Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kallas stilen? vilken tid är detta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad kallas stilen? vilken tid är detta?

    Jag är kass på stilar och tider på äldre möbler. Kan ni hjälpa mig med denna spegel. Glaset är utbytt. Är det en del av en större spegelmöbel eller ska den vara bara såhär?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Empirstil kan man väl kalla det ändå. Den ser ut att vara "komplett", men det framgår ju inte hur stor den är. I mina ögon verkar den vara ca 20 x 40 cm... Bronseringen och målningen ser inte så jättegammal ut, men det kan ju vara en senare påmålning. Du borde veta bättre, äjth: Baksidan säger mer än framsidan!

    Comment


    • #3
      25 x 48 cm. Baksidan oxå målad Peter!
      Bifogade filer
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Hallå Äjth.
        Dim spegel är sengustaviansk i erbarmeligt skick. Troligen svenskt provinsarbete.
        Kanske t.o.m hemsnickrad, och där ligger charmen. So long...

        Comment


        • #5
          Hur definierar du " erbarmeligt skick ". Är spegeln bortom all räddning???
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Ett provinsarbete kanske det är men hemsnickrad.....? det kanske är att underskatta bildhuggeriet som yrke.
            Nej, det är inget loppspel.

            Comment


            • #7
              Hallå,
              Jag är långt ifrån konservator men fingrar ibland på gamla prylar. Visst går det att fixa till spegeln med gott om tid/pengar, tålamod och ett brinnande intresse. Blir aldig som ny, tack och lov.

              Till Gubben: Vi vet inte om ornamenten är skrurna i trä eller gjutna, eller hur? I mina
              ögon är ramen "påklistrad" om du förstår vad jag menar. So long...

              Comment


              • #8
                Ja, den har nog rätt ålder... Jag skulle ändå tro att det är skurna ornament. Dels är de underbart osymmetriska, dels är den bakomliggande "plankan" inte jämn i formen, vilket tyder på att ornamenten är utskurna ur en tjockare planka.

                Det som behövs göras är att ta bort all tjock färg och antingen ta fram originalfärgen eller att lägga på ett nytt lager som mer liknar originalet.

                Comment


                • #9
                  Vilken färg kan orginalfärgen haft?
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Hallå Äght,
                    Jag spejade dina bilder tidigare för att försöka
                    få svar på din fråga. Inga spår av av blått eller gult,
                    den var nog grå (kimrök).

                    Att kladda på ny färg skulle jag nog aldrig göra,
                    däremot ta bort bort det andra kladdat. De förgyllda
                    partierna hade nog bladguld, nu övermålade med
                    bronstinktur och det är knepigare att tvätta bort, eller
                    hur Gideon?
                    Lycka till, kom ihåg att charmen ligger i rynkorna när man
                    börjar bli gammal.
                    So long...

                    Comment


                    • #11
                      Ska nog inte pilla med den här och av vad jag kan se är ornamentet skuret. Så det är empirstil då.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Hallå Äjth.
                        Empire (Karl Johan) eller sengustavianst, det är frågan? Det skiljer kanske 30 år mellan stilarna. I mina ögon är de där pärlbårderna (pärlstav sa man tidigare) typiska för den gustavianska epoken medan ornamenten kanske luktar lite empire. Om ormamenten sedan är snidade eller gjutna har ingen betydelse för ålder eller stil. So long...

                        Comment


                        • #13
                          Hallo again,
                          Du kan kolla de här ramarna med kopparstick som är daterade till 1782 (London). So long...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Äjth, Din spegel från 1820-30 behöver omvårdnad och den kan visst bli som "ny", vad än Kim vill påstå. Ymnighetshornet (förvillande likt akantusbladet här) används alltmer, i och med Karl Johans-tiden intåg, men det går alltid att diskutera var i tiden spegeln passar bäst.
                            Dessutom är den upp och nervänd.

                            Spegeln är perfekt som objekt i tänkt tråd om hur det kan gå till att återställa en ram i möjligaste originalskick, med hjälp av de rester som finns kvar under bronseringen. Guld är tidlöst och kan bytas ut, medan färger är svårare att efterlikna, och ska därför bara kompletteras med retuscheringar så lite som möjligt.

                            Ornamenten på över- och understycke, samt innerkant ser ut att vara i pastellage (pressat i form och skuret) och inte i trä och under det grå, kan det vara svart eller djupt blått. Det vet vi inte än.

                            PM:a mig gärna för eventuellt byte med något, så att det kan det bli en förgyllartråd med denna spegel som risktagande exempel.
                            Hur är innermåttet för spegelglaset? Det finns ett samtida glas här, som är c:a 34 x 75 cm (en bit av salongsspegel från rokokotid), som bara väntar på att återanvändas.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Gideon; 2010-10-03, 18:39.

                            Comment


                            • #15
                              Hallå Gideon,
                              Upp och nedvända vär(l)den, visst har du rätt. Det förklarar ringens placering (Far hade ett collage av Arman, "Pennor", osignerat och värderat till 20.000:-. Men så kom ett annat auktionshus och upptäckte att
                              tavlan alltid hängt upp och ned, signaturen satt där i övre vänstra hörnet och då slutade värderingen på 100.000:-). Det gäller att se upp... so long..
                              Last edited by Kim von Platen; 2010-10-03, 20:27.

                              Comment

                              Working...
                              X