min värld skulle blomkulor som dessa snarare antagas vara "fastblåsta", med lungor eller tryckluft, men dock med luft.

        Snälla experter, upplys mig!



        Ja som du beskriver om pressning så är det.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #49
          Tack Hirvi!

          Jag var ju på mitt inskränkta vis övertygad om det - men vem vet vad tjeckernas "teknologiuppdatering" kunde innebära?

          Känns skönt att de iaf inte (vad vi vet) uppfunnit nå'n värmetålig ballong...

          Comment

          Working...
          X