Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustavianskt glas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gustavianskt glas

    Köpte idag detta glas, jag tvekar på att det är ifrån tiden före 1820 som det
    bör för att vara äkta gustavianskt.

    Mer troligt är någonstans 1820 - 1840-talet, men som sagt jag är inte säker.
    Bifogade filer

  • #2
    bild nummer två.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Bild nummer tre.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Föregångaren

        Här kommer föregångaren till ditt glas AF.
        Enligt en driven dricksglassamlare skall det vara omkring 1790-tal.
        Jag har ingen anledning och tveka på det.
        Halvtaksig bild ur datorn, men ändå.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Bättre bild

          Ursprungligen postat av Lars Kallin
          Här kommer föregångaren till ditt glas AF.
          Enligt en driven dricksglassamlare skall det vara omkring 1790-tal.
          Jag har ingen anledning och tveka på det.
          Halvtaksig bild ur datorn, men ändå.
          Denna bild är lite bättre
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Det behöver du nog inte tveka på Kallin, glaset är grymt bra!

            Comment


            • #7
              Vad tror du Kallin, är det ett glas ifrån Empirtiden som fått Gustavianska
              festonger som jag köpt idag?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av A.F
                Köpte idag detta glas, jag tvekar på att det är ifrån tiden före 1820 som det
                bör för att vara äkta gustavianskt.

                Mer troligt är någonstans 1820 - 1840-talet, men som sagt jag är inte säker.
                Utifrån bilderna skulle jag vilja hålla med om din datering, mest på grund av formen. Att de har en för den tiden något omodern dekor är inte så konstigt, det tycker jag att man relativt ofta ser på glas från empirtid.

                Lars Kallins glas har en absolut ljuvlig fot! Skulle inte heller tveka om dateringen på det.
                [I]It's nice to be green[/I]

                Comment


                • #9
                  Det är som du säger, att många glassaker under empiren har kvar det
                  gustavianska.
                  Jag har sett saker daterade i gravyren ifrån 1820-talet och 1830-talet
                  men med gustaviansk dekor.

                  Men formen på mitt glas kommer redan under 1770-talet och var populärt
                  under den gustavianska tiden, men även under empiren.
                  Så det går nog aldrig att säga om den är ifrån gustaviansk tid eller empir-
                  epoken.

                  Men som sagt jag tror mer på empir, det hade underlättat lite om mitt glas
                  haft omviktfot, då hade jag nog trott mer på gustaviansk än empir.

                  Comment


                  • #10
                    Blåser liv i denna gamla tråd med detta lilla glas (knappt 11 cm)
                    Tror det bör vara ungefär från samma tid som AF:s glas?
                    Bifogade filer
                    Last edited by Surmasen; 2012-06-11, 00:00.

                    Comment


                    • #11
                      Ett inlägg sent omsider eftersom jag just hittat in i pes-världen. I "Priscourant på Limmareds och Bollsjö Glasbruks tillverkningar Tillwerkningar 1863" (Kulturspridarens förlag, Växjö 1990) finns fortfarande det aktuella mönstret med under
                      rubriken Ritat Glas. Mönstret användes tydligen i bortåt åttio år, eftersom det mycket riktigt började användas vid 1700-talets slut. Vad som sedan ändrar sig på glasen med ben och fot är att den omvikta kanten omsider försvinner, att kupan blir mer äggformad och att de krymper en del. I nämnda priskurant visas mönstret på brännvinsglas av typen hög och låg pinne, som då återigen har koniska kupor. Mönstret var också vanligt på framför allt cylindriska dricksglas. Eftersom det här mönstret var mycket populärt är det tämligen omöjligt att säga varifrån de kommer. Men förbaskat trevliga är dom...
                      Det finns skäl att varna för drivna korta bägare av nutida whiskyglastyp med detta gravyrmönster som tillverkades av Reijmyre i mitten av 1900-talet. Med rått puntelmärke och lite gulaktigt glas kan de nog gå att prångla ut som tidiga 1800-talare!

                      Comment

                      Working...
                      X