Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bröderna Lomarkers Keramik i Kil - Värmland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Bra Lars M. Fick inspiration att gå igenom Lomarkerstråden tack vare Ditt inlägg idag och fann att jag inte lagt in min skål signerad Th. L . Alltså från Theodors sista år i Apertin, Kil under det tidiga 60-talet. Ursäkta blixtblänket....PS Notera likheten med Bengt H-s tidigare som endast var märkta Kil.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2011-11-13, 23:38.

    Comment


    • #17
      Lerfat.

      Inte bara Höganäs, Alingsås och Törngrens gjorde lerfat för att glada amatörer och andra skulle måla och dekorera ett väggfat.
      Här ett fat på 29 cm diam från Bröderna Lomarkers Keramik i Kil.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Inte bara Höganäs, Alingsås och Törngrens gjorde lerfat för att glada amatörer och andra skulle måla och dekorera ett väggfat.
        Här ett fat på 29 cm diam från Bröderna Lomarkers Keramik i Kil.
        Riktigt bra målat med förlov sagt.

        Comment


        • #19
          En rackarns blå (som nån sa) karaffin eller för all del hänkelvas fylls här på.

          Click image for larger version

Name:	Bröderna Lomarker i Kil 7.JPG
Views:	1
Size:	37,7 KB
ID:	526518

          Click image for larger version

Name:	Bröderna Lomarker i Kil 8.JPG
Views:	1
Size:	37,1 KB
ID:	526519

          Click image for larger version

Name:	Bröderna Lomarker i Kil 9.JPG
Views:	1
Size:	49,2 KB
ID:	526520

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg

            Återger något av det jag fått mig berättat av Theodor Lomarker angående hans keramiska verksamhet.
            Han började som 15/16-åring hos Viktor Axelsson 1934/35 och var kvar där till 1947. (Med avbrott för militärtjänstgöring några år i början an 1940-talet). Hos VA samarbetade han bl.a. med Åke Warnstad.
            Nog ser man "släktskapet".

            Comment


            • #21
              Men, men...den rackenblå glasyren på lergods förknippar jag annars med Martin Flodén.
              Var inte han "först"?

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Men, men...den rackenblå glasyren på lergods förknippar jag annars med Martin Flodén.
                Var inte han "först"?
                Först med att kalla den rackenblå var han helt visst, men även många av de andra Arvikakeramikerna använde ju ofta en liknande blå glasyr. Allra först kanske Riborg Böving var, som bekant drejade hon inte själv, men likväl var hon skicklig på att experimentera med olika glasyrer. Glasyrrecepten följde henne för övrigt i graven enligt historien. Men kanske Gustav Persman som drejade åt henne snappade upp några. Persman och Warnstad var ju två av dom som oftast använde den blå glasyren.
                Last edited by prylsnubben; 2011-12-15, 00:10.

                Comment


                • #23
                  Jag förknippar Martin Flodéns Rackenblå glasyr med en matt mer transparant blå färg och inte med den tjocka blanka glasyren som Lomarker använder
                  Mvh/Bengt

                  Bild lånat från http://www.antikochdesign.se/franbut...ent/G/G806.htm
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                    Jag förknippar Martin Flodéns Rackenblå glasyr med en matt mer transparant blå färg och inte med den tjocka blanka glasyren som Lomarker använder
                    Mvh/Bengt

                    Bild lånat från http://www.antikochdesign.se/franbut...ent/G/G806.htm
                    Håller helt med Dig Bengt. Lomarkers är mer åt Persman/Warnstad, Axelsson hållet. Lite slarvigt av mig att kalla allt blått för Rackenblått, jag får skärpa mig.

                    Comment


                    • #25
                      Skålen, som nobe visar, sätter fingret exakt på Flodéns glasyrfärg. Flammig och skiftande i valören.
                      Tack, det var något att sätta ordentligt i minnet.

                      Comment


                      • #26
                        "Sola i Kallsta" (diameter 15,7 cm)

                        Click image for larger version

Name:	Sola i Kallsta, Bröderna Lomarker, Kil res.jpg
Views:	1
Size:	63,7 KB
ID:	527736Click image for larger version

Name:	Sola i Kallsta, Bröderna Lomarker, Kil 1 res.jpg
Views:	1
Size:	64,1 KB
ID:	527735

                        Comment


                        • #27
                          Kil

                          Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                          Några naggade skålar hittades i lördags.
                          Möjligen tillverkade av Theodor Lomarker när han hade egen verkstad i Kil.
                          Här en liten vas - 8 cm hög och 9 cm diam i öppningen och 4,5 cm i botten och med samma Kil som Bengt H visat.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Under denna skål tycker jag mig kunna se att det står "Kil", och i så fall bör den vara tillverkad vid Lomarkers verkstad. Nu trodde jag nog att den var tillverkad vid en annan värmländsk verkstad när jag först såg den. MA gissade jag att att det fanns under den, alltså Martin Andersson. Men inte det

                            Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-10-10 004.JPG
Views:	1
Size:	48,6 KB
ID:	550720 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-10-10 001.JPG
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	550721

                            Comment


                            • #29
                              Igenkänningsfaktorn var hög men signaturen ThL och F-haga har jag inte sett tidigare. Men väl hemma och redogörelse på PES av Bengt H (nr 5 ovan) och prylsnubben (nr 16 ovan) var saken klar. Tack!
                              Tokigt att köpa åtta assietter - alla är olika men ändå lika. Bra gjort av Theodor Lomarker i Forshaga att inte bara massproducera ett och samma mönster! 8 för 40 SEK gör ju att inte heller prisspärren fungerar............
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                En för varje veckodag och en i reserv.

                                Comment

                                Working...
                                X