Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 2 3 4 5
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Klotvas med hästar?

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Tack så mycket Emil!

Intressant med dessa hästvaser. Nu har vi en till storlek på 17cm.
    Som tidigare diskuterats så är det möjligt att det beror på hur man mätt vaserna.
    Jag ser även att jag glömt att fota detaljena på min vas, vilket jag såklart måste göra!

17 cm hög och svagt gul
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Fejig fyndjägare luchurs avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Har fått tag på en hästvas med Czechoslovakia märkningen i godset och tänkte att det är väl lika bra att dokumentera den här på tråden
    Höjd 17 cm och med synliga formskarvar.
    Namn:  20120127 004.jpg
Visningar: 257
Storlek:  33,7 KBNamn:  20120127 003.jpg
Visningar: 250
Storlek:  28,9 KBNamn:  20120127 002.jpg
Visningar: 259
Storlek:  33,5 KBNamn:  20120127 001.jpg
Visningar: 249
Storlek:  31,0 KB

Seniormedlem Fnusfrökens avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Jag har en vit med snedställda räfflor.Har för mig att det ska vara någon Bernt Ekvall som designat denna för Glimma.Sant el.falskt?
    Namn:  klotvas.JPG
Visningar: 249
Storlek:  63,8 KB
    Senast redigerat av Fnusfröken den 2012-04-22 klockan 09:25.

Seniormedlem
    Reg.datum
    dec 2013

fråga till Emil Brännström (eller andra!)

Tråden är mycket gammal, men eftersom jag just nu håller på att skriva lite om glaspressning och press(nings)utveckling under 1900-talet blir jag nyfiken på detta:

Citat Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
    Jag håller med om att Glimmatillverkningen är så gott som klarlagd, frågan är bara i vilken form tillverkningen skett. Det enda jag vet är att Rudolfova började sin glastillverkning i Juni 1906, nya modeller började produceras 1914 och kort efter första världskriget "uppdaterades pressglasteknologin" på glasbruket. Av det jag sett skulle jag tippa att denna vas är en modell som är formgiven före 1914, men jag är öppen för andra förslag.

I Tjeckoslovakien tror jag att de här pressades för hand, det var väldigt vanligt långt fram i tiden. Jag kan iaf garantera att det aldrig fanns munblåsta.

MvH
    Emil
    Hur kan man (någonsin) "pressa" en kula? (jag förutsätter här att även insidan har kul-form)
    OM detta blivit möjligt, kan någon ge mig tips om var jag finner beskrivning av ovannämnda "uppdatering av pressglasteknologin"?
    I min (ganska inskränkta, medges) värld måste ett pressat föremål ha en övre öppning som är samma, eller större, än det vidaste stycket på föremålet i fråga - hur skulle annars press-mallen kunna dras upp från föremålet/formen?

I samma (inskränkta) min värld skulle blomkulor som dessa snarare antagas vara "fastblåsta", med lungor eller tryckluft, men dock med luft.

Snälla experter, upplys mig!

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
    Dom ser ju ut att vara luftblåsta i maskin, mynningen och botten talar mycket för det, men vackra är dom, tydligen en fin järnform.
    Hirvi
    Inlägg nr 10

Hur kan man (någonsin) "pressa" en kula? (jag förutsätter här att även insidan har kul-form)
    OM detta blivit möjligt, kan någon ge mig tips om var jag finner beskrivning av ovannämnda "uppdatering av pressglasteknologin"?
    I min (ganska inskränkta, medges) värld måste ett pressat föremål ha en övre öppning som är samma, eller större, än det vidaste stycket på föremålet i fråga - hur skulle annars press-mallen kunna dras upp från föremålet/formen?

I samma (inskränkta) min värld skulle blomkulor som dessa snarare antagas vara "fastblåsta", med lungor eller tryckluft, men dock med luft.

Snälla experter, upplys mig!

Ja som du beskriver om pressning så är det.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Seniormedlem
    Reg.datum
    dec 2013
    Tack Hirvi!

Jag var ju på mitt inskränkta vis övertygad om det - men vem vet vad tjeckernas "teknologiuppdatering" kunde innebära?

Känns skönt att de iaf inte (vad vi vet) uppfunnit nå'n värmetålig ballong...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •