Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Madonna? av Sandberg - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Madonna? av Sandberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Madonna? av Sandberg

    Denna figurin skulle jag vilja veta mer om och vem är konstnären?
    Bifogade filer

  • #2
    Madonnan är tillverkad av Åke Sandberg i Tibro men är ursprungligen en dansk kopia. Bing och Grönda eller liknande.l

    Comment


    • #3
      Tack Gello

      Comment


      • #4
        Googlade på honom men hittar inte särskilt mycket Några trätavlor föreställande politiker finns ute på Tradera. Jag skulle vilja se fler alster av honom om någon har något att visa upp?

        Comment


        • #5
          Om Du förväntar dig flera alster liknande Madonnan kommer Du att bli besviken. Första gången jag såg madonnan var då en gammal dam visade ett par skulturer och jag pekade på Madonnan och sa att den tilltalade mig. Vet Du inte vem som har gjort den frågade hon och vände på den. Min spontana reaktion var "har Åke lyckat få till något sådant?" För mig föreföll det otrolig, och då jag senare fick se att det var en kopia var det lite lättare att förstå att det var ett verk av en konstnär av en helt annan kaliber. Jag har förgäves letat efter vem konstnären är.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av gello Visa inlägg
            Om Du förväntar dig flera alster liknande Madonnan kommer Du att bli besviken. Första gången jag såg madonnan var då en gammal dam visade ett par skulturer och jag pekade på Madonnan och sa att den tilltalade mig. Vet Du inte vem som har gjort den frågade hon och vände på den. Min spontana reaktion var "har Åke lyckat få till något sådant?" För mig föreföll det otrolig, och då jag senare fick se att det var en kopia var det lite lättare att förstå att det var ett verk av en konstnär av en helt annan kaliber. Jag har förgäves letat efter vem konstnären är.
            Ja av tavlorna att dömma så är skillnaden markant Och tavlorna har jag ofta stött på förr på loppisar. Har en väninna som samlar på dem, men vi har aldrig vetat vem "konstnären" är. Jag känner igen formspråket på Madonnan, men det ska bli spännande att se originalet om du hittar den dvs.

            Comment


            • #7
              Hans Stangl för Rosenthal kan vara förlagan

              Comment


              • #8
                Nej det är inte denna som jag sett som förlaga. Den här har nog en madonna men jag saknar barnet och den jag sett var en exact likadan som Åkes.

                Comment


                • #9
                  Mer typisk Sandbergare

                  Här kommer en gubbe gjord av Åke Sandberg. Är väl mer i denna stilen man är van o se hans alster förutom de små tavlor han gjorde som idrottspriser och turistsouvenirer.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Åke Sandberg (1910-1985) varierade sig och här verkar han ha skapat Nils Holgersson, tillsammans med Truls Sandberg (1891-1972).
                    Jag har också sett, små lustiga, frihandsskulpterade, färgrika figurer av Åke S. - som hämtade ut tidiga skämtserietidningar.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      En liten souvenir från Mårbacka av Åke Sandberg. 10,5 x 8 cm. Jag tror det skall föreställa den stora björnen i Gurlita klätt.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Åke Sandbergs gubbar

                        Åke Sandberg tillverkade en mängd sådana små tavlor som Lars M visar..Men även hans speciella "gubbar" Som ofta blev presenter på högtidsdagar. Där Åke ombads göra någon som liknade jubilaren, men med en glimt av humor. Visar två olika här.Click image for larger version

Name:	DSC_0053 (Small).JPG
Views:	1
Size:	73,9 KB
ID:	562800Click image for larger version

Name:	DSC_0055 (Small).JPG
Views:	1
Size:	71,7 KB
ID:	562801

                        Comment


                        • #13
                          Åke Sandberg og Niels Holgersen tavle

                          Niels Holgersen er fløjet en tur til Søborg nord for København! Det er en meget lille tavle - omkring 5 x 3 cm - , glasuren er meget blank, derfor det skinnende udseende på fotoet.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Sandberg kan jag läsa och sign mycket lik det på första inlägget på tråden som luchur visar.
                            En knutte, flygare eller vad? Och vad står "HM 1968" och "JD Serie" för? Pris i någon tävling? 13,7 cm hög.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Annan variant av Truls & Åke Sandberg

                              Vi på Retrolux.se har denna variant av Truls & Åke Sandberg. Jag utgår från att den bör vara från 1960 - 70 tal då Truls avslutade i början på 70-talet.
                              Click image for larger version

Name:	https __retrolux.se_wp-content_uploads_2020_10_truls-och-ake-sandberg-keramik-figurin-i-lergods-.jpg
Views:	1
Size:	64,2 KB
ID:	573649
                              Click image for larger version

Name:	https __retrolux.se_wp-content_uploads_2020_10_truls-och-ake-sandberg-keramik-figurin-i-lergods-.jpg
Views:	1
Size:	89,1 KB
ID:	573650

                              Comment

                              Working...
                              X