Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Falsk Höglund? [id:Erik Höglund]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Falsk Höglund? [id:Erik Höglund]

    Jag vet inte om jag har blivit lurad på denna?
    14 centimeter hög vas i en gråblå färg. Glaset är fullt med massor av små bubblor som gör att glaset ser alldeles dimmigt ut. Undertill står graverat "Boda" och "H 546" och "Höglund". Gravyren ser riktig ut men brukar man skriva ut Höglund? Jag har heller aldrig sett att det står Boda, Kosta har jag sett.
    Skrothandlarna som sålde den för en tia kan väl knappast anklagas för att ha lurat mig. Jag är jätteosäker. Är det en höglund eller har någon roat sig med att förfalska en signering?
    Bifogade filer

  • #2
    Har faktiskt sett en vas som var signerad med hela namnet höglund förut, och det var en klassisk höglundare. Tror inte det är vanligt med hela signaturen. Har för mig att på tradera såldes det en för ca 1 år sedan och den fick ett högre pris än med en ordinarie sign.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #3
      Vasen är formgiven av Erik Höglund och tillverkad vid Boda glasbruk.
      Höglund började sin verksamhet som formgivare vid Boda glasbruk 1953 och var sedan aktiv vid bruket fram till 1973.
      Vasens artikelnummer H 546, talar om att den är ritad av Höglunde och numret är ett ritningsnummer och bör då kommit till i mitten av 1950-talet.

      Comment


      • #4
        Tack så hemskt mycket! Va' kul! En riktig Höglund! Då var det ett fynd i alla fall.

        Comment


        • #5
          Ja, om man gillar Höglund
          Credo Elvem ipsum etian vivere.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Janne R
            Ja, om man gillar Höglund
            Jag är personligen inte så förtjust i Höglund, men om man hittar en grej som man köper på vinst och förlust för en tia som visar sig vara äkta vara då är det kul tycker jag. Det är sånt här man lär sig av. Sen vet jag folk som samlar.

            Comment


            • #7
              Visst är det ett fynd, grattis. Alltid kul när man på ren känsla lyckas köpa något bra.

              Thank you, Thank you very much!
              Credo Elvem ipsum etian vivere.

              Comment

              Working...
              X