Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tavla av Klase J:r Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tavla av Klase J:r Höganäs

    Denna tavla vill jag gärna veta mer om Jag har googlat runt men inte hittat något liknande, jag har även mejlat Klase J:r men har tyvärr ínte fått något svar Hur gammal kan den vara och finns det fler motiv? Tavlan mäter ca 21 x 21 cm.
    Bifogade filer

  • #2
    Bibliskt motiv..dansen runt den gyllene kalven

    Comment


    • #3
      Tack Engelsson då har den åtminstone fått ett namn!

      Comment


      • #4
        Hehe..vet jag ju inte..men nog verkar han sneglat på Gamla Testamentet

        Comment


        • #5
          En tanke som slår mig att detta kanske är en väggtavla han gjort till medlemmarna i Lions Club Kullabygden. Jag har en av Claes Thell, daterad 1974, men upplagan är hela 1000.

          Upplagorna verkar ha varierat

          Elefant av Rolf Palm Sign. PALM MÖLLE 68/400
          Instämplat LIONS CLUB Kullabygden 1982
          Höjd 14cm längd 18cm.


          Larspeter har

          Rolf Palms väggtavla som föreställer en krukmakare, 1976 upplaga 1000.




          Claes Thell, 1974, "Vårt ursprung i framtid"
          Bifogade filer
          Last edited by Kaptenen; 2010-10-12, 12:48.

          Comment


          • #6
            Beställde Lions tavlor? Min enda kontakt med dem är deras årliga loppis, som inte blev av i år

            Comment


            • #7
              Vad ändamålet med dessa föremål och tavlor var vet jag inte mer än att förmodligen samla in pengar. Det går ju att jämföra med Höganäs museums Åke Holm-etsningar och senare keramikföremål som varje år delades ut till medlemmarna i muséets vänförening.

              Comment


              • #8
                Ok då förstår jag

                Comment


                • #9
                  ... och här kommer Rolf Palms bidrag till Lions Kullabygden 1976
                  Bifogade filer
                  www.starkeld.com

                  Comment


                  • #10
                    Lions Club Kullabygden gav ut fem keramiktavlor i den serie som delvis visats här.

                    Förutom Claes Thell 1974 och Rolf Palm 1976 finns även tavlor av Yngve Blixt 1975, Henning Nilsson 1977 och Sune G. Svensson 1978. Syftet var att samla in pengar till Lions välgörenhetsverksamhet. Upplagan var 1000 exemplar för alla.

                    Klase Jr var inte representerad i den serien.

                    Palms elefant tillhör en senare serie med keramiska skultpurer.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
                      Lions Club Kullabygden gav ut fem keramiktavlor i den serie som delvis visats här.

                      Förutom Claes Thell 1974 och Rolf Palm 1976 finns även tavlor av Yngve Blixt 1975, Henning Nilsson 1977 och Sune G. Svensson 1978. Syftet var att samla in pengar till Lions välgörenhetsverksamhet. Upplagan var 1000 exemplar för alla.

                      Klase Jr var inte representerad i den serien.

                      Palms elefant tillhör en senare serie med keramiska skultpurer.
                      Tack så mycket för klargörandet, Orlando!

                      Comment


                      • #12
                        Hittade denna avslutade auktion på Tradera idag...
                        Köp och sälj Höganäs - Svensk keramik & porslin enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


                        Vad står märket för?

                        Comment


                        • #13
                          Med tanke på P.I.F. och under detta HBG (Helsingborg) 1935-1985 och posthornet, borde det vara Postens idrottsförening.

                          Comment


                          • #14
                            Tack Kaptenen
                            Av den tavlan kan man väl dra slutsatsen att min är tillverkad i mitten av 80 talet.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                              Denna tavla vill jag gärna veta mer om Jag har googlat runt men inte hittat något liknande, jag har även mejlat Klase J:r men har tyvärr ínte fått något svar Hur gammal kan den vara och finns det fler motiv? Tavlan mäter ca 21 x 21 cm.
                              Jag frågade Klas-Göran Klaesson (Klase Jr) när jag träffade honom häromdagen om han kom ihåg de här keramiktavlorna. Han sade att de gjordes i samarbete med lokala idrottsföreningar som sålde dem som stöd till sin verksamhet. De är från början av 1980-talet och finns med åtminstone fyra olika bibliska motiv.

                              Comment

                              Working...
                              X