Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sanssouci på svenska?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sanssouci på svenska?

    Jag håller på och rensar bland allt bråte jag samlat på mig genom åren och då hittade jag dessa fat (?) som jag fått av min mamma. Dom passar inte riktigt in i mitt hem, men innan jag gör mig av med dom vill jag gärna veta vad det är. Från början var de tre och de ska hängas på vägg.
    Det står Sanssouci på den ena, men är det Rosenthal? Jag har inte lyckats hitta några bilder av dem på nätet. Det står ju "Handmålat äkta guld" på svenska. Lite motsägelsefullt. Alla funderingar är välkomna. Tack.
    Bifogade filer

  • #2
    Eftersom Sanssouci är ett rokokslott utanför Berlin, så är det nog så att de här har fått dekornamnet efter sina rokokopar på framsidan. De har inget att göra med Rosenthals matservis. Det kan vara så att importfirman har satt på stämpeln på baksidan, eller också kan det ha gjorts vid fabriken före leverans till Sverige. Jag tror inte de är gjorda i Sverige nämligen.

    Comment


    • #3
      Mhh, låter ju förnuftigt. Jättetack för svaret.

      Comment


      • #4
        Trots gammalt inlägg vill jag tillägga att det är Kronach OCA Kunst Bavaria eftersom jag har en ur samma serie.Click image for larger version

Name:	IMG_0592.jpg
Views:	1
Size:	82,1 KB
ID:	566562Click image for larger version

Name:	IMG_0593.jpg
Views:	1
Size:	31,6 KB
ID:	566563

        Comment

        Working...
        X