Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ostadigt glasföremål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ostadigt glasföremål

    Enligt uppgift från den förbryllade säljaren så är denna glaspjäs gammal (Tidigt 1900-tal i alla fall) men syftet är höljt i dunkel. Glasmassan är driven efter vad jag förstår och botten är svagt konisk vilket gör att den vickar mot ena sidan.
    Kan den ha haft samma funktion som "paddorna" i en annan tråd eller saknar den någon hållare?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Har sett liknande hos min gamla mormor som envist använde den som flugfångare. Hon hällde sockervatten i botten och ställde i köksfönstret och raskt hittade både flugor och getingar dit. Och kom självklart inte ut. Men jag är klart osäker på om det var den tänkta användningen från början...

    Comment


    • #3
      Tänkte också på en flugfångare, men de hade ju en öppning nertill så att flugorna inte skulle flyga ut. Som flugfångare finns de ju inget syfte med att botten är konisk, vore ju bättre med en plan botten.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment

      Working...
      X