Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Madonna? av Sandberg

Fejig fyndjägare luchurs avatar
    Reg.datum
    maj 2009

Madonna? av Sandberg

Denna figurin skulle jag vilja veta mer om och vem är konstnären?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Madonnan är tillverkad av Åke Sandberg i Tibro men är ursprungligen en dansk kopia. Bing och Grönda eller liknande.l

Reg.datum
    maj 2009
    Tack Gello

Reg.datum
    maj 2009
    Googlade på honom men hittar inte särskilt mycket Några trätavlor föreställande politiker finns ute på Tradera. Jag skulle vilja se fler alster av honom om någon har något att visa upp?

Om Du förväntar dig flera alster liknande Madonnan kommer Du att bli besviken. Första gången jag såg madonnan var då en gammal dam visade ett par skulturer och jag pekade på Madonnan och sa att den tilltalade mig. Vet Du inte vem som har gjort den frågade hon och vände på den. Min spontana reaktion var "har Åke lyckat få till något sådant?" För mig föreföll det otrolig, och då jag senare fick se att det var en kopia var det lite lättare att förstå att det var ett verk av en konstnär av en helt annan kaliber. Jag har förgäves letat efter vem konstnären är.

Reg.datum
    maj 2009
    Citat Ursprungligen postat av gello Visa inlägg
    Om Du förväntar dig flera alster liknande Madonnan kommer Du att bli besviken. Första gången jag såg madonnan var då en gammal dam visade ett par skulturer och jag pekade på Madonnan och sa att den tilltalade mig. Vet Du inte vem som har gjort den frågade hon och vände på den. Min spontana reaktion var "har Åke lyckat få till något sådant?" För mig föreföll det otrolig, och då jag senare fick se att det var en kopia var det lite lättare att förstå att det var ett verk av en konstnär av en helt annan kaliber. Jag har förgäves letat efter vem konstnären är.
    Ja av tavlorna att dömma så är skillnaden markant Och tavlorna har jag ofta stött på förr på loppisar. Har en väninna som samlar på dem, men vi har aldrig vetat vem "konstnären" är. Jag känner igen formspråket på Madonnan, men det ska bli spännande att se originalet om du hittar den dvs.

Hans Stangl för Rosenthal kan vara förlagan
    http://shop.strato.de/epages/6123190...8/Products/580

Nej det är inte denna som jag sett som förlaga. Den här har nog en madonna men jag saknar barnet och den jag sett var en exact likadan som Åkes.

Mer typisk Sandbergare

Här kommer en gubbe gjord av Åke Sandberg. Är väl mer i denna stilen man är van o se hans alster förutom de små tavlor han gjorde som idrottspriser och turistsouvenirer.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Åke Sandberg (1910-1985) varierade sig och här verkar han ha skapat Nils Holgersson, tillsammans med Truls Sandberg (1891-1972).
    Jag har också sett, små lustiga, frihandsskulpterade, färgrika figurer av Åke S. - som hämtade ut tidiga skämtserietidningar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •