Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: FM konstglas Ronneby

FM konstglas Ronneby

Nu har jag sett en mängd fina föremål från FM konstglas men jag har två lampfötter med deras signatur. Är det någon av er som känner till deras produktion av lampfötter.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Seniormedlem Cina PBs avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Citat Ursprungligen postat av Tittie Visa inlägg
    Nu har jag sett en mängd fina föremål från FM konstglas men jag har två lampfötter med deras signatur. Är det någon av er som känner till deras produktion av lampfötter.
    Hej Tittie!

Åh, vad kul att få se en sådan lampfot!! Tror inte jag sett någon sådan i själva FM Ronneby-tråden innan, men Alegni är vår klippa och kan det mesta om FM Ronnebys/Marcolins produktion och brukar ha bra koll på tråden. Pjotr som startade FM-tråden besitter också massor av kunskap.

Lampfoten du visar, hade beteckningen LB-2, och fanns, vad jag förstått, i två olika höjder - 200 resp 300 mm. Vilken storlek är det du har och vad har du för skärm, originalskärmen kvar rentav? Den ska vara i thaisiden i så fall. (Gyllengul?) Vore väldigt spännande att få se hela lampan!

Här länk med bilder på ett par andra lampor ur FM Ronnebys kollektion.

http://www.precisensan.com/antikforu...postcount=1829

Bifogar även några bilder på min lampfot LM-5, 300 mm. Utan skärm, tyvärr, men med originalsladden kvar.

Hälsningar

Cina PB
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    Senast redigerat av Cina PB den 2010-09-28 klockan 12:52.

Tack för snabbt svar Cina PB! Jag ska mäta lampfoten så fort jag kommer till "stan". Ja, gyllengul thaisiden är skärmarna men de är inte så snygga längre tyvärr.
    Jag ska försöka flytta till ett mindre boende och funderar på att sälja dem. Tror du att det finns en marknad för dem?
    Hälsningar Tittie

Seniormedlem Cina PBs avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Absolut! Kan nog säga att många av oss inne på FM-forumet viftar med nävarna i vädret om du undrar hur många som är intresserade! Att originalskärmarna finns kvar, samt originalelen (av vad jag kan tyda på bilden) är värt mycket i "samlarkretsar". Du får gärna skicka mig ett pm när det är dags.

/Cina PB
    Senast redigerat av Cina PB den 2010-09-29 klockan 13:54. Anledning: stavfel

Hej Tittie och välkommen till PES.

Håller med Cina att det är intressant att se denna lampfot, en sådan har vi inte haft i FM Ronneby-tråden tidigare.

Det vore roligt att se bild på hela lampan inkl. skärm. Om du har orginalskärm så är det extra intressant, både att se färg och form på skärmen, och skärmens storlek i proportion till lampfoten.

Förutom de uppgifter Cina lämnade kan jag tillägga:
    etiketten (samma på era båda lampor) daterar sig till ca 1965-1970.
    Jag vet inte exakt när dessa lampfötter kom i produktion, men enligt uppgift så ser det ut som LB-2 fanns i produktion fram till och med 1971.
    Och det ser ut som att lampfötter, i olika modeller, fanns i produktion fram till och med 1975.

Tittie, din lampa har även funnits i 27 cm, och med taftskärm: röd, blå, grön, beige, vit, gul
    Senast redigerat av alegni den 2010-09-30 klockan 02:38.

Vill lägga in bild på lampan med skärm

Lampfoten är 27 cm hög.
    Senast redigerat av Tittie den 2010-10-04 klockan 09:20. Anledning: Jag får inte in bilden Hjälp!

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Hej Tittie!

Bilden kanske är för stor.
    Prova att högerklicka på bilden/ öppna med paint/
    Bild ändra storlek/snedställ.
    Prova att göra bilden 25% vågrätt och lodrätt.

Det finns flera sätt att förminska bilden, men detta är det sätt jag brukar använda.
    Ska bli kul att se lampskärmen.

Mvh Simco

Så här ser den ut

Jag har problem med URL
    Senast redigerat av Tittie den 2010-10-04 klockan 09:38. Anledning: Jag får inte in bilden

Tack Simco för förslag. Bilden är nu 40,3 kb. Hur stor får en bild vara?
    Mvh
    Tittie

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Hej Tittie!

Det beror på vilken filtyp bilden är:

Kriterier för bifogade filer

Filtyp Maximal filstorlek Maximal bredd Maximal höjd

bmp 58.6 KB 800 800
    doc 97.7 KB - -
    gif 146.5 KB 800 800
    jpe 58.6 KB 800 800
    jpeg 146.5 KB 800 -
    jpg 146.5 KB 800 -
    pdf 1.43 MB - -
    png 19.5 KB 620 280
    psd 19.5 KB - -
    txt 97.7 KB

Din bild borde fungera.
    När du skriver ditt svar:

gå till avancerad/

ladda upp bild/

bläddra eller browse/

välj bilden från din dator/ öppna/

ladda upp/

stäng den lilla rutan, när bilden laddat klart./

Förhandsgranska (då ska du se bilden vid ditt svar).

Skicka svar.

Hoppas det fungerar annars försöker vi igen!

Mvh Simco

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •