Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St: Eriks Lervarufabriker Upsala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Näe, ngt svar har inte kommit från pojkarna, inte än... Lägger in en bild på en färgställning som jag tyckte stämde in bra på skålen.
    Keramikplattan är från Villeroy & Boch, ett av mina favoritföremål av ngn anledning jag inte riktigt utrönt.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #62
      Eftersom Grödinge dröjer får jag visa dagens lilla St Erik fynd. Har aldrig sett denna glasyr tidigare.
      Stämplarna svåra att fånga, men helt klart står det UPSALA och ett tresiffrigt, möjligen tvåsiffrigt nummer.
      Den borde vara tidig.......... Efter ytterliggare ganskning är jag säker på att vasen har nummer 18 och att den bör vara från 1909-1920.
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2010-05-04, 21:14. Anledning: tillägg

      Comment


      • #63
        Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Fyller på med en skål fr, St Erik. Övre diameter 23 cm. Höjd 8.5 cm. Ingen numrering alls. Har sänt en förfrågan till grödinge-gossarna.
        Hade jag läst tråden lite bättre skulle jag hittat Gideons skål som är likadan i formen men med en annan dekor. 1910-talet således och Agda Österberg. Svaret från grödinge kom idag.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #64
          Stor urna?? [ID: S:t Eriks Lervarufabriker, Upsala]

          Hej!

          Jag har en underbar urna som jag inte vet ursprunget till.
          Kan någon hjälpa mig!?

          Den har harpäls liknande glasyr, en djup mintgrön färg. Godset är ett rödaktigt lergods tror jag.
          Stämpeln är rund, med fem bokstäver under, tror jag.

          Urnan är ca 30cm hög, 25 cm i diameter.

          Se bilderna och kom med ideér!

          Tack på förhand! Defakto
          Bifogade filer

          Comment


          • #65
            Det ser ut som S:t Eriks stämpel mellan 1929-37

            Comment


            • #66
              Vas från S:t Eriks

              Jag undrar om någon vet något om den här vasen från S:t Eriks? Det ser ut som någon sorts lysterglasyr, kan det vara det? Vem kan vara formgivare och hur gammal är den? Tacksam för svar!
              Bifogade filer

              Comment


              • #67
                En vacker och intressant klotvas!
                Den ser bra ut, även man kan fundera på om inte ett lock hört till.
                Nätupplagan av St Erikshäftet, ger ingen information, eftersom nr 78 (73?) saknas i registret. http://www.upsala-ekeby.com/empty_360.html
                Det gör det i häftesform också, men närliggande nummer 70 och 75 anger HP/N som konstnärer/formgivare. Dessa förkortningar står för Hilma Persson (-Hjelm) och Ruben Nordström.

                Ur årsbok Uppland 1971:
                "1909 var det utställning i Stockholm, den s.k. "Allmänna Svenska utställningen för konsthantverk och konstindustri". S:t Eriks Lervarufabriker deltog med b.a. konstgods utfört av Ruben Nordström och Hilma Person. Det är troligt att denna keramik är identisk med Kakelfabrikens första serie keramik, modellerna nr 1-75, en rad vaser med klar jugendkaraktär."
                Det finns mer att läsa, och denna årsbok som finns att köpa antikvariskt rekommenderas verkligen, eftersom sidorna 70-126 (med flera bilder) enbart handlar om S:t Eriks Lervarufabriker.

                Comment


                • #68
                  Måsre hålla med!

                  Mycket vacker vas! Riktigt kul att få se den trekantiga S:t Eriksstämpeln på vältagna bilder. Tycker att mönstret på vasen har drag från fornnordiska och keltiska dekorer, något jag observerat på andra föremål från Jugend/Art Noveau-tiden. Min granne har en bok som visar något av det bästa från perioden med tyngdpunkt på Charles Rennie Mcintosh och hans fru Margret McDonalds design. Men även en del andra som tex Archibald Knox som designade för tex Liberty & Co i London.
                  Kul att se att även svenskarna anammade dessa motiv på sina jugendalster.

                  Ska se om jag kan låna boken och ta några bilder på föremål med liknande dekor.

                  Tillsvidare hoppas jag att du får fram formgivare och eventuellt mer. Gideons uppgifter om S:t Erik och formgivare som HP och N och tips om den intressanta skriften årsbok Uppland 1971, är ett extra plus för vasen/lockskålen och vidare forskning.
                  Var rädd om den.

                  Mvh Simco

                  Comment


                  • #69
                    Tack för intressanta svar, vad roligt att ni uppskattade vasen. Det kan vara att det har funnits ett lock även om jag aldrig har sett något. Det som talar emot är att kanten upptill är så pass rundad i formen att ett lock inte skulle ligga tätt på, dessutom finns det inga märken eller nötning på glasyren efter ett lock, men helt säker kan jag förstås inte vara. Siffran som skymtar jämte stämpeln är nr 78.

                    Comment


                    • #70
                      Ja, det är en så pass kraftig mynning, att helhetsbilden ändå inte störs och vasen står gott för sig själv.
                      Årsbokens text som jag nämnde, har till stora delar använts i S:t Eriks-skriften från Grödinge. Jag vet inte om de har kommit så mycket längre i forskningen än vad skriftställaren Sten Sjöstedt gjorde på sin tid, men hör efter vad de tror och har sett i jämförelser, genom att länka hit:

                      Comment


                      • #71
                        St: Eriks Lervarufabriker Upsala

                        Dags att göra en dokumentationstråd om St:Erik eller hur

                        Här kommer mitt bidrag, loppat i helgen enbart för sitt charmiga och barnsliga uttryck och inte likt något jag tidigare sett från St:Erik. Tyder jag signaturen rätt så är det Anna-Lisa Thomson som är upphovskvinna till detta unikat?? från 30 talet.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #72
                          Det var en ovanlig och tidig Anna-Lisa Thomson, häftigt med unikat. Stort grattis till den Luchur.
                          Dessutom, RIKTIGT BRA BILDER.

                          Comment


                          • #73
                            Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                            Dags att göra en dokumentationstråd om St:Erik eller hur .
                            Instämmer, luchur! Här är mitt enda bidrag.
                            Bifogade filer
                            p-son

                            Comment


                            • #74
                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Det var en ovanlig och tidig Anna-Lisa Thomson, häftigt med unikat. Stort grattis till den Luchur.
                              Dessutom, RIKTIGT BRA BILDER.
                              Tack

                              Comment


                              • #75
                                Jag citerar "Många föremål bär också hennes egen signatur, men detta behöver dock inte innebära att föremålet är unikt. Hon arbetade även i målarsalen tillsammans med de övriga dekoratörerna och målade då serietillverkat gods ur sin egen produktion".
                                Hon var anställd 1928-33 och komponerade större delen av St Eriks produktion 1930-33.
                                Men jag TROR att Din är unik Luchur, det ser verkligen inte ut som ett serietillverkat föremål (hur dom nu ser ut).

                                Comment

                                Working...
                                X